Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt  (läst 1482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« skrivet: 08 september 2022, 12:26:41 »
Hej. Har byggt nytt hus med en F730. Nibe har komponentbrist och pumpen är installerad med en kanalfläkt istället för den ordinarie. Installatören satte pumpen på enbart tillsats enligt Nibes anvisningar. Någon som kan svara på varför man inte kan köra kompressorn?
Har sökt Nibe men inte fått någon återkoppling än. dontknow
Elen börjar ju bli dyr så att få igång kompressorn innan det blir för kallt har hög prioritet. tOOmten

Utloggad mats10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #1 skrivet: 08 september 2022, 13:44:50 »
Detta uttömmande svaret fick jag frÃ¥n Nibe  Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9687
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #2 skrivet: 08 september 2022, 14:05:27 »
F730 är en frånluftsvärmepump som är beroende av att en inbyggd fläkt hela tiden suger husets frånluft genom värmepumpen. När så inte sker kan inte värmepumpen fungera. P.g.a. komponentbrist är det tydligen slut på dessa fläktar och NIBE har valt att leverera med en extern kanalfläkt som tillfälligt bara ventilerar huset rätt ut i det fria.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mats10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #3 skrivet: 08 september 2022, 17:40:36 »
F730 är en frånluftsvärmepump som är beroende av att en inbyggd fläkt hela tiden suger husets frånluft genom värmepumpen. När så inte sker kan inte värmepumpen fungera. P.g.a. komponentbrist är det tydligen slut på dessa fläktar och NIBE har valt att leverera med en extern kanalfläkt som tillfälligt bara ventilerar huset rätt ut i det fria.
Ok. Men luften gÃ¥r ju genom VPn samma väg som med inbyggd fläkt  dontknow

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9687
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #4 skrivet: 08 september 2022, 19:16:32 »
Nix, luften vänder då i ett U alldeles ovanför F730 om man följer serviceinstruktionen.
« Senast ändrad: 08 september 2022, 19:18:36 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3606
  • Karma +2/-0
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #5 skrivet: 08 september 2022, 21:42:42 »
Jag anser båda lösningarna är möjliga, men mer troligt att det är U-monterat.
Kan du inte lägga upp en bild?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9687
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #6 skrivet: 09 september 2022, 10:02:01 »
Jag böjer mig! :-\ Nu ser jag att det finns två alternativ i serviceinstruktionen. Man kan montera kanalfläkten dels så luften passerar inne i F730 och dels att den passerar ovanför. Men om det räcker för att köra kompressorn har jag ingen aning om tyvärr.

Edit: Har det gjorts någon ventilationsinjustering i huset? I så fall finns ju ett säkerställt luftflöde att utgå från med den provisoriska fläkten.
« Senast ändrad: 09 september 2022, 10:21:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn.liljeholm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Kävlinge
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #7 skrivet: 12 september 2022, 11:50:13 »
Jag lider av exakt samma problem, det sitter någon provisorisk fläkt och värmepumpen går enbart på elpatron. Dock så kom det förbi någon idag (oklart vem, inte Nibe iaf) och sa att man kunde dra igång kompressorn. Nibe hade gjort någon uppdatering (ingen har varit här, så kanske en miss i informationskedjan?) så det ska gå att köra kompressorn. Det var väldigt vältajmat, för hittills har jag haft värmen avstängd då solinstrålningen räckt (bostadsrättsradhus i Kävlinge, Skåne), men nu börjar det bli kallt om nätterna.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3606
  • Karma +2/-0
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #8 skrivet: 12 september 2022, 12:09:15 »
Kom att tänka på en sak, Nibes styrning kanske har tvåvägskommunikation med fläktmodulen? I så fall känns det som elpatron är den enda som går om de inte justerar mjukvaran för "kriskörning".

Är det envägs kommunikation och luften går genom pumpen, då bör det gå bra att bara aktivera normalläge på pumpen.

Gå in i servicemeny och höj ventilationen från 0%, annars kommer den inte starta. Kolla även om driftläget är satt som enbart elpatron.

Bara pumpar med luft genom värmepumpen får försöka köras.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mats10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #9 skrivet: 12 september 2022, 18:57:10 »
Luften går genom VPn. Luftflöde BS1 141.
Ändrade till Auto från endast tillsats och då tillåts ju inte elpatron än, ändrade inställd fläkthastighet från 0 till 50. Startade om. Drog igång extra varmvatten.
Resultatet blev att kompressorn inte längre är blockerad, den startar enligt tidräknaren men inte i verkligheten.

EDIT:
Gjorde nytt försök och nu startade kompressorn tummenupp
« Senast ändrad: 12 september 2022, 19:09:12 av mats10 »

Utloggad mats10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ny F730 tillfälligt installerad med kanalfläkt
« Svar #10 skrivet: 19 september 2022, 10:01:23 »
Nu har Nibe kommit med instruktioner hur man ska göra 🤪

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!