Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämpligt tryck i trycksatt KB-slinga vid nivÃ¥kärl/exp.kärl under högsta punkt?  (läst 2745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som rubriken lyder, vad är lämpligt tryck i en trycksatt KB-slinga om man har nivåkärl alt. exp.kärl under högsta punkt?
Nivåkärlet, med säkerhetsventil monterad på toppen, är ungefär lika högt upp som högsta punkt. Därmed hamnar själva vätskenivån i kärlet ca. 40 cm under högsta punkt.

Vad för tryck behöver man för att driva upp vätskan 40 cm? Finns det någon formel för att räkna ut detta?
Säkerhetsventilen löser ju vid 3 bar, men jag vill bara trycksätta såpass mycket som är nödvändigt och inte mycker mer än så, p.g.a användning av nivåkärl ist. för exp.kärl. Har monterat en manometer så jag kan se exakt vad jag trycker i.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Det beror på vilken densitet vätskan har, men om vi för enkelhets skull antar att det är rent vatten så blir tryckskillnaden över 0,4 m ca 0,04 bar. 10 m vattenpelare motsvarar 1 bar.

En etanolblandning har lägre densitet så tryckskillnaden blir mindre än för rent vatten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oj, så det krävs inte mer än 0,04 bar att hålla systemet i schack, luftfritt och på rätt nivå i nivåkärl? Ja det var ju väldigt lite.

Och om jag förstått det rätt, så krävs inte ens det trycket med tanke på att etanolblandningen har lägre densitet? Blir ju som vanligt 30% etanol och resten vatten i blandningen.

Så om jag drar i 0,5 bar exempelvis, så räcker det och blir över med råge. Låter ju bra :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Dessutom är det absoluttrycket som är det viktiga, så om man bara blir av med all luft i systemet behöver man inget övertryck alls i kärlet, så länge högsta punkten i systemet är lägre än ca 10 m över kärlet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo men hur blir det med vätskenivån i kärlet om man inte har på något tryck? Kommer det inte typ "svämma över", dvs gå ända upp till toppen på den? Nivån skall väl vara på ca. 2/3 har jag för mig?

Och varför envisas det så i manualerna om att man måste ha exp.kärl om nivåkärl hamnar under högsta punkt? Brukar inte handla om mer än kanske 40-50 cm i de flesta fall ju, då man trycker både ledningar samt kärl så högt upp mot taket som det går. Handlar väl aldrig om några 10 meter? :D ...låter med andra ord onödigt att sätta exp.kärl i så fall?
« Senast ändrad: 05 januari 2014, 19:30:57 av Flinta »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Det kan bara svämma över om det kommer in luft i systemet ovanför kärlet.

Trycket i systemet kommer att vara lägre än lufttrycket överallt ovanför kärlet och högre än lufttrycket överallt under kärlet.

Jag vet inte varför tillverkarna rekommenderar tryckexpansionskärl om inte kärlet sitter på högsta punkten. I min installation i stugan sitter kärlet under högsta punkten, och installatören monterade manuella avluftningar på högsta punkten i båda rören, och vi trycksatte medans systemet fylldes, och jag har ett visst tryck även nu, men skulle lika gärna kunna köra med karlet trycklöst.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Mitt kärl är svÃ¥rt att fÃ¥ helt tätt vill gärna läcka luft vid toppen kanske därför dom rekommenderar tryckkärl  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitt kärl är svÃ¥rt att fÃ¥ helt tätt vill gärna läcka luft vid toppen kanske därför dom rekommenderar tryckkärl  Sc:,h

Är det inte för att den är så taskigt gjuten? Två halvor som tryckts ihop bara. Och inte att de skulle gänga anslutningarna EFTER halvorna smälts ihop, utan gängorna är "gjutna", varför de två halvornas gängor också ligger i ofas.
Skulle som sagts gängats på riktigt EFTER ihopsättningen.

Men skulle man inte kunna förbättra det hela genom att gänga om anslutningarna bara? För då får man ju bort de värsta graderna så linet sitter bättre och tätare. Om inte annat borde väl det gå att limma på anslutningen? Så tätar limmet i gängorna... fast då är det lögn och få bort det sen bara, ifall det behövs. Jag kommer få samma problem själv nu.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag har mitt kärl på högsta punkten så det gör inget om det läcker och nu tror jag det är tätt men kommer ihåg att det var lite strul när jag startade upp anläggningen med att trycket sjönk efter nån vecka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Mitt kärl sitter ca 0,5 meter under högsta punkten och det är ej trycksatt, jag har aldrig haft nått problem med det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!