Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?  (läst 740 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Nibe S1155 med Pool 40. Nibe anger önskat delta T 15gr vid pooldrift. Tänker mig värmebärarflöde på ca 12L/min.

Har klorinator kollar därför på värmeväxlare Pahlens Titan High-Flo 75kW eller Maxi-Flo 75kW?

Lägger in vad som känns som rimliga värden i Pahlens kalkylator. (Se bilder) Får då bättre avgiven effekt/värmeöverföring vid Hi-Flo men många/de flesta rekommenderar ändå Maxi-Flo. Vad är det jag missar?

Med Hi-Flo kommer det lite närmare Nibes angivna delta T än med Maxi-Flo när de körs vid de här temperaturerna och de här flödena (Dvs långt ifrån värmeväxlarnas maximala teoretiska kapacitet) Dvs Hi-Flo borde göra att BVP behöver ge lägre temp = >COP. Vid de här flödena känns också tryckfallen hyfsat likvärdiga.

Pool 7,5x3,5m. Nibe BVP S1155 4-12kW.
Sommaren när vi vill hålla 29gr i poolen : HF75kW =6,4kW, MF75kW =4,4kW.

Våren under uppvärmning. HG75kW =10,1kW, MF75kW =6,9kW.
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 08:28:54 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2023, 08:47:00 »
Jag hittar inte ens alla dina alternativ i listan när jag provar, märkligt.
Undrar också över hur det kan vara så små skillnader mellan t.ex 75 kW och 130 kW värmeväxlare.
En annan sak som är lite oklar är om du KAN sätta flödet, för det lär väl värmepumpen själv försöka styra för "önskad" deltaT, om de i pooldrift vill ha 15 graders deltaT så kommer väl flödet att bli ännu lägre än 12 liter/minut, men det är frågan om det ens är möjligt, ens om de drar ned cirkpumpen på min effekt.
VI har ju en liknande uppsättning men med en "unknown" värmeväxlare som jag köpte utan märkning av en kylfirma.
När vi kommer hem från Spanien och startar upp poolen där hemma kan jag kolla vilka värden jag har kring växlaren.
Uteffekten ställs manuellt (% av max effekt) så det som händer om du behöver hög effekt är att framledningstempen kommer att bli högre än vad du satt in i kalkylatorn, och COP kommer att sjunka.
Jag brukar köra full effekt när vi värmer upp poolen, och sedan runt 50% effekt och har för mig att jag brukar ligga på ca 40 graders framledningstemp vid 50% effekt.
Huruvida 50% effekt = 6 kW är också oklart, det kan lika gärna betyda 50% av värmepumpens reglerområde, som är 2-12 kW, och dessutom kanske inte linjärt i förhållande till frekvensen.
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 08:49:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Observera att det är versioner i titan pga saltvattenspool och att Maxi-Flo finns långt upp i listan och heter bara MFT260.

https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/

Artnr: 11334-T75 Hi-Flo Titan (75kW)
Artnr: 11377-MFT 260 Maxi-Flo Titanium (75kW)

Det är just det med flödet. BVP lär ju försöka reglera ner flödet automatiskt för att uppnå önskat delta T.

Med Hi-Flo så finns det större chans att den lyckas eftersom värmeväxlaren ”sväljer mer energi” =ger högre effekt vid de här förhållandena. Utöver bättre COP är jag orolig att Maxi-Flo får för hög returtemp från växlaren vilket Niben kanske inte gillar med tanke på att Nibe anger delta T 15gr vid pooldrift.

Jag TROR att de främst är tänkta/dimensionerade/optimerade med högre flöden i åtanke än liten hemmapool och effektiv inverterBVP och då blir det andra förhållande.

Tittar man på de olika konstruktionerna tekniskt ser det ut som Hi-Flo med lindad värmebärarslinga ser ut att kunna få större värmeavgivande yta MEN också större tryckfall. Vilket då stämmer med både vad de kallas OCH min slutsats att vid relativt LÅGA flöden kan ändå Hi-Flo vara effektivare. MEN vid höga flöden/max så är Max-Flo bättre/effektivare då också tryckfallet hos Hi-Flo kan få andra negativa effekter.

Dvs rekomendationen om att använda Max-Flo för bergvärme stämmer OM man kräver hög effekt och därmed kör på med höga flöden.
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 09:22:44 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2023, 09:20:43 »
Verkade ligga på ca 6 graders deltaT i somras, Juli månad visas i bilden.
Som regel ligger ju vbf under 40 grader, så det borde ge väldigt bra COP.
Kollar jag på temp till/från pool så ligger den på 32 grader ut från poolen och ca 35.5 grader in i poolen.
Vår poolvärmeväxlare är en udda typ av rostfri rullad plattvärmeväxlare med stor effekt trots litet format, den klarar dock inte hela poolflödet så den sitter i en bypassledning.
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 09:24:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2023, 09:26:21 »
Pooltempen under samma period förra sommaren, vecka 28 när tempen gick ned kanske det var så vramt att det räckte med poolsolfångarna, lite oklart vad som hände då, tycker inte att poolvattentempen borde visa mindre då, men det beror väl på var jag placerat givarna, sitter kanske på bypassledningen, och då kan det bli sådär,
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 09:28:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Tack Rickard! Vet ju att du är väldigt kunnig inom sånt här så därför jag skriver här. Tror många tänker lite för enkelspårigt. I det här fallet är de olika uppbyggda/olika konstruktioner. Vilket får ett resultat när de körs hårt och ett annat resultat vid låga framledningstemperaturer och låga flöden.

Fråga:
Tolkar jag dig då rätt att du håller med i mina tankebanor att för normala/små anläggningar med en effektiv inverter BVP med relativt låga flöden som jag gissar/räknar DÅ är det bättre/effektivare med den som kallas Hi-Flo än den som Maxi-Flo (MFT260)?
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 09:36:59 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2023, 09:36:10 »
Förstår mig inte på hur Pahlens namnger sina växlare, men med samma ingående data är ju den som ger högre uteffekt bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Tänker detsamma MEN jag är orolig att jag kanske satt in/använder några konstiga ingångsvärden i kalkylatorn?
Skogstomten

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Hmm, undrar om Pahlens har gjort ett fel i sin kalkylator!

Kollar jag på en vanlig/rostfri värmeväxlare (ej titan) och jämför Hi-Flo med Maxi-Flo (260) får jag nog tvärt om fram att MFT är bättre även vid låga flöden.

I min värld borde ju bara materialet skilja och värdena vara snarlika i beräkningen om de tekniskt i övrigt är identiska i mått och konstruktion.
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 11:15:14 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3619
  • Karma +2/-0
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2023, 10:13:59 »
När jag arbetat med poolvärme via bergvärmepump så undrar jag alltid varför man investerar i det. Roligt system absolut. Men en poolvärmepump har ganska mycket bättre COP, billigare installerat och klart. Sen får borrhålet vila hela sommaren om man inte kör poolvärme hela året. Dvs bättre uppvärmningsCOP för bergvärmen med separat värmepump. Poolvärmen går ju rätt hårt får jag säga.

Går det inte gömma poolvärmepumpen så kanske det inte blir några alternativ kvar förstås.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2023, 10:29:04 »
Vi har jordvärme, så det påverkar inte så mycket, marken blir varm ändå innan sommaren är slut.
Däremot kan nog en bra poolvärmepump ha lite bättre COP, speciellt om man bara kör den på dagarna när det är lite varmare.
Att låta den gå hårt de kallaste timmarna på dygnet ska man nog försöka undvika.
Så i princip håller jag med dig, det blir nog varken dyrare eller sämre med poolvärmepump om man inte störs av ljudet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt så bra finns inte (när man ska vara nöjd)
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #11 skrivet: 20 maj 2023, 10:42:03 »
Kan nog delvis hålla med er, men nu fanns det i huset vi köpte.

BVP och värmeväxlare är tystare och nog mer driftsäkert över tid än en separat poolvärmare. Sen hade vi ju redan bergvärme också så då är ju den parametern redan klar.

Ekonomiskt? Precis som ni skriver är det det frågan om inte en lös poolvärmepump kan bli billigare trots allt. En Pahlens Titanväxlare som många rekommenderar kostar ju sina 20000kr bara den. Pooltillsatsen till Niben var nog 5000kr sen installation och kanske sämre COP på det.

Vårt hål till BVP funkar bra trots bara 140m så känns ändå smidigt och bekvämt att fortsätta med det men vi hade antagligen sparat några kronor på att satsa på separat poolvärmare.

Har även solfångare =100m slang på ett förrådstak som kan shuntas in manuellt och användas för pooluppvärmning också. Så soliga dagar hjälper det till när man ids vrida om de kranarna.
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 11:45:18 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirring Pahlens värmeväxlare pool + Nibe S1155?
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2023, 07:55:40 »
Och, för vår del, för över 20 år sedan, när vi byggde vår pool - så fanns inte så många poolvärmepumpar att välja mellan, och de som fanns var riktigt dyra.
Min hemsnickrade lösning kostade mig bara kanske 3000 kr.
Hade man byggt nytt idag hade det nog blivit poolvärmepump om man inte prioriterat ljudlösheten med jordvärmen som värmekälla.
En av våra grannar har poolvärmepump typ 4 meter från deras uteplats, och nog stör det rätt mycket.
Jag skulle definitivt byggt bullerplank om det varit min anläggning.
En annan fördel med poolvärmepump är att det kan byggas med korta  slangar om man gör maskinrum och poolvärmepump i anslutning till poolen, det gör att man klarar sig med mindre effekt på cirkpumpen, eller får riktigt bra flöde genom poolen, så man kan köra med timerstyrd cirkpump och spara lite pengar på drifttiden.

Med detta sagt så anser jag att 75 kW värmeväxlare är det absolut minsta man ska ha till en pool för att få rimligt bra COP, och kör inte värmepumpen med för hög effekt när den värmer poolen, försök se till att vbf ligger under 40 grader så borde det bli bra.
Om dina beräkningar stämmer så borde det innebära att du kan köra värmepumpen på max 50% effekt.
« Senast ändrad: 21 maj 2023, 08:00:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!