Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmeproblematik i stort hus  (läst 1928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattiasm83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2025, 14:39:59 »
Det är förstås bäst att göra diverse isoleringsåtgärder och/eller en större pump men det borde också kunna fungera hjälpligt som det är!

Vårt hus (i Gbg) är ca 300 m2 inklusive uppvärmt garage och jag kör det också med en IVT C7 (från 2002) med 160 meter borrhål. Det är ett souterängshus med vidbyggt 2-bilsgarage. Sånär som på några få 3-glasfönster är det original från 1974. Dvs 2-glasfönster och dålig isolering på vinden.
Vi har elpatronerna helt avstängda så dom går aldrig in och stöttar upp.

Vi har 20-21 grader på övervåningen och vanligtvis 16-18 grader på nedervåningen (och i vardagsrummet på övervåningen) när det är riktigt kallt ute. Inga problem med kalla golv på övervåningen.
Garaget håller 5-10 grader. Där har vi också en luftvärmepump som används kanske 5 timmar per år

Min pump är ju egentligen underdimensionerad och när det blir dags att byta blir det en "större" men trots allt fungerar det rätt bra redan som det är idag med tanke på att jag har 0 timmar per år tillskott av elpatronerna (förutom legionellakörningarna förstås)

Vad bra att du kan värma hela huset med en lika klen pump som jag har, men antar att det är en del faktorer som påverkar och främst kanske placeringen av huset. Men ändå imponerande!

Utloggad mattiasm83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2025, 14:43:39 »
Nu är jag ingen byggnadsingenjör men att kolla upp fukten på på vinden verkar vettigt med tanke på dina bilder på takfoten. Det ser ut att vara väldigt tätt byggt, dvs dålig ventilation. Misstänker också att frostbildningen just är ett tecken på detta. Jag hade nog anlitat någon expert för rekommendationer angående tilläggsisolering och vad det eventuellt kan krävas för åtgärder utöver själva isoleringsmaterialet.

Ja, och jag är ju också typen som kan stressa upp mig en del, kanske obefogat. Dock så har ju huset stått sedan 1967 och råsponten på vinden ser fantastiskt fräsch ut, och jag misstänker att frosten sett likadant ut jämt, eller åtminstånde från det att man bytte oljepanna mot bergvärme 2007. Det enda vi gjort sedan vi flyttat in är bytt tak (duk, läkt och betongpannor), och det borde inte påverka detta kan jag tycka. Men visst, jag hade kännt mig lugnare om frosten dök upp någon annanstans istället :)

Utloggad mattiasm83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2025, 14:53:14 »
Radiatorn ser ut att vara 300 mm hög och en typ som i Lenhovdas kalkylprogram kallas MP4. Med vatten 40 grader in och 35 ut ska den avge 622 Watt men jag är lite frågande till värdet. Enligt tabellerna är värmeavgivningen proportionell mot längden på radiatorn men undrar jag. Frågan är om inte den del av radiatorn som är längst bort utnyttjas sämre när det är en så lång radiator men det är en annan historia.

Mät temperaturen vid radiatorernas in- och utlopp med en IR-termometer. Det kan ju vara så att det finns några radiatorer som har låg differens in/ut och behöver strypas. Jag upptäckte ett par år efter att ha installerat värmepumpen att så var fallet och kunde efter strypning av en del radiatorer sänka värmekurvan från 4.5 till 3.9 för samma temperatur inne. Det verkar vara rätt vanligt med snedfördelning av värmebärarflödet. Har man olje- eller elpanna spelar snedfördelning ingen roll men med en värmepump som man vill ska arbeta vid så låg temperatur som möjligt är det en annan sak.

Stämmer, enligt ritningen är det en "70 - 30 - MP4". Det finns absolut sådana som är näst intill kortslutna som jag också bör åtgärda. Har försökt göra det med vredet, men det hade varit att föredra att göra det med en modern termostats strypring, eller på returen.
Det finns även två "kretsar" eller vad man kan kalla det, där den ena går till sällskapsrum i källaren (rör ifrån golvet i källaren) och en som går till övriga, och här verkar man ha reglerat (elektriskt strypt flödet tror jag) tidigare. Så även här skulle jag nog kunna strypa flödet mer på nedre plan kanske. Bifogar bild pådetta. Det man ser är returen fråpn de två kretsarna med två honeywell-prylar. Var nog modernt på sin tid kan jag tänka mig!

Jag har en IR-termometer redan och när jag mäter på det stora elementet så är det över 20 graders diff när det är kalla dagar. Har även en värmekamera från AliExpress på ingång som jag hoppas fungera lite hjälpligt för diverse undersökningar :)

Ett snabbtest för att testa det stora elementet och slippa skruva på returen borde väl vara att stänga av massor av andra element och se om diffen på det stora minskar.
« Senast ändrad: 14 januari 2025, 14:56:17 av mattiasm83 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5177
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2025, 14:54:28 »
Det stämmer väl bara om den nya pumpen kör utan hänsyn till borrhålets temperaturer? Många moderna pumpar verkar ju undvika detta genom att ha koll på temperaturerna i hålet. Det är ju såklart inte heller bra, för då kanske man sitter med en ny pump som har dimensionerat ner sig till samma effekt som den pumpen jag redan har.

Hur räknade du ut 28 Watt/meter?
Det är 2/3 delar av VP:s totala effekt på kompressorn som ska tas från hålet, som exempel är en VP på 6 kW så är det 2 kW som kompressorn ger med egenvärme och 4 från hålet, blir då 4000W / med hålets djup.  = watt per meter= lika med 6 kW totalt för VP, sen tillkommer om det inte räcker El-patron som tillskott. Det är alltid vad hålet kan hantera  av kylan som avgör effekten. Kall KB ,dåligt effekt på VP,  varm KB bra effekt.

Utloggad mattiasm83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2025, 15:06:47 »
Det är 2/3 delar av VP:s totala effekt på kompressorn som ska tas från hålet, som exempel är en VP på 6 kW så är det 2 kW som kompressorn ger med egenvärme och 4 från hålet, blir då 4000W / med hålets djup.  = watt per meter= lika med 6 kW totalt för VP, sen tillkommer om det inte räcker El-patron som tillskott. Det är alltid vad hålet kan hantera  av kylan som avgör effekten. Kall KB ,dåligt effekt på VP,  varm KB bra effekt.

Ja, du tänker på COP 3, men pumpen är ju på 7kW så det blir väl ungefär 33 W/meter?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5177
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2025, 18:38:42 »
Ja, du tänker på COP 3, men pumpen är ju på 7kW så det blir väl ungefär 33 W/meter?
Har inte skrivit om någon COP, bara om vad ett hål kan klara av i kyla, sen att COP följer med upp eller ner är en annan sak.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35754
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2025, 09:16:36 »
COP över året är nog högre än 3.0, så räkna med kanske 36 W/m, då ligger man rätt nära det som brukar anses vara max, ca 40 W/m.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vvik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2025, 11:39:47 »
Ja, och jag är ju också typen som kan stressa upp mig en del, kanske obefogat. Dock så har ju huset stått sedan 1967 och råsponten på vinden ser fantastiskt fräsch ut, och jag misstänker att frosten sett likadant ut jämt, eller åtminstånde från det att man bytte oljepanna mot bergvärme 2007. Det enda vi gjort sedan vi flyttat in är bytt tak (duk, läkt och betongpannor), och det borde inte påverka detta kan jag tycka. Men visst, jag hade kännt mig lugnare om frosten dök upp någon annanstans istället :)

Så är det kanske. Om det har fungerat sedan 1967 så är det kanske inte något problem. Tillägsisolering i taket borde ju rimligtvis sänka på temperaturen på mellantaket vilket borde leda till mindre kondensering, åtminstone så länge man inte försämrar ventilationen. Det är väl ventilationen man måste vara försiktig med om man tillägsisolerar taket så man inte flyttar kondenseringen till konstruktionen.

Om det kondenserar längs med takkanten uppefter väggen så tyder det kanske på att det är där den varmare luften pyser ut och kanske en eller två ventiler på gaveln under takkanten kunde underlätta.

 Jag har kanske inte direkt några problem med luftfuktigheten men monitorerar den i garaget med alarm då jag vill hålla den under kontroll. Det är ju lite svårare när man håller lägre temperatur där än i huset. Det är förvånasvärt stora kast i den relativa luftfuktigheten beroende på utetemperatur. När skillnaden mellan garage och ute är liten kan luftfuktigheten stiga markant inne i garaget, typ från 45 % till 60 % när temperaturen går från -10 till noll. Nu är ju relativa luftfuktigheten inte hela sanningen. Det finns ju också daggpunkt med mera som man är av intresse.
Trähus 208 m2 1 1/2 plan + fristående garage 42 m2, byggår 2004. Bosch Compress 7800i 2-8, borrhål 178 m + Mitsubishi GURU AY 25 i garaget. Båda pumpparna utbytta 2023-2024. Ackumulerande spis 1200 kg + Högfors 5A vedspis. Sporadisk eldning vid högt elpris. Bastuaggregat Helo Laine 9 kW. Ventilation Vallox 130 e.

Utloggad mattiasm83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2025, 10:43:59 »
Så är det kanske. Om det har fungerat sedan 1967 så är det kanske inte något problem. Tillägsisolering i taket borde ju rimligtvis sänka på temperaturen på mellantaket vilket borde leda till mindre kondensering, åtminstone så länge man inte försämrar ventilationen. Det är väl ventilationen man måste vara försiktig med om man tillägsisolerar taket så man inte flyttar kondenseringen till konstruktionen.

Om det kondenserar längs med takkanten uppefter väggen så tyder det kanske på att det är där den varmare luften pyser ut och kanske en eller två ventiler på gaveln under takkanten kunde underlätta.

 Jag har kanske inte direkt några problem med luftfuktigheten men monitorerar den i garaget med alarm då jag vill hålla den under kontroll. Det är ju lite svårare när man håller lägre temperatur där än i huset. Det är förvånasvärt stora kast i den relativa luftfuktigheten beroende på utetemperatur. När skillnaden mellan garage och ute är liten kan luftfuktigheten stiga markant inne i garaget, typ från 45 % till 60 % när temperaturen går från -10 till noll. Nu är ju relativa luftfuktigheten inte hela sanningen. Det finns ju också daggpunkt med mera som man är av intresse.

I dagsläget finns inga gavelventiler, utan bara ventilerad takfot. Men på sina ställen verkar den vara lite halvt blockerad, så jag ska försöka rätta till det. Hoppas även att värmekameran som är på ingång kan ge lite tips om var läckage kan finnas. Spontant tänker jag att värmeläckaget via tak borde vara ganska litet när man har FTX. Men då jag dels ser denna frostbildning samt att vinden har ett par graders högre temperatur än utanför så verkar så inte vara fallet. I den bifogade bilden ser man att utetemperaturen är -10 och vindstempen är mellan -2.4 och -5.7, så nog finns det värmeläckage.


Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1429
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmeproblematik i stort hus
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2025, 13:31:38 »
Alternativ:
Du kan sätta ventilation mellan varje takstol längst upp genom råsponten, 1 eller 2 st. 
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!