Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppningar i rören till radiator  (läst 4583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wijk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Knäppningar i rören till radiator
« skrivet: 09 februari 2006, 21:25:43 »
Jag har i min källare satt upp en radiator i utrymme där oljetanken stod innan jag installerade en FLVP. Idag hörs ofta knäppningar i dessa rör. Vad beror detta på?
Har någon en lösning, så är jag tacksam!
Karlskrona, Huset byggt 1959, 95 kvm med 82 kvm källare, Autotherm 190F, ca 17000 kwh/år

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2006, 21:36:21 »
Det finns massor skrivet i forumet om knäppningar sök på "volymförstorning" så hittar du säkert nått av värde
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2006, 21:53:31 »
Om det bara är rören till en enda radiator som krånglar?
Isåfall torde det kunna hjälpa med att se till att rören går fritt i bjälklag osv, och att smörja
radiatorkonsollen med siliconfett eller motsvarande.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2006, 07:47:24 »
Jag har i min källare satt upp en radiator i utrymme där oljetanken stod innan jag installerade en FLVP. Idag hörs ofta knäppningar i dessa rör. Vad beror detta på?
Har någon en lösning, så är jag tacksam!

När din värmepump tillverkat tappvarmvatten och är klar med det växlar trevägsventilen över mot radiatorsystemet. Detta innebär att en mindre mängd hett vatten tillförs radiatorkretsen under den tid det tar för trevägsventilen att växla.

Gör följande åtgärder:

1. Kontrollera så att du inte har grundflödesventilen på radiatorkopplet till din nya radiator helt öppen, du får då ett så högt flöde genom din nya radiator att den får ta den största smällen av hetsvattnet, värmeavgivningen behöver inte påverkas nämnvärt även om du styper på grundflödesventilen. Difftempen över varje enskild radiator bör vara ca 5-7 grader när värmepumpen gått så pass länge att du har ett ordentligt uppvärmt radiatorsystem.

2. Hur sitter rören mellan värmepump och radiator fast, förmodligen är det i infästningara av rören som knäppningarna uppstår, prova lite olika lösningar för att komma ifrån problemet, t.ex att ansätta klammren mer eller mindre i kombination med att du smörjer rör/infästningar med silikonfett eller symaskinsolja. Går rören genom träbjälklag, gör som Piece skriver, se till att centrera dem i sina genomföringar så att de ej tar i vid värme-expansionen som uppstår. Smörj även konsollerna som radiatorn är uppsatt i.

3. Det behöver inte vara i just den nya radiatorn eller dess rör som knäppningarna uppstår, oljudet kan transporteras från annat håll i rörsystemet men ändå höras tydligast i pannrummet, kontrollera noga varifrån lhudet kommer och försök på ovanstående sätt fixa problematiken även på övriga/gamla ledningar som du har i eller i närheten av pannrummet.

Lycka till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2006, 08:41:16 »
Ytterligare att tänka på är att oljudet oftast kommer ifrån kopparrör, om du
har blandade sorter i ditt system. *vinkar*
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Wijk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2006, 09:56:18 »
Tackar för tipsen! Skall kolla och ev. åtgärda de saker ni föreslagit, så får vi se hur det fungerar.
Karlskrona, Huset byggt 1959, 95 kvm med 82 kvm källare, Autotherm 190F, ca 17000 kwh/år

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2006, 23:59:00 »
Ytterligare ett tips. Om det enbart gäller knäppningar sÃ¥ kan man  pÃ¥ framledningen till radiatorkretsen montera ett rör som är ca: 20cm. i dia. och 40-60 cm lÃ¥ngt sÃ¥ fÃ¥r du ned vattnets hastighet med upp till 100ggr. och det innebär att när växlingsventilen växlar och skickar ut en skvätt hett vatten i framledningen som kan orsaka knäppningar i systemet sÃ¥ när "heta skvätten" kommer till burken och hastigheten sjunker med upp till 100ggr. och lite hjälp av turbulens sÃ¥ blandas det heta och svala vattnet, temperaturen jämnas ut och man slipper med största sannolikhet oljuden. Gjorde sÃ¥ hos kompisen för ca: 8 Ã¥r sedan trots protester frÃ¥n leverantör och installatör. Dom hade försökt med förbikoppling och cirkulation eller vad det var utan resultat.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Pedrollo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #7 skrivet: 22 april 2006, 13:51:42 »
Vad har du för anläggning?
Har du yttre cirkulationspump till radiatorerna?

Har du IVT kan du kanske lösa det med några knapptryckningar i displayen.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #8 skrivet: 22 april 2006, 16:57:54 »
Vad har du för anläggning?
Har du yttre cirkulationspump till radiatorerna?

Har du IVT kan du kanske lösa det med några knapptryckningar i displayen.


Så låt oss höra hur man löser det med en IVT :)
Jag har nämligen en sådan.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Wijk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören till radiator
« Svar #9 skrivet: 25 april 2006, 21:29:47 »
Nej, jag har en Autotherm 190F, men det är väl samma om jag fattat rätt. Vilka knapptryckningar skall göras i displayen för att undvika knäppningarna?
Mathias
Karlskrona, Huset byggt 1959, 95 kvm med 82 kvm källare, Autotherm 190F, ca 17000 kwh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!