Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 10 september 2013, 22:33:07 »

Har bara sett det när man har separat gas. Då sitter allt i hantaget. Tändningslås och kabelsats bak till motorn men frågan är hur det ser ut om man har rorkullt borde vara en separat panel
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 september 2013, 21:30:04 »

Tänkte tipsa om en bra sida www.boats.net sprängskisser på de flesta motorer och säljer grejer till bra mycket lägre pris än i Sverige men det kan tillkomma tull och moms men det gör inget för priset ligger under hälften i alla fall. Dom levererar snabbt tog drygt en vecka för mig men jag betalde 70 kr extra för snabb frakt.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 09 september 2013, 21:18:27 »

Är det bara att få tag i adaptern som man kopplar till motorn, får sig en knapp och batteri och den går att starta (förutsatt att den slåt till då förståss)

 Sc:,h  dontknow  ???
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 09 september 2013, 20:42:18 »

Har bara sett 12v så dr borde det vara
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 september 2013, 20:23:11 »

Jo på den där Johnssonen som jag nu ska riva isär och ge en rengörning sitter det elstart på.
Ska den ha 6 eller 12volt tro  Sc:,h
Är det bara att få tag i adaptern som man kopplar till motorn, får sig en knapp och batteri och den går att starta (förutsatt att den slåt till då förståss)
Startsnöret-mekanismen sitter på sidan av motorn, är det så när det är elstart på dem eller är det bara nåt för denna motorn  Sc:,h
Bråten sitter iaf gött i vägen när en ska lossa den ena skruven till förgasaren  >:(
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 september 2013, 17:09:39 »

Får nog ränsa min förgasare på min mariner 30 hk. Var ute i dag den gick på tomgång men så fort jag gasar så söver den sig. Gasa upp den till maxvarv med choken halvt utdragen och plåga den ordentligt så funkar den när tempen är uppe efter en stund. Fick hänga en tamp i bryggan tills jag fick den att fungera. Man vill inte åka ut så den dör om man inte har några åror  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 september 2013, 21:11:12 »

Jaså är det så det funkar bra att veta. Dom 3 förgasarna som det var pulver i var det nog ungefär samma pulvermängd i men 1 av förgasarna var mycket mera anfrätt men det kan ju ha frätt vid tidigare tillfälle och sen blivit rengord.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 04 september 2013, 17:51:21 »

Hej

Det vita är s k vitrost, eller aluminiumoxid för att vara korrekt. Det är alltså inte det vita pulvret som har frätt sönder förgasaren. Det vita pulvret är resultatet. Men det kan se väldigt konstigt ut, små volymer aluminium ger väldigt stora volymer vitrost.

MVH/Gano
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 september 2013, 20:24:50 »

Det kan tom bli så illa så det blir frätskador på aluminiumet i förgasaren så att det inte går att rädda förgasaren och man åker på att köpa nya har i alla fall hänt mig. Sen vad det beror på har jag ingen koll på köpte båten trasig och håller på och ordnar upp den till ok skick men 3 av 4 förgasare var fulla med vit pulver som jag antar fräter eftersom förgasaren var skadad.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 02 september 2013, 17:37:02 »

Jag har också fått tipset att köra akrylat sista tanken ,för den åldras inte så fort
Skrivet av: Gano
« skrivet: 01 september 2013, 22:33:41 »

Hej

Se upp med 95-oktans bensinen, den innehåller upp til 10% etanol. Etanolen tar upp kondensvatten och ställer till ett jäkla bekymmer; rost samt en massa gegg. När den dunstar bort finns bara vattnet kvar. Använd 98 istället. Det där om alkylatbensinens negativa sidor har jag också hört, men jag tror inte på det. Alkylat är extremt ren bensin, garanterat utan etanol, och det finns en massa folk som kör sista båtturen med alkylat för att skölja ur systemet. Har aldrig haft några problem med alkylat, kör motorsåg (oljeblandad) och gräsklippare (4T). Alkylat åldras inte. Renare gång och lite högre effekt.

MVH/Gano
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 01 september 2013, 08:09:04 »

Den är den där j.... Etanolen,än värre är det på dieselmotorer om man kört på diesel med rapsolja (standard diesel på mack) och man får bakterier i tanken. Blir stora klumpar som sätter igen bränsle filter. Svårt att få bort när man väl fått det
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 31 augusti 2013, 20:37:46 »

Testa och göra en sån där vinterkonservering, i alla fall själva oljeproduceduren.
Vi hade en hel del båtar med utombordare på firman förr både stora och små och det blev aldrig problem med dom om man körde en sån där procedur, nu för tiden är det bara "stora" båtar med dubbla V8 dieslar i..
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 31 augusti 2013, 18:09:26 »

Nej det har jag inte funderat på när det gäller Mercuryn.
Den ser jag till att tanka upp full innan vintern med Aspens 2-takt och bara helt sonika vrida av bensinkranen så förgasaren för gå tom för bränsle.
Det eller köra den helt tom för bensin även i tanken.
Ska ut med den redan i morgon och dra gäddor  :)
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 31 augusti 2013, 17:45:04 »

Du har inte funderat på och göra en vinterkonservering av motorn i höst?

Ett exempel: http://www.watski.se/archives/dokument/vinterforvaringSE.pdf

Vi brukade göra som i exemplet och köra igenom sötvatten och sedan byta till bensin blandat med 50% tvåtaktsolja och köra motorn på tills den dör.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 augusti 2013, 11:39:24 »

Det är tyvärr samma problem med 4 takt men går mycket jämnare så det är ett enkelt val.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 31 augusti 2013, 10:16:30 »

Fan va trött jag blir på dessa leksaksmotorer  >:(
Fixade ju Mercuryn som sagt, den går som en klocka nu efter en rengörning av allt som bränslet kan tänkas gå via fram till cylindern och ska vara med i en trollingtävling om några veckor  tummenupp
Tog svärfarns Johnsson ut på en tur i en STOR sjö nära mig.
Körde i 2h, skulle vända och dra mig hemåt, motorn tvärdog  :::_)
Va bara att säga till kompisen att börja ro  *roflmao*
Den har samma symptom som Mercuryn så jag misstänker kondens och skit även i den så den ska få sig samma behandling som Mercuryn när det finnes tid till det.
Det är allt några jävla leksaksgrejer dessa motorer som är 2-takt...
Nästa motor ska bli en 2-cylindrig 4-takt på 6-15hk beroende på båtval.
Kan ju bli skit i dessa med iof men det känns mer robust samt att de går ju går ju fasen så mkt jämnare i motorn.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 27 juli 2013, 22:36:37 »

Kräftskiva i Skärblacka, men då ska även Rickard komma så man kan tacka honom för ett bra forum.
Hade på G med en tjej från Skärblacka för måååååånga år sedan, vad hon hette dontknow får fråga kusinen för han minns *roflmao* Kanske är din fru idag  :-))

Hehe, tror jag inte. Vet vem ho hade ihopat med innan mig, o han finns inte längre.. Vi kan samlas i husvagnen i Kolvetorp annars, ute i naturen, sjöar, bastu, bad... Iofsig så finns allt detta hemma med...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 17 juli 2013, 20:57:11 »

Nej nej, luftskruven på tanklocket var allt öppen  tummenupp
Kommer knappt nån bensin all med den stängd...

Jag har inte följt tråden, men du försöker väll inte köra på gammal bensin ::)
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 17 juli 2013, 20:55:38 »

Ni är välkomna!

Kräftskiva i Skärblacka, men då ska även Rickard komma så man kan tacka honom för ett bra forum.
Hade på G med en tjej från Skärblacka för måååååånga år sedan, vad hon hette dontknow får fråga kusinen för han minns *roflmao* Kanske är din fru idag  :-))
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 17 juli 2013, 18:37:01 »

Nej nej, luftskruven på tanklocket var allt öppen  tummenupp
Kommer knappt nån bensin all med den stängd...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 juli 2013, 12:24:56 »

Dubbelgrattis!
Men det var inte att du glömt öppna luftningsnippeln på påfyllningslocket då?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 17 juli 2013, 11:00:07 »

Du kanske hade velat haft gäddan, lite insjöfisk ist för den salta makrillen du annars är van vid runt din lilla ö :)

Tja  Sc:,h
Som det verkar nu så var det nog en kombination av en massa skit i filter, tank och förgasare och vatten i bränslet känns det som  dontknow
Ska ta några fler turer i veckan har jag tänkt mig och startar den lika galant de två kommande gångerna så anser jag problemet löst, 4-ever  ;)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 16 juli 2013, 23:22:25 »

Grattis till fiskelyckan Joka!!tummenupp
Och till motorlyckan!!  tummenupp
Men vet du vad som var fel?? Sc:,h
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 16 juli 2013, 23:06:29 »

Motorn gick som en klocka och det blev e litta gädda på runt 1kg och ett drag gick åt fanders men det gör inte så mkt för då har jag en anledning till att gå till fiskespecialisten och köpa 3 nya till min samling  tummenupp tummenupp tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 juli 2013, 16:30:55 »

Nu gäller det bara att få fisk och brukar ja ha problem med :)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 16 juli 2013, 16:15:04 »

Haft isär förgasaren igen, blåst rent den med tryckluft, rensat alla filter och slangar, rengjort tanken, i med ny bensin, rycker i gång den på 4:e och den går som en klocka i 20min, startar lätt som fasen när den är varm iaf, ska ner sen och kolla så den startar även när den är kall sedan men jag tycker det verkar lovande  huuura huuura tummenupp tummenupp
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 juli 2013, 22:33:01 »

Ni är välkomna!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juli 2013, 21:51:28 »

Se till att skruva ur alla munstycken och blås rent om det går att blåsa ibland kan det vara så pass hårt så man får hitta nått lämpligt att peta med även om det lär vara olämpligt i munstycken.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 21:28:03 »

Nåt skit är det då med motorfan  FiR
Tur leifa kom tror jag annars hade den nog legat på botten av sjön nu  ;)
Ska iaf plocka isär förgasaren igen i morgon, tömma tanken och göra rent allt från tank till förgasaren och se om det hjälper  dontknow

Ja det var trevligt att du kom leifa  tummenupp
Mkt trevligt att få träffa dig "live" och snacka en stund.
Leifa fick oxå uppleva det som kommer näst efter Pikes Peak  ::)
Åka Octavia Diesel med joka i en jädrans bratte backe här i byn  *roflmao* *roflmao*
Nån som ska med till leifa här framöver  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juli 2013, 21:02:52 »

Har skruvat med diverse maskiner är tyvärr inte speciellt duktig men det brukar lösa sig till slut fast ibland gör jag en hel del bakvänt.  Bor i södra Norrland och har semester 4 veckor till  tummenupp
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 juli 2013, 20:42:45 »

Ok, har ju inte 100 koll på detta så därför skrev jag lite undrande. OT-nu. Tro inte att du går säker från ett besök Smurfen, åker ju till svärmor som bor norr om Rovaniemi emellanåt o du bor väl på vägen däremellan... Vi borde göra flera besök hos varandra, trevligt att få ett ansikte på folket på forat!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juli 2013, 20:31:22 »

Är rätt vanligt att bränsle pumpen drivs av tryckförändringar i vevhuset på båtar och skotrar som har förgasare.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 juli 2013, 20:19:02 »

Njaa, det var ingen SAAB Smurfen ;) Är i Arvika nu, tyckte inte att jag hade så mycket att tillföra, den pluttrade lite o stannade sedan. Verkade gå fett. När jag nu läser tråden,  Mekaniker skrev om att bränslepumpen drivs av tryckförändringar i motorn, dvs som en kedjeoljepump till en motorsåg som är kopplad till vevhuset? Såg det på en Mculloch jag hade för många år sedan, kanske är annorlunda idag? Hursomhelst så lät det inte som något elektriskt, utan bränslerelaterat, men men, vet ju att man misstagit sig på detta förr. När jag hörde på´n så skulle jag säga bränslet.
Joka, stäng soppakran från den inbyggda tanken, häll i en slurk soppa i tändstiftshålet, ingen choke, full gas och ryck i snöret så får vi höra hur den beter sig..

 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juli 2013, 13:07:50 »

Nu skiter jag i båtmotorn för idag, har leifa.k. på besök  tummenupp
Då får du ju hjälp med motorn ;)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 15 juli 2013, 12:23:43 »

Ut å fiska! Hälsa roddarn
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 12:19:30 »

Nu skiter jag i båtmotorn för idag, har leifa.k. på besök  tummenupp
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 juli 2013, 11:31:25 »

BTW  ::)
 det är belånade fjollor som betalar för minsta lilla fel som dyker upp på båt och motor  då de helt enkelt inte kan med det de har  ;) (va jag fördomsfull nu  Sc:,h )

 :-))  Jo, så är det säkert! Bryggseglare! Kul att jämföra med responsen här!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 juli 2013, 11:20:25 »

Ska nog göra det oxå för det är inte dyra grejerna verkar det som och det är ju inte evighets grejer det där direkt.

Onödigt besvär att få hem rätta delarna och få dem på rätt plats igen.
Knappast fel på dem.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 juli 2013, 11:19:36 »

Vi hade problem med våran Yamaha 4hk 4-takt för nåt år sedan.
Man kunde få igång den, men sen slocknade den igen och ville inte starta.
Jag rengjorde förgasaren och allt annat, men det blev ingen skillnad.
Till slut tömde jag tanken i en PET-flaska, efteråt så såg man att nästan hälften av bränslet var vatten!
Så efter att ha fyllt på nytt bränsle igen, så gick den som vanligt igen.

Har du testat att tömma tanken helt?

Det är nog en bra ide.
Generellt är nog en separat tank att föredra, jag har haft mindre problem sedan jag skaffade en sådan.
Kan tänka mig att om man glömmer att stänga ventilationen på tanklocket på motorn så kan regnvatten leta sig in den vägen kappillärt.
(Och glömmer man istället att öppna den när man ska köra så blir det enligt ovan..)
På köpet med extern tank + slangar får man ju även den där gummiblåsan och kan "flöda" förgasaren vilket är tacknämligt ibland..
Skrivet av: jnse
« skrivet: 15 juli 2013, 11:05:46 »

Vi hade problem med våran Yamaha 4hk 4-takt för nåt år sedan.
Man kunde få igång den, men sen slocknade den igen och ville inte starta.
Jag rengjorde förgasaren och allt annat, men det blev ingen skillnad.
Till slut tömde jag tanken i en PET-flaska, efteråt så såg man att nästan hälften av bränslet var vatten!
Så efter att ha fyllt på nytt bränsle igen, så gick den som vanligt igen.

Har du testat att tömma tanken helt?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 10:47:07 »

BTW  ::)
Ställde även frågan på ett båtforum för att se om det fungerar som när man ställer en fråga om VP:s här när det är högsäsong  :o
Men icke, stendött med svaren därifrån Bryggsnack  >:(
Felet är inte att de är ute med båten heller, där har de plattor och bredband med sig i dag utan jag tror att det är belånade fjollor som betalar för minsta lilla fel som dyker upp på båt och motor  då de helt enkelt inte kan med det de har  ;) (va jag fördomsfull nu  Sc:,h )



Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 10:40:20 »

Låter som den behöver en ny kondensator.

Vet du om det brukar bli så att den är omöjlig att starta vissa gånger och går lite lagom en viss tid om det är kondningen?
Eller ja, inte en viss tid förståss men typ kan gå klockrent och sen bara dö..
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 10:39:01 »

Stannar motorn även om du skruvat av tanklocket?

Ska snart gå ner och sätta eländet i tunnan igen och se vad som händer den här gången,
återkommer med resultatet senare  tummenupp
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 10:37:17 »

Så prova först med att byta alla membran och filter, använd lite "vanlig" bensin för att testa.

Ska nog göra det oxå för det är inte dyra grejerna verkar det som och det är ju inte evighets grejer det där direkt.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 10:35:42 »

Låter som den behöver en ny kondensator.

 tummenupp
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 juli 2013, 10:35:13 »

En av mina grannar har en verkstad som sysslar med motorsågar och trädgårdsmaskiner, han påstår att INGET har gett honom så mycket jobb som akrylatbensin. På vår/försommar har han full huggning med att byta membran och rensa bränslesystem just pga akrylatbensinens destruktiva egenskaper, nått som knappast förekommer om man använder "vanlig" bensin. Så prova först med att byta alla membran och filter, använd lite "vanlig" bensin för att testa.

Han har helt rätt din granne OCH samtidigt fel.
Många blandar dessa bensiner och det är inte bra för då blir det bekymmer .
Om man håller sig till en sort så går det på nya maskiner, de äldre ska ha riktig bensin.
Sen ska man med den nya bensinen alltid ha maskinen fulltankad, särskilt under vintern då den står länge samt att man håller sig till den nya sortens bensin.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juli 2013, 10:33:10 »

Det borde räcka med att rensa/blåsa rent från intorkade bränslerester.
Kommer det sedan soppa ur flottörhusets dränering när man öppnar där och drar i snöret, ja då har man mer eller mindre uteslutit bränsleförsörjningsfel.
Det är grymt små hål i en 4 hk förgasaren min brukar gå endast med choke när den krånglar så det är lika bra att göra rent hela förgasaren om den ska gå bra. Fast går den i 10 minuter så är det ju naturligtvis ok.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 15 juli 2013, 10:30:52 »

Låter som den behöver en ny kondensator.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 juli 2013, 10:30:09 »

En av mina grannar har en verkstad som sysslar med motorsågar och trädgårdsmaskiner, han påstår att INGET har gett honom så mycket jobb som akrylatbensin. På vår/försommar har han full huggning med att byta membran och rensa bränslesystem just pga akrylatbensinens destruktiva egenskaper, nått som knappast förekommer om man använder "vanlig" bensin. Så prova först med att byta alla membran och filter, använd lite "vanlig" bensin för att testa.

Det borde räcka med att rensa/blåsa rent från intorkade bränslerester.
Kommer det sedan soppa ur flottörhusets dränering när man öppnar där och drar i snöret, ja då har man mer eller mindre uteslutit bränsleförsörjningsfel.
Bilderna visar ju en förgasare i nyskick, inte ska det behöva bytas ngt..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!