0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej! Vad har huset för värmebehov vid DVUT enligt värmeritningen? Var i landet står det? Har man en 9 kW on/off och byter till en inverter så bör invertern ha en något högre effekt.
Ok. 15000 kWh/år med 9 kW värmepump säger väl lite grann men bäst är ju om man kan läsa direkt på värmeritningen vad det står för effektbehov vid vilken DUT/DVUT detta är beräknat. Är det ett 1-planshus eller 2-planshus?En on/off värmepump kan man normalt inte dimensionera så att det täcker 100% av husets värmebehov eftersom det då skulle bli väldigt mycket start/stopp som sliter på kompressorn. En inverter kan man däremot dimensionera så att den helt klarar sig utan el-patronen om man verkligen vill men ofta lägger man sig strax under. En inverter kan själv hålla koll på att borrhålet blir för kallt och i så fall kan den strypa effekten. En inverter minskar elförbrukningen men det handlar inte om någon jättestor energibesparing. Numera är det dock många som inte vill att el-patronen ska behövas alls eftersom el-priset blir väldigt högt när det är som kallast och elnätsbolagen inför successivt effekttaxa enligt EU-krav.
... en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål.
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?
Tycker också att 15000 kWh/år till värmepumpen låter väl mycket med tanke på husets ålder och storlek. Vad visar drifttidsmätarna för kompressor och tillsats? Det bör vara meny 7.1 och 7.3. Hur länge har ni bott i huset?Väldigt konstigt resonemang. Fungerar pumpen effektivare kommer inte husets värmebehov att påverkas det minsta av det. En effektivare pump kommer att ta mer värme från borrhålet och förbruka mindre el. Att hävda att det därför går att installera en mindre pump är fel. "högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål" tolkar jag som att man har påstått att en kraftigare pump inte kan ge så mycket mer värme då köldbärartemperaturen skulle sjunka så pass mycket att det kompenserar för den högre effekten. Det håller jag inte heller med om, huset kommer inte att behöva mer värme bara för att man installerar en kraftigare pump. Det är bara när det är kallare ute än vad gamla pumpen klarade utan elpatrontillsats som en kraftigare pump kommer att ta ut mer värme från borrhålet.
Ojojoj, 30000 kWh/år är ju jättemycket i dagens läge. Så du menar att värme och varmvatten är 15000 kWh/år? Du måste verkligen kontrollera om er nuvarande värmepump fungerar eller bara står och låter?
Det är möjligen inte ett minustecken framför 27863? Får inte siffrorna att gå ihop såvida inte pumpen har gått rätt mycket för att värma poolen.
Där har du nog lite felOch vad menar du med att en inverter anpassar sig efter hålet. Blir KB kallare så blir det mindre värme med, det går inte att manipulera naturen med att sänka nägon fart på en VP, det måste finnas värme för att få värme och inte en massa minus på KB, som är förkastligt. Och hålet kan fysa om det tas ut förmycket.