Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare  (läst 641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus som behöver hjälp

  • Gäst
Magnus som behöver hjälp
Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« skrivet: 10 juni 2024, 18:54:43 »
Hej,
Jag bor i ett hus på ca 240 kvm med tre stycken tonåringar och en fru. För tillfället är det en IVT Sprinter 360 som körde frånluftsvärme installerad som matar varmvattnet och golvvärmen, men den har precis tagit sitt sista andetag och en installatör var här och ställde in den på ren el-patrons värme, vilket kostar.
Vad jag tror att jag behöver är en Luft/vatten värmare med en tillsatts för frånluftsvärme då jag vintertid eldar i kaminen för värme och mysighet. När man väl måste byta panna och uppvärmningssystem så tänkte jag att man även skulle kunna installera 3 stycken aggregat i huset för att kunna kyla huset på sommaren då det har massor av fönster i söderläge.
På sommaren blir huset lätt en bastu och en av tonåringarna kör, mer eller mindre, en serverfarm i sitt sovrum så där blir det lätt knasigt varmt.

Just nu finns det möjlighet finansiellt att köpa en "större" lösning men vad skall man välja och hur skall man tänka?

Snälla, jag behöver verkligen hjälp.

Med vänliga hälsningar

Magnus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2024, 19:10:56 »
Hej! Någon "IVT Sprinter 360" har jag aldrig hört talas men antar då att det är en slags frånluftsvärmepump(?) Tycker det låter som du skulle behöva en stor luftvattenvärmepump med extra stor varmvattenberedare som man också kompletterar med aktiv kyla så att man kan kyla ett flertal olika rum i huset. Ganska omfattande installation men så blir det om man ska ha både värme och kyla på ett bra sätt. Vissa säger att det går bra att köra en del kyla i golvslingorna direkt men jag tycker inte det låter som det skulle räcka till utan det behövs mer här.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Magnus som behöver hjälp

  • Gäst
Magnus som behöver hjälp
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2024, 19:43:32 »
Hej Josth,
Tusen tack för svaret!
Jag är inne pÃ¥ samma spÃ¥r som du dock sÃ¥ stÃ¥r jag handfallen inför märken och modeller. Jag är starkt troende av uttrycket "Buy quality, cry once" men jag har verkligen ingen koll pÃ¥ vilka märken jag bör titta pÃ¥ och ta fram prisbilder pÃ¥. 
Jag gick och tittade på pannan jag har och det är ingen IVT utan en frånluftspump från NIBE.

Jag har försökt att läsa mig till om det är görbart eller rekommenderat att köra "kyla" i värmegolvet eller om man skall lägga den extra kostnaden på fläktar dock utan att bli klokare på det. :)

Om du var jag, vad skulle du börja titta på?

Med vänliga hälsningar

Magnus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2024, 19:55:19 »
Ok, dÃ¥ har du förmodligen en NIBE Fighter 360P idag? En gammal traditionell frÃ¥nluftsvärmepump som med dagens mÃ¥tt har en alldeles för liten kompressor. Tänker att du borde titta närmare pÃ¥ luftvattenvärmepumpen NIBE F2120-16 med innerdelen VVM 500 som rymmer nästan 400 liter varmvatten. Sedan kan man bygga pÃ¥ kyla enligt NIBE's föreslagna lösning. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Magnus som behöver hjälp

  • Gäst
Magnus som behöver hjälp
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2024, 20:07:00 »
Hej Josth,
Du har helt rätt när det gäller pannan, vet dock inte vad jag fått Sprinter i från :)
Tusen tack för hjälpen, då skall jag kolla på NIBEs hemsida efter installatörer i närheten som kan komma och titta på en tänkt installation.
Då jag tänkte ta in 2-3 offerter, är det NIBE som gäller när man bor i Stockholms området, eller är det någon annan tillverkare du tycker jag även borde kontakta?

Med vänliga hälsningar

Magnus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2024, 20:22:18 »
Bifogar NIBE's föreslagna schematiska lösning som pdf-fil. Föreslår att du kontaktar minst två olika firmor som säljer NIBE, det är ganska många som gör det. CTC kanske också kan sätta ihop ett motsvarande paket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Magnus som behöver hjälp

  • Gäst
Magnus som behöver hjälp
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2024, 20:31:02 »
Hej Josth,
Än en gång, tusen tack för hjälpen!
Jag är ett riktigt blåbär när det gäller värme/kyla men ett forum som detta är HELT underbart att få hjälp av!
Grymt jobbat och fortsätt hjälpa folk.

Ha en riktigt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar

Magnus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9861
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2024, 20:50:53 »
Tack! Roligt att kunna hjälpa till en del. Utnyttja gärna forumet om det uppstår fler frågor och annat vartefter projektet framskrider. Önskar också dig en riktigt fin sommar!
Mvh
/Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ang val av av luft/vatten panna och tillverkare
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2024, 07:48:13 »
Nibe har kampanjpriser på alla sina pumpar än så länge, så de är prisvärda nu, men vänta inte för länge, kan tänka mig att de försöker sig på en prishöjning till hösten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!