0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Min F750 fortsätter ge mig lite griller i huvudet, den här gången pga att den ofta hamnar i hetgasbegränsning vilket leder till att den vill slänga in tillsatsen lite onödigt tidigt. En observation är att detta inträffar när den ska värma upp radiatorvattnet och aldrig vid varmvattenkörningar. En annan observation är att problemet saktar ger med sig när värmepumpen har fått jobba ett tag. I våras var det t.ex inga problem att köra 120 Hz (full gas) under längre perioder. Jag misstänker att det kan ha att göra med att det på något sätt blir flöde baklänges i bypassen eller liknande som gör att värmeproduktionen inte kan transporteras ut till elementen utan istället snurrar tillbaka till värmepumpen och "fastnar" i hög hetgas. Luftflödet ligger runt 190. Tacksam för idéer på var jag ska felsöka?
Tack för killgissningen! Du satte fingret på ett annat problem i detta hus (2-rörs, byggt sent 50-tal) och det är att radiatorerna inte har någon strypventil på returen! Det var en stor besvikelse när jag hade upptäckt det eftersom jag såg fram emot att gå runt med IR-kameran och trimma in radiatorerna så som jag hade gjort i ett annat hus (med STOR positiv inverkan på värmefördelningen i det huset). Alla raddar har vidöppna slottsvred, som jag planerar att byta mot nyare kranar där man kan ställa grundflödet. Jag har för mig att jag har sett att det finns insatser som passar i "huset" som slottsvredet sitter i...
Så läge du inte har småbarn som går och vrider så är det ingen praktisk funktionsskillnad att bara ställa med slottsvredet.