Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EX50, ingen värme i radiatorer  (läst 1906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric Ström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EX50, ingen värme i radiatorer
« skrivet: 08 januari 2021, 20:32:28 »
Hej på er,
Jag har en EX50 (hög modell) installerad i ett nyproducerat JM hus 2017.
Trots relativt få levnadsår har det funnits en del problem och sedan jag senast skrev här i forumet så har vi fått styrkortet utbytt.

Hur som helst, mitt problem idag är att vi inte får ngon värme till radiatorerna på övervåningen. Det har varit så hela vintern men jag har "löst" det genom ett fristående element från ÖB men nu insett att jag borde lösa huvudproblemet eftersom jag annars måste köpa fler fristående element... det är ca 15-18 grader på övervåningen i de olika rummen...

På undervåningen har vi ett golvvärmesystem (styrt av Roth enheter).

Golvvärmen fungerar bra och värmen blir som den väntade (dvs enligt värmekurvan och övriga inställningar på pumpen, vi har värmekurva 7 och inställd rumstep på 22.5).
Men vi får ingen värme till elementen.

Jag har testat följande senaste veckorna
- Luftat element (ORDENTLIGT efter detta räddade mig för 1-2 år sedan)
- Säkerställt att växelventilen (som ska slå till/från mellan värme och att värma vatten) fungerar
- Ändrat pumpen inställningar för att kolla på IN, UT, UT & IN temperatur
- Stängt av vattenvärmeproduktion och ställt upp rumstemperatur till 30 grader
- Testat att ha temostaterna för undervåningen helt öppna (tillåta ca 30 grader) till att vara satta på runt 22 grader så att det inte finns mer värmebehov hit

Men trots ovan tester så får vi ingen värme till elementen.
Elementen är fullt öppna, även testat att skruva av termostaten på några element och justera flödet till högre än vad som annars gick, tror det fanns 1-7 och jag satte 7 på några av dom.

En sak som jag skulle vilja pröva men som jag är för okunnig i är att justera de olika kretsloppen, om jag förstår rätt så kan man styra hur mycket vatten som ska gå till radiator respektive golvvärme. Jag tänker att kanske är det så att golvvärmen får för mycket och elemeten för lite.
Så min fråga är således om jag kan få vägledning i att justera hur mycket som ska matas till respektive kretslopp? Vilken av alla "rattar" är det som justerar detta?

Finns det andra förslag till felsökning tar jag tacksamt emot det! Öppen för att besvara alla era härliga frågor.
Jag har tex tittat på att köpa en till givare för innetemperatur som man kan installera på vån 2 men jag tror tyvärr inte det skulle vara tillräckligt eftersom även med UT (utetemperatur) som mätvärde får jag ingen värme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2021, 00:30:33 »
Det första du bör kolla är att piggen under termostaten fjädrar ut när den trycks in?
Det händer att de fastnar i intryckt läge och då kan man antingen knacka på ventilen eller lirka ut piggen med en tång (dra inte hårt, den kan lossna helt).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2021, 10:10:41 »
Du har två MMA-ventiler med stora blå rattar.

Vilka siffror är det på den som är till radiatorerna respektive den som går till golvslingorna?

Utloggad Henric Ström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2021, 10:15:25 »
Det första du bör kolla är att piggen under termostaten fjädrar ut när den trycks in?
Det händer att de fastnar i intryckt läge och då kan man antingen knacka på ventilen eller lirka ut piggen med en tång (dra inte hårt, den kan lossna helt).

Piggarna fjädrar ut som önskat. Testat på flera element. (Om vi pratar om de på bilden).

Utloggad Henric Ström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2021, 10:20:08 »
Du har två MMA-ventiler med stora blå rattar.

Vilka siffror är det på den som är till radiatorerna respektive den som går till golvslingorna?

Den till radiatorerna visar 44 (en svart och en röd siffra), den till golvslingorna visar 55 (en svart och en röd siffra). Ska man vara exakt så är den till golvslingorna mer 55,5 så den röda siffran är mellan 5 & 6.

Bra eller dåligt?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2021, 10:40:29 »
Golvvärmen har ju en egen cirkpump som suger till sig flödet utan att värmepumpens cirkpump behöver trycka flödet till golven. Dessutom så behöver golvvärmen lågt flöde om radiatorerna kräver högre temperaturer d.v.s. pushshunten och golvvärmens termostater reglerar ner flödet.

Vrid ner den 2,5

Till radiatorerna kan du vrida upp till 6,0


Utloggad Henric Ström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2021, 13:37:05 »
Golvvärmen har ju en egen cirkpump som suger till sig flödet utan att värmepumpens cirkpump behöver trycka flödet till golven. Dessutom så behöver golvvärmen lågt flöde om radiatorerna kräver högre temperaturer d.v.s. pushshunten och golvvärmens termostater reglerar ner flödet.

Vrid ner den 2,5

Till radiatorerna kan du vrida upp till 6,0

Tack för tips, testar det nu då så får vi se om det blir någon skillnad. Spännande! :)

Noterade att det var otroligt lätt att justera det blå vredet till golvvärmen.
Däremot vredet till radiatorerna var extremt trögt, fick ta i så gott jag kunde för att komma upp till 5,8.

En fråga gällande golvet, skulle jag sänka till 2,5. Eller sänka med 2,5 så det blir 3 (5,5-2,5)?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2021, 14:00:19 »
Ner till 2,5 borde jag har skrivit.

Utloggad Henric Ström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2021, 14:04:34 »
Tack för det.

Utloggad Henric Ström

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2021, 18:24:12 »
Nu har vi kört med nya inställningarna (se förslag i tidigare post) för respektive kretslopp några timmar, så kanske lite tidigt att ropa hej, men nu kommer det underbar värme till radiatorerna. Har redan stängt av mitt extrainsatta element.
Ingen förlust i värme på golvvärmen heller så här långt.

Det enda negativa var att frugan snabbt var framme och påpekade att det nu inte får bli för varmt i vårt sovrum ;)

Stort tack för vägledning Lexus!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: EX50, ingen värme i radiatorer
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2021, 18:50:37 »
 tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!