Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fulhack inför vinterns elpriser?  (läst 958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fulhack inför vinterns elpriser?
« skrivet: 15 september 2022, 08:08:22 »
Om nu priserna förväntas stiga enormt i vinter är det lockande att försöka utnyttja lÃ¥ga nattpriser och lagra värmen till dagsvehovet.  Min frÃ¥ga till er experter är vad som skulle hända om man bara förstorade volymen pÃ¥ systemet till nÃ¥got enormt, typ 3-4m3.
Mitt imaginära fulhack skulle bestÃ¥ av ett par IBC-tankar fyllda med vatten genom vilka en lÃ¥ng pex-slang dras och framledningen leds igenom. Tänker att delta över pumpen blir oförändrat dÃ¥ i steady state dÃ¥ framledningen fortsätter via element/golvvärme efter  tankarna. Visst kommer man att behöva köra pumpen hÃ¥rdare pÃ¥ natten men vi har en överdimensionerad pump och även om man skulle behöva spetsa sÃ¥ borde det löna sig om dagpriserna förväntas ligga pÃ¥ 10ggr nattpriserna. Vad finns det för problem med detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fulhack inför vinterns elpriser?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2022, 09:20:13 »
För att detta ska funka nÃ¥gorlunda behöver du troligen en shuntstyrning och "halvfast" kondensering, dvs man kan ju anpassa hur mycket man värmer IBC-erna  efter medeltemp ute, men laddningen under lÃ¥gpris bör vara Ã¥tskild frÃ¥n shuntningen till huset.
Jag skulle i så fall ha 2 slingor i varje IBC, en i botten som bara cirkulerar via VP och en i toppen som bara cirkulerar via värmesystemet.
Sen skulle jag skumma IBC-erna så att de håller värmen någorlunda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fulhack inför vinterns elpriser?
« Svar #2 skrivet: 15 september 2022, 09:27:49 »
Tack för snabbtvsvar Carl. Självklart skulle jag isolera tankarna. Kan du utveckla varför "laddningen under lågpris bör vara åtskild från shuntningen till huset"?
Mvh Ronny

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fulhack inför vinterns elpriser?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2022, 09:37:07 »
Det handlar mest om komforten inne.
Under lågpristid vill du ju övervärma IBC-erna några grader för att värmen ska räcka över högpristiden, den värmen vill du ha kvar i tankarna och inte skicka ut i huset på en gång.
Det kan annars blir ganska varierande innetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fulhack inför vinterns elpriser?
« Svar #4 skrivet: 15 september 2022, 12:56:03 »
Ok, men om jag har tvårörssystem, räcker det inte med att anväbda termostaterna på elementen? Eller blir det någon skillnad? Minskat delta? Men ändå, om jag laddar på natten när utetempen är som lägst och värmebehovet som högst så kanske det räcker att jag värmer precis till den temperatur som krävs för att nå rätt innetemp och dimesionerar istället vattenvolymen för att den skall svalna av lagom snabbt för att hålla optimal innetemp utan vare sig shuntning eller termostater :) Anledningen till mina dumma förslag är att jag söker ett billigt fulhack som man kan använda just i vinter för att slippa 50k extra räkningar.
« Senast ändrad: 15 september 2022, 13:13:36 av rbrakhya »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fulhack inför vinterns elpriser?
« Svar #5 skrivet: 15 september 2022, 18:03:56 »
Termostaterna kommer göra att flödet stoppas, då värms inte IBC-erna heller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 477
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!