Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 mars 2014, 12:34:58 »Har du provat ett annat värde och jämfört COP över en längre period?
Skrivet av: purjo__« skrivet: 05 mars 2014, 12:34:58 »Har du provat ett annat värde och jämfört COP över en längre period?
Skrivet av: Lexus« skrivet: 05 mars 2014, 11:14:20 »Jag ska försöka. För den här Niben, har gradminuter till start ingen påverkan på COP. Vid tillfället för aktuell loggbild, är gradminuterna inställd på högsta möjliga 250. Skrivet av: purjo__« skrivet: 04 mars 2014, 20:57:09 »Uppstartsfasen är lite svår att definiera. Dels har du den tiden innan hetgasen och kondensorn har blivit så varma att VP'n över huvud taget avger nån värme och dels har du stunden efter då (förmodligen) den har lite sämre verkningsgrad innan den har kommit upp i 'arbetstemperatur'.
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 04 mars 2014, 20:50:48 »Jag ska försöka.
Har ingen logger utom mig själv; uppstart, kan jag ta tiden till är typ 8 °C och planar ut eller vad kan räknas som uppstart? Max och min VB-fram vid olika GM får jag väl läsa av under drift. COP diagram har jag gjort ett tidigare. Skrivet av: purjo__« skrivet: 04 mars 2014, 20:38:21 »Inte på rak arm, men man borde kunna uppskatta skillnaden i COP mellan olika skillnader i över-/undertemp genom att rita ett diagram över uppgiven COP vid olika temperaturer och extrapolera lite.
Uppstartstiden kan man nog få en hint om om man loggar med hyfsad upplösning i tid. Sen är det bara att jämföra skillnaden i antalet starter med olika gm-inställningar och räkna ut hur många % av tiden uppstartsfasen är i de olika fallen. Visserligen kan man komplicera beräkningen lite genom att väga in att kortare paus mellan varje körcykel gör att VP'n inte hinner svalna lika mycket så uppstarten går lite snabbare nästa gång, men det är nog overkill om man inte jämför väldigt stora skillnader i inställningarna... Skrivet av: bopakoster« skrivet: 04 mars 2014, 20:32:29 »Tack!
Det var det kvalitativa svaret. Har du någon hint om hur man kan kvantifiera ändringen? Skrivet av: purjo__« skrivet: 04 mars 2014, 20:29:49 »Ja och nej.
En större skillnad mellan start- och stopptemp ger lite sämre COP. Anledningen är att COP-försämringen inte är helt linjärt beroende av temperaturen, så sänkningen av COP blir lite större vid en viss övertemp än höjningen av COP vid motsvarande undertemp. Samtidigt gör färre starter/längre gångtider att uppstartsförlusterna minskar. Det tar ju några tiotal sekunder för kompressorn att bygga upp trycket och hetgasen att komma upp i praktiskt användbara temperaturer. Ju längre varje gångcykel är desto mindre andel av tiden är uppstartsfas. Har man ett rimligt antal starter per dygn så skulle jag säga att man förlorar lite i verkningsgrad med ett högre |startvärde|. Samtidigt är det ju (lite omtvistat) så att man möjligen kan förvänta sig lite längre livslängd med färre starter, så i praktiken kanske det inte spelar någon roll? Skrivet av: Lexus« skrivet: 04 mars 2014, 20:28:59 »Du måste nog visa upp en loggbild, om man ska kunna göra en bedömning på det.
Skrivet av: bopakoster« skrivet: 04 mars 2014, 20:18:24 »Som i rubriken frågar jag;
ändrade GM start från -100 till -125, påverkar det COP genom en högre VB-fram för att räkna hem de flera gradminuterna? |
|