0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är förstås bäst att göra diverse isoleringsåtgärder och/eller en större pump men det borde också kunna fungera hjälpligt som det är!Vårt hus (i Gbg) är ca 300 m2 inklusive uppvärmt garage och jag kör det också med en IVT C7 (från 2002) med 160 meter borrhål. Det är ett souterängshus med vidbyggt 2-bilsgarage. Sånär som på några få 3-glasfönster är det original från 1974. Dvs 2-glasfönster och dålig isolering på vinden.Vi har elpatronerna helt avstängda så dom går aldrig in och stöttar upp.Vi har 20-21 grader på övervåningen och vanligtvis 16-18 grader på nedervåningen (och i vardagsrummet på övervåningen) när det är riktigt kallt ute. Inga problem med kalla golv på övervåningen. Garaget håller 5-10 grader. Där har vi också en luftvärmepump som används kanske 5 timmar per årMin pump är ju egentligen underdimensionerad och när det blir dags att byta blir det en "större" men trots allt fungerar det rätt bra redan som det är idag med tanke på att jag har 0 timmar per år tillskott av elpatronerna (förutom legionellakörningarna förstås)
Nu är jag ingen byggnadsingenjör men att kolla upp fukten på på vinden verkar vettigt med tanke på dina bilder på takfoten. Det ser ut att vara väldigt tätt byggt, dvs dålig ventilation. Misstänker också att frostbildningen just är ett tecken på detta. Jag hade nog anlitat någon expert för rekommendationer angående tilläggsisolering och vad det eventuellt kan krävas för åtgärder utöver själva isoleringsmaterialet.
Radiatorn ser ut att vara 300 mm hög och en typ som i Lenhovdas kalkylprogram kallas MP4. Med vatten 40 grader in och 35 ut ska den avge 622 Watt men jag är lite frågande till värdet. Enligt tabellerna är värmeavgivningen proportionell mot längden på radiatorn men undrar jag. Frågan är om inte den del av radiatorn som är längst bort utnyttjas sämre när det är en så lång radiator men det är en annan historia. Mät temperaturen vid radiatorernas in- och utlopp med en IR-termometer. Det kan ju vara så att det finns några radiatorer som har låg differens in/ut och behöver strypas. Jag upptäckte ett par år efter att ha installerat värmepumpen att så var fallet och kunde efter strypning av en del radiatorer sänka värmekurvan från 4.5 till 3.9 för samma temperatur inne. Det verkar vara rätt vanligt med snedfördelning av värmebärarflödet. Har man olje- eller elpanna spelar snedfördelning ingen roll men med en värmepump som man vill ska arbeta vid så låg temperatur som möjligt är det en annan sak.
Det stämmer väl bara om den nya pumpen kör utan hänsyn till borrhålets temperaturer? Många moderna pumpar verkar ju undvika detta genom att ha koll på temperaturerna i hålet. Det är ju såklart inte heller bra, för då kanske man sitter med en ny pump som har dimensionerat ner sig till samma effekt som den pumpen jag redan har.Hur räknade du ut 28 Watt/meter?
Det är 2/3 delar av VP:s totala effekt på kompressorn som ska tas från hålet, som exempel är en VP på 6 kW så är det 2 kW som kompressorn ger med egenvärme och 4 från hålet, blir då 4000W / med hålets djup. = watt per meter= lika med 6 kW totalt för VP, sen tillkommer om det inte räcker El-patron som tillskott. Det är alltid vad hålet kan hantera av kylan som avgör effekten. Kall KB ,dåligt effekt på VP, varm KB bra effekt.
Ja, du tänker på COP 3, men pumpen är ju på 7kW så det blir väl ungefär 33 W/meter?
Ja, och jag är ju också typen som kan stressa upp mig en del, kanske obefogat. Dock så har ju huset stått sedan 1967 och råsponten på vinden ser fantastiskt fräsch ut, och jag misstänker att frosten sett likadant ut jämt, eller åtminstånde från det att man bytte oljepanna mot bergvärme 2007. Det enda vi gjort sedan vi flyttat in är bytt tak (duk, läkt och betongpannor), och det borde inte påverka detta kan jag tycka. Men visst, jag hade kännt mig lugnare om frosten dök upp någon annanstans istället
Så är det kanske. Om det har fungerat sedan 1967 så är det kanske inte något problem. Tillägsisolering i taket borde ju rimligtvis sänka på temperaturen på mellantaket vilket borde leda till mindre kondensering, åtminstone så länge man inte försämrar ventilationen. Det är väl ventilationen man måste vara försiktig med om man tillägsisolerar taket så man inte flyttar kondenseringen till konstruktionen.Om det kondenserar längs med takkanten uppefter väggen så tyder det kanske på att det är där den varmare luften pyser ut och kanske en eller två ventiler på gaveln under takkanten kunde underlätta. Jag har kanske inte direkt några problem med luftfuktigheten men monitorerar den i garaget med alarm då jag vill hålla den under kontroll. Det är ju lite svårare när man håller lägre temperatur där än i huset. Det är förvånasvärt stora kast i den relativa luftfuktigheten beroende på utetemperatur. När skillnaden mellan garage och ute är liten kan luftfuktigheten stiga markant inne i garaget, typ från 45 % till 60 % när temperaturen går från -10 till noll. Nu är ju relativa luftfuktigheten inte hela sanningen. Det finns ju också daggpunkt med mera som man är av intresse.