Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin -oerhört underlig "support" mm  (läst 865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
Daikin -oerhört underlig "support" mm
« skrivet: 07 juni 2024, 11:35:41 »
Jag är förvaltare åt min 92-åriga lite dementa mamma som fortfarande äger en villa.
Den värms bara via el, patroner i en gammal panna och en gammal luftvärmepump.
Nappade på en annons av "värmepumpen AB" i Arboga, tyckte de hade bra priser på
själva pumparna.
Frågade om installation i Avesta kommun och fick svaret att de samarbetar med en
vvs-kille utanför uppsala som tar hand om detta.
Själva saknade de installatör.
Jag reagerade inte på detta pga total ovana med dylika pumpar o.d. och valde ett monoblock.
7 KW max, och bara värme.
Pumpen levererades av en individ på företaget.
52.500 kr med en volymtank 100 liter inkl moms och frakt.
Killen i Uppsalatrakten var sen inte intresserad av att göra jobbet.
Efter ca 5 månader står det klart att det är ingen annan heller, alla vill själva sälja
pumpen.
Jag har gjutit ett fundament själv åt mor, för mark-konsoll.
Letade en helg efter en mailadress till supporten i stockholm och hittade tillslut en sån.
Det blev felmeddelande.
Ringde upp och fick en annan mailadress och mailade genast om problemet, samt bifogade
fakturan från företaget med modellbeteckning osv uppgiven.
Frågade hur garantin gäller om jag får hjälp av en icke certifierad installatör.
(Monoblock har ju ingen gasledning som ska kopplas, bara VVS)
Så ringde Daikin efter några dagar från hemligt nummer när jag var upptagen.
Man kan mao inte ringa tillbaka sen.
Jag mailade igen och bad dem ringa en viss onsdag, men inte på torsdagen pga upptagen
hela dagen.
De ringde på torsdagen.
De skickade också mail och frågade om modellbeteckning och serienummer.
Mailade tillbaka uppgifterna.
De frågade igen om samma sak. Besvarade inte frågan om garanti.
Jag skickade igen kopia på fakturan och skrev ner serienumret.
De frågade igen efter samma sak.

Alltså, vad är detta för galenskap, har någon här någon erfarenhet eller synpumkt?
Jag får kolla om köpet är för gammalt för att göra ARN-anmälan.
Ringer väl till installatörer på längre avstånd från Avesta men tror inte jag får napp.
Pumpen står i källaren sen snart ett halvår.
Förra vintern var det samma elände, då gick det inte att få tag i pumpar, utom några
udda fabrikat, tex från kina.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3690
  • Karma +3/-0
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2024, 11:53:29 »
Klicka in på Daikinsidan och ringa alla ombud på kartan i närheten och fråga om de vill hjälpa till.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mattias34

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2024, 14:55:17 »
Håller mig bort från Daikin numera.
Urusel support, telefonväxel i Indien eller nåt samt har absolut ingen aning om deras produkter eller vad en värmepump är, måste ha ser. nr för att de ska
lägga upp ett ärende. Tar oftast veckor innan återkoppling,felande produkter jämt och ständigt
5år sedan nu detta började och ingen bättring tyvärr än

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2024, 16:37:48 »
Är ju inte förvånad, men en support som skriver på svenska (översatt?) och  fyra gånger frågar om samma sak, som de fått skickat tre gånger.
Där vill man inte kämpa med garantiproblem om det blir strul med pumpen.
Den ska upp och huset säljas inom ett år.
Är väl bättre med pump än utan, men skulle valt annan säljare om jag vetat. Och inte Daikin.
Företag med flera namn.
Tex  Värmepumpen AB
Peter improvement AB
(Arboga)
Och nåt mer tror jag.
Handlar mest om att kränga.
Inte kunna, inte installera - eller ljuga.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35105
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2024, 07:45:14 »
Jag skulle också rekommendera att du tar kontakt med alla ombud som finns registrerade på Daikins hemsida som återförsäljare i din närhet, någon borde väl kunna fixa det där kan man tycka, om de alls jobbar med luft/vatten.
Vi jobbar bara med deras luft/luft, så det händer att vi nekar de som vill ha luft/vatten eller bergvärmepumpar installerade - så det behöver inte nödvändigt ha med just tvånget att få sälja maskinen som avgör.
Det här med olika leverantörers support, kvalitet och montörer är rätt svårt att hantera som installatör, de flesta har något i sitt upplägg som man kan irritera sig på, antingen är det kvalitetsproblem, krångel med strukturen av distributörer, supporten, eller något annat.
Jag skulle vilja påstå att ingen av de vi handlat av, och monterat maskiner ifrån har prickat rätt på alla punkter, och det gör det svårt för mig i alla fall att vara helt för eller emot någon enskild distributör, man får helt enkelt ta det onda med det goda, och försöka lära sig hur man ska hantera den organisation man har att göra med i varje enskilt fall.
I Daikins fall så har de så vitt jag vet (egentligen) inte någon support mot slutkunder, så här står att läsa på deras hemsida:

Citera
Hur ber jag Daikin om hjälp om det uppstår tekniska problem?
Vi föreslår att du kontaktar din Daikin-återförsäljare för alla typer av åtgärder. Om de inte erbjuder den hjälp du behöver, kontakta ditt lokala Daikin-kontor för mer information.

Personligen tycker jag inte att detta är ett bra system, generalagenterna bör ha en teknisk support som i vart fall installatören/säljaren kan hänvisa till om de inte har den kompetens som behövs för att själva hjälpa kunden.

Det är samma sak med leverantören av mina solceller, omöjligt komma i kontakt med Growatts support för mig som slutkund, bara den som sålt åt mig, som självklart inte har djupgående tekniskt kompetens på alla deras växelriktare, batterier och annat.
Då ska han ställa frågor till supporten, som blir dåliga, för att han missuppfattat mina frågeställningar, sen missuppfattar supporten hans frågeställningar, och jag får svar på mina frågor som är svar på en fråga jag inte ställt, och även om han skickar mina skriftliga frågor direkt till expertsupporten så blir det missuppfattat, troligen på grund av språkförbistringar.
När man var yngre hade man säkert tagit reda på själv det man vill ha svar på, eller startat ett diskussionsforum om detsamma, men idag känns det mer bara som att man får acceptera att man satt sig i en situation som inte är optimal, det är samma typ av djungel när det gäller solceller som det är med värmepumpar, det är så vitt jag vet inte någon leverantör som har "alla rätt", och det är svårt för gemene man att hitta ens den som har minst fel, på produkter, funktioner, distribution, support eller kvalitet.

Som så många gånger blir ofta rådet att välja en leverantör som man har förtroende för, och då blir det oftast någon lokal förmåga med gott rykte.
Ibland innebär det att man inte kan köpa det fabrikat man hade tänkt, för att de jobbar med ett annat fabrikat, men är man själv okunnig så kanske valet av fabrikat är mindre viktigt än valet av installatör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se (http://www.energibutiken.se)
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se (http://www.poolforum.se) och: www.atvforum.se (http://www.atvforum.se)
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2024, 17:51:51 »
Tack Rickard m.fl.

Jag har frågat Daikin om representanten i Arboga som inte installerar och just inget kan.
(Tyvärr köpte jag ett monoblock där)
Inget svar.
Men överraskande nog så tog Daikin tag i problemet och fick en annan representant, på ca 4 mils avstånd ( Trakten av Sandviken) (Arboga är ca 14 mil) att kontakta mig.
Det verkar vara en fullträff.
Kunnig och villig, hade besök av denne idag.
Skulle kunnat installera själv, med bistånd av en vän till en granne som dock inte är ackrediterad, men kan allt inom VVS. (Montör vid Bolidens gruvor)
Tillslut kom svar från Daikin ang garantifrågan om man installerar själv, garantin på pumpen gäller då inte. Iofs väntat men jag ville ha det helt klart.
Det handlar ju inte om att jobba med gas och alternativet skulle blivit billigt.
Men huvudsaken pumpen blir installerad, har varit ett halvårs elände, eller eg två år om jag räknar början på sökandet efter pump under -2022, då inga bra pumpar fanns på lager och inte hade lust att köpa kinesiskt.


« Senast ändrad: 24 juni 2024, 18:05:11 av Maxz »

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #6 skrivet: 09 juli 2024, 15:18:19 »
Det tuffar på, jag uppmanades att bredda betongfundamentet minst en dm och det är gjort.
Blir ju inte så snyggt när man inte är van att gjuta, men bredare blev det och pumpen lär inte sjunka ner i backen. Jag grävde först 3-4 dm och fyllde med sten och grus, jag "armerade" betongen med div metallskrot. När jag breddade räckte inte betongen (en säck 20 kg) så jag fick "armera" den biten med ett gäng större stenar. Dumt nog lade jag gårdsgrus över och detta hoppade upp till ytan och gav en grusig yta på breddningen.
Installation ska bli i början av augusti.

En fundering, som jag iofs kan ta upp med installatörerna sen, men är nyfiken.
Volymtanken har fyra anslutningar i överkant.
Den kommer kopplas in mellan pumpen och en gammal panna.
Det skulle bli en extra shunt, cirkulationspump finns även i pumpen och killen som var och
kollade i mammas hus sa att pannans c-pump går i ena kretsen och pumpens c-pump i andra.
Men hur fungerar en volymtank?
Det är väl inte två separata kretsar som i en värmeväxlare.
« Senast ändrad: 09 juli 2024, 15:20:01 av Maxz »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3690
  • Karma +3/-0
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2024, 17:03:19 »
Volymtanken har olika namn beroende på hur den kopplas. Men alla rör delar samma volym. De röda har korta rör och blå har långa. Kallt vatten håller sig gärna i botten och varmt gärna i toppen.
Tanken är ofta till för att lösa problemet att värmepumpen har ett variabelt flöde för rätt drift och huset har ofta ett relativt fast flödesbehov. Många hus klarar inte för lågt flöde och lider då av några kalla element längst bort från pannrummet, går ibland strypa in de närmast. För högt flöde kan ge oljud i radiatorerna. Så lite av en "flödesdifferensfix".
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #8 skrivet: 12 juli 2024, 17:00:26 »
Tack för förklaringen, betyder det att c-pumpen i monoblocket varieras i hastighet och då även flödet?
« Senast ändrad: 12 juli 2024, 17:02:27 av Maxz »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3690
  • Karma +3/-0
SV: Daikin -oerhört underlig "support" mm
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2024, 18:26:37 »
Tack för förklaringen, betyder det att c-pumpen i monoblocket varieras i hastighet och då även flödet?
Japp, generellt så.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!