Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felkod P6 med total system avstängning  (läst 595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellsing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felkod P6 med total system avstängning
« skrivet: 19 januari 2024, 17:12:02 »
Hej

Söker nu hjälp här då servicen från installatören inte hjälper.
Vi har problem med våran anläggning som är ca 2,5 år gammal, när det blir lite kallare runt -18 börjar problemen med att anläggningen gärna vill stänga av sig med felkoden P6, är det kallare krånglar det mera.
Jag kan reseta anläggning och det fungerar då i ca en timme till för att sedan stänga av sig igen.
Systemet stänger av sig helt och det blir snabbt kallt i huset vilket är ganska ohållbart och jag törs knappt åka hemifrån längre vid väldigt kalla dagar.
Installatören har varit här 2ggr och hittar inga fel, dem har mätt upp allt och samtidigt med mitsubishi support i telefonen!


Jag har märkt att utedelen inte klarar av att frosta av och innerdelen går då in i elpatron läge en stund, sedan kommer P6 koden och hela systemet stängs ner.
Jag har försökt uppdatera mjukvaran med en nyare enligt mitsubishi´s anvisningar men det vill inte maskin ta emot efter upprepade försök (version 1900) har idag version 1100.

Nu är det i skrivande stund -25 ute och vi får reseta väldigt ofta, men hade varit överlycklig om maskinen iaf kunde köra på elpatron läget utan att stänga av sig.
Någon som kan ha en idé?
Innerdelen heter EHST20D-YM9D
Tacksam för svar.

Mvh
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 17:14:07 av Hellsing »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2024, 17:23:56 »
Tror P6 betyder att utedelen blir för kall vid avfrostning, om det är superkallt ute och dåligt med vattenvolyn så händer detta.
Viktigt att alla termostater är helt öppna.
Hjälper inte detta kan du behöva en extra volymtank?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hellsing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2024, 17:36:30 »
Ja jag har förstått att det kan ha med det att göra enligt manualen, men blir fundersam varför den inte kan köra vidare med elpatron istället.
Alla termostater är fullt öppna och alltid varit så, dubbelkollar det nån gång ibland också ifall nån råkat kommit åt en.

Hur kan man veta om man har för lite vattenvolym och skulle behöva en volymtank?
Jag är helt novis när det gäller värmesystem =)

Mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9683
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2024, 17:41:47 »
Minsta vattenvolym brukar stå i detaljspecifikationerna om du vet exakt vilken värmepump du har. Sedan får man gå till radiator-tillverkarens sajt och ta fram tabeller på hur mycket vatten varje radiator i huset rymmer. Efter det kan man ta fram värmeritningen på huset igen och räkna ungefärligt hur mycket vatten som ryms i rören. En erfaren rörmokare kan nog annars göra en god uppskattning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hellsing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2024, 17:53:14 »
Tack!
Då tror jag att jag ska kunna räkna ut det med lite hjälp av rörmokaren isf.

Ändå lite konstigt att värmesystemet (radiatorer + värmepanna) funkat bra utan felkoder eller avstängning dem första 2 vintrarna sen installation.
Även dem 2 tidigare vintrarna var det väldigt kallt vissa dagar.

Mvh

Utloggad Putte83

  • Servicetekniker Kyla, Allt från bilar till industrier.
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Certad Klass 1. Jobbar som kyltekniker.
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2024, 20:38:09 »
Handlar nog lite om att du har halvtaskigt flöde pga igensatt smutssil. P6 hänvisar tillbaka till L3 i servicemanualen.

Rengör den och kör igen.

En fråga till... har du jämn påfrostning på utedelen?
Iofs fick jag fylla om min då 1/3 av fyllningen saknades, hittade inget vid provtryckning. Hade inga problem med avfrostningen.
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 20:42:32 av Putte83 »

Utloggad Hellsing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2024, 08:39:46 »
Misstänkte det först och har rengjort silen 2ggr samt magnetfilter den senaste månaden. Men det är obetydligt med smuts och gör ingen skillnad tyvärr!

Hmm ja jag är ganska säker på att det är jämn påfrostning, det bygger iaf inga isberg nånstans.
Okej, då kanske jag får be dem kika på det dem hittade heller inget fel vid provtryckning.

Mvh

Utloggad Putte83

  • Servicetekniker Kyla, Allt från bilar till industrier.
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Certad Klass 1. Jobbar som kyltekniker.
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2024, 09:32:37 »
Ligger nog i flödesrelaterat problem då?! Beter den sig likadant om avfrostning sker under varmvattenproduktion? Om inte kanske du skulle kollat flöde på raddkretsen och ev luft?
Så här ser min utedel ut efter en omfyllning.
Innan var det breda horisontella fält längs med hela batteriet som inte frostade på.
Så har u en jämn påfrostning borde du inte ha fel på fyllningen.
« Senast ändrad: 20 januari 2024, 09:36:30 av Putte83 »

Utloggad Hellsing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2024, 14:21:52 »
Ja kanske det kan vara så!

Det kan jag tyvärr inte svara på, det har jag inte tittat upp om det är någon skillnad under varmvattenproduktionen.
Pumphastigheten till radiatorerna är uppställd på max (5) sen har jag luftat alla radiatorer flera ggr för att utesluta det också.

Min utedel ser väldigt lik ut din inga ”torr ränder” någonstans utan jämn frostning.

Men allt funkar klockrent bara det kryper under -18 grader typ.

Utloggad Putte83

  • Servicetekniker Kyla, Allt från bilar till industrier.
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Certad Klass 1. Jobbar som kyltekniker.
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2024, 18:43:39 »
Vid luftning. Låt cirkpumparna stå still, öka på raddtrycket till 2,5 bar, låt stå minst 10 minuter sen lufta. Annars finns risken att du bara drar runt luften med cirkpump igång.

Utloggad Hellsing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod P6 med total system avstängning
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2024, 10:50:33 »
Tack jag ska prova detta!

Men misstänker att det kan vara nånting med utedelen ändå.
Drog till fjällen över dagen då det skulle blir varmare väder hemma och tänkte att då funkar värmesystemet ca -10 när jag åkte.
Men kommer hem det är ca -2 ute och pumpen har frun behövt reseta ca 15ggr under dagen samt var den avstängd med felkod p6 när jag kom hem på kvällen.
Gick då ut och kolla till utedelen och det var ett berg med is på alla cellpaket.
Hällde på i omgångar med varmvatten så den blev avfrostad och sen dess har den fungerat utan avbrott. Installatören ska testa imorgon att göra en återfyllning.

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!