Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Reklamation av ny IVT HT plus E9  (läst 5827 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oblignash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Jag älskar värmepumpar!
Reklamation av ny IVT HT plus E9
« skrivet: 26 april 2006, 20:41:35 »
Jag har fått en IVT HT plus E9 installerad i början av mars... mycket problem har det varit...
 Allt funkade utmärkt till och börja med, efter ett par dagar märkte jag att nivån i expanskärlet sjönk, återförsäljaren/intallatören kontaktades, läckage i köldbärarkretsen konstaterades vilket man helt galant fixade på ett par dagar, sen börjar det roliga... :D

Bubblor i synglaset och en efter hand minsakad effekt föranledde ny kontakt med åf;- njae det är säkert inget fel... efter ny påringning kom man ut och kunde konstatera ett läckage i köldmediekretsen (=fabrikationsfel). Detta krävde expert hjälp från företag som kunde reparera köldmediekretsen, beställning av reservdelar från IVT mm. Värmepumpen stod vid detta tillfälle stilla i mer än fyra veckor. Skönt att det inte var Januari...
 Nu är det äntligen fixat och anläggningen har nu funkat helt komplikationsfritt i 5 dagar =rekord :)

Ovanstående har lett till ett resonemang med åf om någon kompensation, 1000 kr avdrag på fakturan har erbjudits detta tycker jag är magert då det inte ens täcker mina ökade energkostnader pga pumpen stått stilla, man hänvisade mig till IVT för reklamation.     
IVT svarade med hänvisa till garantiåtagande och någon kompensation kunde man inte tänka sig...  huvuddunk

Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?  knUp
« Senast ändrad: 26 april 2006, 23:43:05 av Rickard »
IVT HT+ E9 inst feb-06, i drift from april. 180 m hål
tvåplanshus  ca 160 kvm 
Uppvärming radiatorer
Planerar Vattenburen Golvvärme i hela undervåningen

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 166
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #1 skrivet: 26 april 2006, 23:11:20 »
Det vore konstigt om det inte förekommer fel i anläggningar då och då.
Då installatören / IVT fixat det hela tycker jag spontant att de verkar ha agerat korrekt.
Betala och va glad åt din nya sedelpress tycker jag.
1,5 plans villa,  byggd 1924 på torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #2 skrivet: 26 april 2006, 23:49:18 »
Jämför med andra produkter som går sönder, inte kompenseras man normalt för missade intäkter/besparingar för att en maskin havererar, jag skulle ta 1000-lappen och vara nöjd med det.

Om du skall kunna få ut nåt så skulle det kunna vara hemförsäkringen, men den gäller nog inte under garantitiden, och garantin omfattar säkert inte missade besparingar utan just bara maskinen det gäller.

För övrigt är det inte tillåtet med "svartmålning" av företag i forumet (då det är omöjligt för mig eller andra moderatorer att bedöma sanningshalten i påståendena) så jag tog bort sista delen av ditt inlägg.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 143
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #3 skrivet: 27 april 2006, 01:11:00 »
Hej!
Jag håller inte riktigt med....
Tycker du har rätt till kompensation för dina eventuella merutgifter..tex förlorad arbetsinkomst. resor hem för att släppa in rörisar mm...
Tycker även att du har rätt att få viss kompensation för det extra el du förbrukat utan värmepump.
Trots allt är det ju så att man betalt dyra pengar för att slippa krabba med fel o reklamationstvister, därför väljer många helentreprenad.
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder, får du låna en annan bil av motsvarande kvalisort då din står på service.detsamma borde gälla värmepumpar. Alltså pengar i kompensation för förlorad besparing...
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 424
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #4 skrivet: 27 april 2006, 07:01:13 »
De har gjort allt de är skyldiga till .

1000 lappen är ren godwill.

Men visst kan jag förstå iritationen. Var glad för att det har löst sig utan större problem.(kunde ha varit mycket värre)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca160m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #5 skrivet: 27 april 2006, 07:01:39 »
Citera
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder

De gånger jag råkat ut för motorskador eller krockat (inom garantitiden) så har det varit försäkringen som täckt ersättningsbilen, inte bilfirman eller garantin.
Om enskilda firmor har den serivcen kan jag dock inte uttala mig om, det skulle dock förvåna mig om det står inskrivet i några garantiregler att ersättningsbil skall finnas.

Även jag tycker att det är rimligt med ersättning för förlorad besparing, vad jag menar med mitt tidigare svar är att han förmodligen inte har någon möjlighet att driva saken vidare med stöd av lagen eller tillverkarens garantier.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 424
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #6 skrivet: 27 april 2006, 07:05:43 »
JO Lexus har ìnskrivet fri lånebil vid service och att du får tilbaks bilen nytvättad.
Så det borde vara likadant vid reparation på deras bilar.

Annars så verkar det bara vara lokalt att de har det som godwill.
« Senast ändrad: 27 april 2006, 07:08:28 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca160m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #7 skrivet: 27 april 2006, 07:06:36 »
Ja, vid service, men inte vid reparationer  ;)
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #8 skrivet: 27 april 2006, 07:07:10 »
Och servicen är väl så dyr att de "tar betalt" för lånebilen.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • ?
    • webrunner.se
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #9 skrivet: 27 april 2006, 17:38:38 »
Hej!
Jag håller inte riktigt med....
Tycker du har rätt till kompensation för dina eventuella merutgifter..tex förlorad arbetsinkomst. resor hem för att släppa in rörisar mm...
Tycker även att du har rätt att få viss kompensation för det extra el du förbrukat utan värmepump.
Trots allt är det ju så att man betalt dyra pengar för att slippa krabba med fel o reklamationstvister, därför väljer många helentreprenad.
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder, får du låna en annan bil av motsvarande kvalisort då din står på service.detsamma borde gälla värmepumpar. Alltså pengar i kompensation för förlorad besparing...

Jag har aldrig varit med om att få kompensation för restiden till och från bilfirman, förlorad arbetsinkomst m.m. Visst en låne bil men absolut inte med samma utrustning som min och hör och häpna, den drog mer bensin.... ;)

För guds skull, han kommer spara 100000-tals kronor under åren som kommer.

Jag har fått en IVT HT plus E9 installerad i början av mars... mycket problem har det varit...
 Allt funkade utmärkt till och börja med, efter ett par dagar märkte jag att nivån i expanskärlet sjönk, återförsäljaren/intallatören kontaktades, läckage i köldbärarkretsen konstaterades vilket man helt galant fixade på ett par dagar, sen börjar det roliga... :D

Bubblor i synglaset och en efter hand minsakad effekt föranledde ny kontakt med åf;- njae det är säkert inget fel... efter ny påringning kom man ut och kunde konstatera ett läckage i köldmediekretsen (=fabrikationsfel). Detta krävde expert hjälp från företag som kunde reparera köldmediekretsen, beställning av reservdelar från IVT mm. Värmepumpen stod vid detta tillfälle stilla i mer än fyra veckor. Skönt att det inte var Januari...
 Nu är det äntligen fixat och anläggningen har nu funkat helt komplikationsfritt i 5 dagar =rekord :)

Ovanstående har lett till ett resonemang med åf om någon kompensation, 1000 kr avdrag på fakturan har erbjudits detta tycker jag är magert då det inte ens täcker mina ökade energkostnader pga pumpen stått stilla, man hänvisade mig till IVT för reklamation.     
IVT svarade med hänvisa till garantiåtagande och någon kompensation kunde man inte tänka sig...  huvuddunk

Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?  knUp


Var nöjd med 1000-lappen, ren goodwill från installatören. Han hade inte behövt ge dig en krona.
Är du på honom om mer så lär du inte komma högt upp på väntelistan nästa gång det blir problem.

Bussigt att hänga ut hans namn när du fått 1000 kr.

/Thomas

Utloggad oblignash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #10 skrivet: 27 april 2006, 21:49:44 »
kul att få lite reaktioner...
Om man skulle jämföra med bilköp... Tänk dig att du hämtar en sprillans ny bil (jämförelsen kanske haltar något då en ny bil är en betydligt mer tekniskt avancerad mojäng) Jävlar vad kul...
Sen pajar bilen ett par dar senare och lämnar in den ett par dar, lite trist men OK det händer bara en gång tänker du...
Några dagar senare havererar bileländet på allvar experter måste kallas in, reservdelar beställas, datumet när bileländet blir klar flyttas hela tiden framåt... till slut får du hämta biljäveln.
Detta händer säkert undandagsvis med kvalitetsbilar men hur skulle en seriös återförsäljare reagera?
-Ok, efter stunds dividerande där du utrycker din besvikelse över sakernas tillstånd och du undrar om man kan tänka någon typ av kompensation svarar han: Vafan dra av tusen spänn då vill du ha något mer får du vända dig till biltillverkaren
Jag tror inte en sådan återförsäljare skulle bli långlivad..
Det normala tror jag  är att han försöker kompensera dig med ex lånebil (kostad för 5 veckor tusentals kronor) kanske till och med någon kul grej typ gratis nästa service...
« Senast ändrad: 27 april 2006, 22:57:55 av oblignash »
IVT HT+ E9 inst feb-06, i drift from april. 180 m hål
tvåplanshus  ca 160 kvm 
Uppvärming radiatorer
Planerar Vattenburen Golvvärme i hela undervåningen

Utloggad oblignash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #11 skrivet: 27 april 2006, 22:11:02 »
Var nöjd med 1000-lappen, ren goodwill från installatören. Han hade inte behövt ge dig en krona.
Är du på honom om mer så lär du inte komma högt upp på väntelistan nästa gång det blir problem.

Bussigt att hänga ut hans namn när du fått 1000 kr.

/Thomas
[/quote]



Jag är rätt ny på detta forum men brukar hänga en del på ex citroënakuten, cittraälskarnas forum, där är det helt Ok att nämna sakerna vid deras rätta namn exvis dålig erfarenhet av en namngiven bilverkstad, detta anses som adekvat information dvs att man förmedlar erfarenheter från företag i branschen såå... bussigt eller inte, jag har bara förmedlat mina erfarenheter.
För övrigt 1000 kr är 0,63% av vad hela kalaset kostade....

Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...
« Senast ändrad: 27 april 2006, 22:56:38 av oblignash »
IVT HT+ E9 inst feb-06, i drift from april. 180 m hål
tvåplanshus  ca 160 kvm 
Uppvärming radiatorer
Planerar Vattenburen Golvvärme i hela undervåningen

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #12 skrivet: 27 april 2006, 22:34:49 »
Få se nu.., om man känner sig missnöjd, eller felaktigt behandlad som kund, då ska man vara glad å tacksam, för man har ju trots allt blivit behandlad efter gängse praxis? Är det så några av er menar? Isf måste det vara nåt fel på gängse praxis. För självfallet ska det utgå nån form av ersättning, om kunden råkar ut för en massa utgifter, som säljaren är orsaken till. Det är vad jag tycker ska vara gängse praxis. Jmf vad som hänt efter stormen Gudrun, å elbolagens ovilja till ersättning. Där blev ändring, å numera får alla ersättning vid strömavbrott, efter viss tid, vilket borde ha varit självklart redan före stormen.

mvh humlan.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
    • Byhålan
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #13 skrivet: 28 april 2006, 01:05:15 »
kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...

Kanske du skulle ha läst här innan du skrev ngt, rubriken "Nu till regelverket för Värmepumpsforum ", punkt 2 o 3.




Anledningen till att svartmålning/uthängning/smutskastning av olika firmor typ "kalles gräv o meck" är att
han förmodligen inte vet om detta forum och kan komma in och ge "sin" historia av det hela. Vad vet vi, jo det som du skriver, du kan juh vara en skitjobbig j..el, inte för att jag säger att du är det. Men du fattar va?
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25542
  • Ägare av forumet
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #14 skrivet: 28 april 2006, 04:31:31 »
Få se nu.., om man känner sig missnöjd, eller felaktigt behandlad som kund, då ska man vara glad å tacksam, för man har ju trots allt blivit behandlad efter gängse praxis? Är det så några av er menar? Isf måste det vara nåt fel på gängse praxis. För självfallet ska det utgå nån form av ersättning, om kunden råkar ut för en massa utgifter, som säljaren är orsaken till. Det är vad jag tycker ska vara gängse praxis. Jmf vad som hänt efter stormen Gudrun, å elbolagens ovilja till ersättning. Där blev ändring, å numera får alla ersättning vid strömavbrott, efter viss tid, vilket borde ha varit självklart redan före stormen.

mvh humlan.


De flesta verkar hålla med dig i detta resonemang, men frågan var ju faktiskt "Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?"

Svaren är, tycker jag i detta fall helt adekvata, det är inte brukligt att man kompenseras för väntan på varken själva värmepumpen eller på väntan på en reparation. Ej heller finns stöd i lagen eller i branschpraxis.
Så vitt jag vet är det ingen som uttryckligen skrivit att de tycker att praxis är rätt, utan beskriver bara vad som är det vanliga.
Jag håller i alla fall med om att de borde kunna bjuda till lite bättre, med de priser de debiterar har de ju som regel tagit lite höjd just för denna typ av problem, och då borde en viss kompensation utgå.
Att göra det till praxis skulle dock förmodligen trissa upp priserna ytterligare, vill vi det?



Citera
Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...

Jag censurerar inte så många meddelanden (Kanske 5/vecka, och då oftast "smygreklam"), men som jag skriver i regelverket så är jag lite tuffare mot nya medlemmar, jag har sedan starten av forumet märkt att nya medlemmar oftast skriver sina inlägg innehållande kritik som ett typ av straff mot sin installatör för att de skall hamna i dålig dager, och som ett resultat av detta tappa kunder. Jag tycker det är helt OK att sånt görs, t.ex. i Plus (Sverker  :)) där företagen får komma till svars om de har på fötterna, men jag har varken tid eller lust att försöka verifiera varje typ av påhopp på olika företag som hängs ut offentligt i detta forum.
Desstom så ger det forumet lite negativa vibbar att alla gnällspikar (Inte därför sagt att just du är det) och rättshaverister skall få en tummelplats för den typen av negativ marknadsföring av enskilda installatörer/leverantörer.
Mitt mål med forumet är att skapa en positiv atmosfär där vi hjälps åt med att lösa de problem som finns.

Grundat på följande redigerade (Censurerade) jag därför ditt meddelande:

1. Ny medlem (jag har inte hunnit skapa mig en bild av din personlighet och din grad av seriositet)

2. Nämnandet av installatörsfirmans namn saknar relevans för din egentliga frågeställning, huruvida du har några chanser att gå vidare med dina krav på kompensation)

3. Med tanke på att den firma du anlitat arbetat enligt gängse praxis i branschen, och dessutom verkar ha löst problemen på ett bra sätt, dock med viss väntetid, så tycker inte jag att de skall behöva framställas i dålig dager i forumet.

Att ditt problem med i detta fall IVT skulle vara typiskt finns det heller inget som talar för, du har helt enkelt haft otur och drabbats av ett par fel, varav det ena inte kunde lösas så snabbt som du ville och som man kunde önska sig.
Med tanke på den överhettning som råder i denna bransch just nu är dock inte några veckors väntetid något att förfasa sig över.
Jag håller dock med om att det vore önskvärt med någon form av påtaglig kompensation när väntetiden för den besparing man investerat i blir så lång som den blev i detta fall, ditt inlägg kan säkert få avsedd effekt, och detta utan att den firma du namngav behöver lida för det, detta forum följs nämligen tämligen noga av marknadens aktörer, så den fråga du ställer kan därför kanske ligga till grund för någon/några tillverkares nya policy när det gäller den typ av problem du råkat ut för.
Jag tycker därför att jag tar det ansvar som åligger mig (att påverka branschpraxis) när jag inte strök tillverkarens namn, utan bara installatörens.

För att återgå till ditt exempel med krånglande bilar kan jag relatera till de problem som min far en gång hade med en ny bil som han köpte.
Bilen (En ford) var orkeslös och drog betdligt mer bränsle än den skulle, accelerationen vid t.ex. omkörningar var klart sämre än man kunde förvänta sig och sämre än i andra bilar av samma fabrikat och årsmodell, bilfirman där min far köpt bilen gjorde de felsökningar man kan förvänta sig, bytte t.ex. ut databox, motorblocket och kolvarna p.g.a. skärningstendenser på kolvar/i foder, men de utbyten de gjorde resulterade inte i en "bättre motor", min far fick med hjälp av konsumentköplagen rätt i sina krav att felen var så pass stora och att firman inte kunde åtgärda dem, han fick därför möjligheten att lämna tillbaks bilen och få pengarna tillbaka, dock med avdrag för körda mil enligt praxis (och lagen), det kostade honom ca 20 000 kr att köra denna bil (minns inte säkert) ca 2000 mil under ett år, han fick alltså tillbaka vad han betalat -20000 kr. Så vitt jag kan påminna mig så fick han inte låna nya bilar de gånger han lämnade in sin bil för felsökning. Att låta kunden låna en lagerbil, svårsåld, med några år på nacken behöver nog inte kosta en bilfirma många kronor. Dessutom, när det gäller värmepumpar är det nog inte så minga installatörer som har begagnade, fungerande, värmepumpar på lager som de kan låna ut under eventuella väntetider.

För att återgå till:
"Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon..."

Du är definitivt inte den första som försöker framställa en viss installatör i dålig dager, i ditt fall anser jag som sagt inte att de uppträtt sämre än vad man kan förvänta sig i ditt exempel, väntetiden hänger förmodligen till stor del ihop med väntan på reservdelar och väntan på kompetent kyltekniker. Kanske bättre att du fick vänta på rätt grejer och rätt kompetens än att de reparerade utan att ha rätt grejer och utan rätt kompetens?

Jag vet att det finns ett ganska stort antal personer som önskar att man kunde ge både ris och ros åt de tillverkare och installatörer som förtjänar det i forumet, men forumet är inte avsett att vara den typen av redskap för privatpersoner (och företag) att dissa eller hissa vissa enskilda fabrikat eller installatörer, om jag tillät det så tror jag (grundat på de erfarenheter jag har av detta forum) att det skulle förändra atmosfären i forumet till en som är mer fylld av kritik (av missnöjda kunder, inte alltid befogat) och smygreklam (av installatörer/anställda som har ett egenintresse i att hissa sitt eget fabrikat eller den tillverkare de arbetar för)

Nu säger jag inte att jag inte kommer att tillåta kritik eller marknadsföring i forumet i framtiden, jag förklarar bara varför jag tagit den ställning jag nu gjort, vad som är säkert är att om jag framöver kommer att tillåta offentlig kritik av enskilda tillverkare/leverantörer så kommer jag även att tvingas tillåta att reklam för enskilda tillverkare/leverantörer görs i forumet.
Jag vet att detta ganska dramatiskt skulle påverka en stor del av de inlägg som skrivs, och jag är som sagt inte alls säker på att det skulle vara en förändring som jag önskar.

Jag kan tillägga att de medlemmar som har varit med sedan starten i forumet i princip utan undantag stödjer den väg jag valt, de har med egna ögon sett hur forumet har påverkats av att inte ha de regler jag nu har, mer eller mindre vart enda inlägg (speciellt av nya medlemmar/gäster) innehållit kritik eller "reklam".

Som en bakgrund kan jag tillägga att jag fram till för någon månad sedan tillåtit gäster (oregistrerade) att skriva inlägg i forumet, detta gick till sist inte då det innebar en hel hoper med inlägg som var uppenbart osakliga och rena förtalet eller solklar reklam för egen verksamhet.
Jag har nu krav på registrering för att man skall få skriva inlägg i forumet, vilket påtagligt minskat behovet av moderering av inläggen. Jag har dock inte valt att vara så hård i mina krav vid registrering, detta för att inte förlora besökare, jag vet själv hur ofta jag avstått från att registrera mig i olika forum p.g.a. det bök det är att registrera sig, vänta på användarnamn/lösenord o.s.v.

Om du tycker att det är viktigt att du får smutskasta den installatör du valt, och anser ha bemött dig på ett otillbörligt sätt, så kan jag hänvisa till andra forum, t.ex. passagens eller SVT:s forum angående värmepumpar.
Jag vill inte ha forumet fyllt av kritik och smygreklam.

Jag tar dock gärna emot förslag på förändringar när det gäller denna fråga. Är öppen för lösningar som inte skulle förpesta vart och vartannat inlägg med kritik eller marknadsföring (osaklig eller ej) av enskilda företag/tillverkare.

Jag tar gärna emot synpunkter i denna tråd då jag anser att grundfrågan har fått sitt svar, ingen risk att vi förstör tråden med denna debatt. I övrigt ser jag helst att kritik mot mitt sätt att moderera framförs i tavlan "synpunkter på forumet" eller via mail.

m.v.h.

/Rickard

PS. Köpte nyligen en ny bil, mer bränslesnål än min förra, och fick vänta i mer än 2 veckor längre än utlovat. Fick inte ett öre i kompensation för det, ej heller en lånebil eller löfte om någon som helst kompensation. Jag tyckte att det var tråkigt, men det är praxis i bilbranschen att man inte kompenserar för försenade leveranser. Det skulle aldrig falla mig in att svartmåla företaget ifråga för den sakens skull, då deras förfarande är helt normalt och drabbar de allra flesta som köper ny bil, bilbranschen är långt ifrån befriad från förbättringspotential... ;)
« Senast ändrad: 28 april 2006, 04:41:47 av Rickard »
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal