Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera Fighter 310P  (läst 799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cappokastro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimera Fighter 310P
« skrivet: 08 september 2022, 22:25:05 »
Som alla andra vill man jue försöka undvika höga elräkningar denna vinter. Hade själv på 2000 kw/mån förra vintern. Eftersom räkningen ligger på 300 kwh/mån på sommaren så är det värmepumpen som är nyckeln till minskade räkningar. Att huset är halvbra isolerat och har stora fönster kan jag inte göra så mycket åt, men kan försöka optimera värmen. Jag tänker å ena sidan att man får acceptera tofflor och långkalsonger hemma, men å andra sidan vill jag undvika att duschvattnet blir en inkubator för legionella.

Hur får man ut bästa effekt av själva kompressorn (utan att elpatronen går in och stödvärmer) och hur långt räcker det till uppvärmning på vintern innan det blir för kallt ute för att kompressorn ska klara det?

Finns risk för att varmvattnet inte kommer över 50 grader om man slagit från elpatronen?

Kan man på något sätt "styra" pannan att köra mer på natten? Eller "kastar man bort" värdefull varmluft dagtid då om man t ex drar ner värmeinställningen på dagen?

Jag har sänkt fläkthastigheten från läge 3 till 2 (av 10 lägen, läste att det är 110 V istället för 125V) då jag tycker det känns onödigt att suga ut varmluft ur huset snabbare än nödvändigt. Någon som kör på läge 1?

Har ni några bra "snåla" upplägg eller tips?
« Senast ändrad: 08 september 2022, 22:36:32 av cappokastro »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimera Fighter 310P
« Svar #1 skrivet: 09 september 2022, 10:47:55 »
310P är en så kallad frånluftsvärmepump. Kan bli problem med för låg förångningstemperatur med denna modellen om man ställer ner fläkten mycket. 310P är inte gjord för att stanna och avfrosta ofta även om den klarar avfrostning. Man förlorar gångtid för kompressorn som bör gå non-stop hela vinterhalvåret för att ge största energibesparing. El-patronen kan man blockera vissa högpris-timmar men ganska snabbt minskar då varmvattnet och även innetemperaturen börjar sakta falla tills man kopplar in el-patronen igen. Vill ni spara energi är ett bra alternativ att komplettera med en luftluftvärmepump som får värma en betydande del av huset samtidigt som 310P gör varmvatten och värmer rum med stängda dörrar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad cappokastro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Fighter 310P
« Svar #2 skrivet: 09 november 2022, 23:41:51 »
En liten uppdatering: Har kört pumpen utan elpatron hittills.
Vattentempen har stått kvar på 53 med undantag för några nätter när jag vred upp värmen flera steg på en gång, då sjönk tempen till 39 några timmar.
Elförbrukningen är ungefär hälften av vad det var motsvarande månad förra året. I nuläget förbrukar pumpen mellan 5-15 kwh per dygn, beroende på hur varmt vi vrider upp. Innetempen har legat på 18-19 grader, så är lite åt det snålare hållet och pumpen har bevisligen inte gåt non-stop.
En förklaring till resultatet är säkert den milda hösten hittills, så elpatronen kommer väl behövas småningom. Men jag misstänker att elpatronen har varit en viktig elbov i sammanhanget tidigare, då den slår till snabbt vid bad, dusch mm, som den inte får tillåtelse till nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera Fighter 310P
« Svar #3 skrivet: 10 november 2022, 10:56:35 »
Du kan spärra elpatron typ dagtid med en brytare, står i maualen under avsnitt "rundstyrning och effektvakt".
Det krävs en brytare med kopplingsur för detta.
Du kan då låta elpatron bara vara aktiv på natten om du har timpris på el?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!