Värmepump värmepumpar annonser
Click Here!
Click Here!
01 Augusti 2010, 09:18:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Köpa värmepump? Värmepumpsforums oberoende och kostnadsfria offerttjänst hjälper dig hitta prisvärda installatörer/leverantörer - www.energioffert.se

Startsida   Hjälp Medlemmar Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  
Författare Ämne: Brist på pellets!!  (läst 1086 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RLA
Expert på värmepump

Kön: Man
Antal inlägg: 451

Humanum

Hemsida
« skrivet: 20 Mars 2006, 13:08:55 »

TV4 rapporterar nu på morgonen att det är brist på pellets, beror tydligen på den långa vintern.....

http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=10076&pid=45679&more=1

Det var nog inte vad dom som investerade i pellets hade väntat sig....
Loggat

Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10
Hansson
Värmer med ved ej
Dignitär inom värmepump

Antal inlägg: 1160

« Svara #1 skrivet: 20 Mars 2006, 18:45:31 »

Pressmeddelande från Pelletsindustrins Riksförbund

Det finns pellets

Det är full fart på pelletsmarknaden. Tusentals hushåll konverterar från olja och elvärme till pelletseldning nu i vinter. Det har i ett par tidningar förekommit uppgifter om brist på pellets. Någon kund har fått vänta ett par veckor på leverans.

Generellt gäller att det finns pellets, och att det inte råder någon brist. Lagren har dock sjunkit kraftigt under senvintern. Det är ett naturligt fenomen som förstärkts av att det varit osedvanligt kallt i hela landet. Lagren i pelletsindustrin byggs upp under de varma månaderna, och sjunker sedan under eldningssäsongen.

Leveranstider på ett par veckor är normalt. För villaägare som gått över till pellets gäller det att beställa påfyllning i god tid och inte vänta till förrådet är helt slut.

Det sker nu omfattande utbyggnad av ny produktionskapacitete i pelletsindustrin, bland annat i Vansbro, Kinnared, Storuman och Sveg. Flera av de befintliga fabrikerna bygger också ut. Utbyggnaderna behövs för att svara mot den snabbt ökande efterfrågan. Pelletsmarknaden växer i hela Europa, med ökande handel över gränserna. Den svenska pelletsmarknaden växte under 2005 med 17 procent, och leveranserna till villaägarna med 34 procent.

För ytterligare upplysningar, kontakta Nils-Erik Westermark, ordförande i PiR, telefon 070-3372546.

Hade du väntat dig el brist ??

« Senast ändrad: 20 Mars 2006, 18:47:21 av Hansson » Loggat

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
RLA
Expert på värmepump

Antal inlägg: 451

Humanum

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 20 Mars 2006, 19:08:06 »

Hade du väntat dig el brist ??

Nej, för tusan, precis som ni eldare inte räknat med brist på pellets!

Men finns det att få tag så är det ju bara falska inslag i televisionen! och det är ju bra... och dåligt! bra att det finns pellets, dåligt att inte göra källforskning före sändning!
Loggat

Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10
maha6305
Gäst
« Svara #3 skrivet: 22 Mars 2006, 09:38:22 »

Pelletsmarknaden följer naturligtvis inte principen om tillgång och efterfrågan.
Och självklart kommer den alltid att vara helt fri från kartellbildning.
 Roll Eyes

Ne, det gäller att ha skog, eller känna nån som har, plus en vanlig vedpanna som klarar rejäl eldning och till det feta ackumulatorer.
Loggat
svenske kocken
Dignitär inom värmepump

Antal inlägg: 2076

Jag älskar värme!

« Svara #4 skrivet: 22 Mars 2006, 18:05:44 »

Det hjälper inte att ha egen skog om den inte står precis bakom knuten (och kanske inte ens då). Ska man åka ett par mil för att komma åt den tycker jag man ska börja räkna, chansen är stor att sedan man räknat färdigt köper en VP, tro mig jag vet.
Loggat

Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus
humlan57
Dignitär inom värmepump

Antal inlägg: 2701

« Svara #5 skrivet: 22 Mars 2006, 18:25:03 »

Pellets kommer naturligtvis att utsättas för samma sak som olja, gas å el. D.v.s att det inte kommer att tillverkas mer, än att priset kan höjas, med hjälp av olika luddiga motiveringar. Ska man någorlunda klara sig undan framtida prishöjningar, så är det väl endast sol å luft/vind som kommer ifråga.

mvh humlan.
Loggat
maha6305
Gäst
« Svara #6 skrivet: 22 Mars 2006, 18:39:03 »

Det hjälper inte att ha egen skog om den inte står precis bakom knuten (och kanske inte ens då). Ska man åka ett par mil för att komma åt den tycker jag man ska börja räkna, chansen är stor att sedan man räknat färdigt köper en VP, tro mig jag vet.

Jag har faktiskt nårra hektar, precis "bakom knuten" typ 1km bort.
Men som du å bertil säger räknar man på det och jobbet så kånns det inte motiverat - än så länge...
Loggat
Hansson
Värmer med ved ej
Dignitär inom värmepump

Antal inlägg: 1160

« Svara #7 skrivet: 22 Mars 2006, 21:20:59 »

Jag kör hem med lastbil 2mil .
Det kostar 800 kr varannat år...
Loggat

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
pricken
Dignitär inom värmepump

Antal inlägg: 1187

Fifaen vad det går, i buskar och hår.....

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 22 Mars 2006, 21:28:47 »

Jag kör hem med lastbil 2mil .
Det kostar 800 kr varannat år...

Du måste juh faktiskt erkänna att det kostar mer än 800:- om året!

Inköp motorsåg och kanske en kap
Inköp klyv eller klyvyxa(tvivlar på att du handhugger 17kbm)
Bensin till motorsåg + elen till eventuell kap och klyv
En helvetes massa timmar i eget arbete, låt säga 100:-/H
Virke + plåt till en vedboda
Sotarkostnader + skräpigt som fan....

mm, mm, mm

Visst fan e det skönt att kunna kasta pannan full och veta att det inte snurrar ngt på elmätaren, men gratis är
det f-n inte. Blod svett och tårar + en himla massa blåsor i händerna därutöver dessutom.

Nädu, tror att du lurar dig själv.............
Loggat

År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP
svenske kocken
Dignitär inom värmepump

Antal inlägg: 2076

Jag älskar värme!

« Svara #9 skrivet: 22 Mars 2006, 21:32:04 »

Svartåkare? pluss kostnaden för motorsåg kedjor filar yxor huggarkläder skydsskor  bränsle resor ev. vedklyv vedkap bära stapla sota elda, samt tid och utrymme, så om jag räknar så blir det nog ingen billigare energi till värmen än om jag köper el för 7000:- och gör nått kul på mina lediga stunder.
Loggat

Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus
nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi
luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  

Gå till:  

Klicka här!
Drivs med MySQL Drivs med PHP Värmepump, värmepumpar, värmepumpsforum!