Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750, avluftstemp vs förÃ¥ngartemp efter lÃ¥ng avfrostning  (läst 9815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
Hej
Har irriterat mig från första början på att min VP ständigt håller på med långa avfrostningar och jag har nu under två års tid uppdaterat mjukvara vid varje nytt släpp men ser ingen förbättring. Villkoren för att få en kort avfrostning istället för lång verkar inte ha ändrats.
Vi har här på forumet diskuterat flera gånger exakt vilka villkoren är men har inte fått något exakt svar, dock så tyder mycket på att förångartemperaturen och avluftstemperaturen måste upp över en viss nivå på viss tid, annars blir det lång avfrostning (något i stil med över 8 grader på 8 minuter men ta mig inte på orden, rätta mig gärna om ni vet).

Nu till min fråga.
Jag har sett att mina givare, efter lång avfrostning, visar typiskt: förångare 18 grader
Avluft 14 grader
Frånluft 21 grader

Vad har ni efter lång avfrostning? Tillägg: efter 2500 s

Ser egentlingen ingen anledning till att avluften ska vara så mycket lägre än förångartemperaturen. Om den givaren visar fel kan det mycket väl vara orsaken til mina långa avfrostningar... men nu hoppas jag väl säkert på för mycket
« Senast ändrad: 11 januari 2015, 22:42:04 av igge4 »
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
Noterade i somras att de två givarna visade i princip samma värde efter drift och avfrostning. Tror jag ligger kring de värd du redovisar men skall kolla någon gammal logg. Som jag redovisat tidigare har jag haft permafrost efter mina moddar, därmed inte sagt att du har samma problem men det lär ju bli ganska nedkylt vid förångaren efter ett par månaders drift. Har sedan jag monterade min avisningsmekanism noterat i princip inga långa avfrostningar (utan att den är igång) vilket antingen beror på tur, ny firmware eller att luftflödet strypts längst in där problemen uppstod i fjor.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
Jag har nu kollat mina loggar och jämfört med två andra loggar som jag har sparat här på forumet.
Båda dessa två har i princip inga långa avfrostningar utan klarar sig med korta (logg från Ekbreg och från Volatyle)

Jag jämför Förångartemp samt Avluftstemp

Vid lyckad kort avfrostning har jag sett i slutet av avfrostningen (ca 700 sekunder):

Logg 1, Ekberg; Förångare 11 °C, avluft 11 °C
alltså i princip ingen skillnad, vilket är något förvånande att de två ligger så nära

Logg 2, Volatyle; Förångare 12 °C, avluft 10 °C
oftast ca 2 grader diff, men det viktiga är ju att de stiger tillräckligt fort för att uppnå villkor för kort avfrostning

Min logg (en av de sällsynta korta); Förångare 13 °C, avluft 8,5 °C
mycket större diff med andra ord


Jämförde också lång avfrostning.
Där  hade endast Volatyle, endast en lÃ¥ng (Ekberg hade ingen lÃ¥ng, sÃ¥ jag tar gärna emot fler loggar med lÃ¥nga avfrostningar); FörÃ¥ngare 14,4 °C, avluft 12,5 °C
förvånande låg förångartemp... men ändock, endast 2 °C i diff mellan dessa två fortfarande

däremot så ligger jag som sagt typiskt på Förångare 18 °C, avluft 14 °C
dvs 4 °C i diff...

så jag börjar mer och mer misstänka att detta är just problemet, låg temp på avluftsgivaren.
Set jag lärt mig av dina erfarenheter Ontop är att antingen avlfutstempsgivaren kanske är placerad på dumt ställe där mycket is samlas, eller så visar avluftsgivaren för låg temp...

men jag tar gärna emot fler loggar på långa avfrostningar


Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Blir det samma skillnad mellan avluftstemperatur och förångningstemperatur efter lång avfrostning även med hög fläktinställning (t.ex. 85%)?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
Blir det samma skillnad mellan avluftstemperatur och förångningstemperatur efter lång avfrostning även med hög fläktinställning (t.ex. 85%)?
Bra tänkt Josth.
Jag testade detta och fick ungefär samma värden som tidigare. Borde väl tyda på att all is är bortsmält en bra stund innan slutat av den långa avfrostningen, även vid lägre fläkthastighet (de sista graderna stiger långsamt)
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
Gick igenom en logg, 1-1,5 grader skiljer det efter en lång avfrostning. Det kan ju vara så att din avluftsgivare är trasig, jag hade pelat ut den och stoppat i ett glas vatten med känd temperatur. Lättast är ju dock att kolla skillnaden mellan avluft och förgångare (om du har en logg sparad) en sommardag när pumpen inte varit igång på ett längre tag.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
Tack!

Då blir mina misstankar ännu starkare.
Har tyvärr ingen logg från sommaren, bra idé annars.

Tror att jag kommer ringa in en reparatör som får kolla på detta. Öppnade pumpen en gång förra året men vågar mig inte på att pilla för mycket så jag inte förstör något ifall detta skall reklameras eller gå på försäkringen.
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad sekarlssonmi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 750
Jag har bråkat lite med Nibe om precis samma grej. Min avfrostar uppemot 1.5h som högst när själva jobbet med att få bort is är gjort på 10 minuter.
Har loggat i en vecka nu så det ska bli spännande att se hur många långa avfrostningar man har på en vecka.
Anledningen hos mig är att förångartempen stiger väldigt sakta mot slutet, och kriteriet för att den ska sluta avfrosta är bland annat att förångartemp BT16's stigning ska ha avtagit.
Jag har skrivit till Nibe att de istället borde ändra till att BT16 ska vara 70% av frånluftstempen till exempel så borde det ju passa alla.
Svaret jag fick var "tyvärr bara att gilla läget", ska gå på de igen nu när jag har en veckas logg.

Kolla bifogade bilderna, vill ju ha de korta fina avfrostningarna alltid för det är ingen vits med de långa.
_____________________________________
Enplansvilla 135kvm (1991) i Riseberga, Malmö
Mekanisk frånluft ca 180 m3/h, inneluftsventilerad varmgrund, vattenburen värme, radiatorer, ca 21,5 grader, kurva 11 -2.
Nibe 750 installerad juni 2013, ersatte gaspanna och äldre flvp och sparade ca 15000kwh/år.
Total energiförbrukning:
2010Aug-2011Aug: 24573kwh
2011Aug-2012Aug: 24021kwh
2012Aug-2013Aug: 25773kwh
2013Aug-2014Aug: 9414kwh

Utloggad sekarlssonmi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 750
Här är en bild på mina avfrostningar från den 11e kl 07:50 tills idag den 18e kl 16:18.
20st onödigt långa avfrostningar på ca 1timme styck och 23st bra korta på runt eller under 10min.
Rent krasst så är det ju nästan 20 timmar missad kompressortid.
Vi får trycka på så att de fixar eller gör återgångskriterierna tillgängliga i inställningarna.
_____________________________________
Enplansvilla 135kvm (1991) i Riseberga, Malmö
Mekanisk frånluft ca 180 m3/h, inneluftsventilerad varmgrund, vattenburen värme, radiatorer, ca 21,5 grader, kurva 11 -2.
Nibe 750 installerad juni 2013, ersatte gaspanna och äldre flvp och sparade ca 15000kwh/år.
Total energiförbrukning:
2010Aug-2011Aug: 24573kwh
2011Aug-2012Aug: 24021kwh
2012Aug-2013Aug: 25773kwh
2013Aug-2014Aug: 9414kwh

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
Har brÃ¥kat en del med Nibe om detta ocksÃ¥ men dÃ¥ jag inte kom nÃ¥gonvart provade jag att lösa problemet själv,  min förÃ¥ngarvärmare funkade fint men orsakade total nedisning i trÃ¥get.  Slutsatsen är att de längre avfrostningarna är nödvändiga även om de kanske inte behöver vara 45 minuter lÃ¥nga. Har haft tvÃ¥ lÃ¥nga avfrostningar idag sÃ¥ jag kopplade upp endoskopet och fann att min avisningslösning i trÃ¥get flyttat pÃ¥ sig...nu blockerar den istället isen frÃ¥n att smälta. FÃ¥r fundera pÃ¥ hur den skall fästas i trÃ¥get.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Hur är det med tilluften? Är allt injusterat med instrument eller har installatören "höftat" in värdena?

Utloggad sekarlssonmi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 750
ontop, Varför behövs de långa avfrostningarna?
För mig kommer det inte en droppe smältvatten längre efter den första kvarten passerat, vad gör den sen?
_____________________________________
Enplansvilla 135kvm (1991) i Riseberga, Malmö
Mekanisk frånluft ca 180 m3/h, inneluftsventilerad varmgrund, vattenburen värme, radiatorer, ca 21,5 grader, kurva 11 -2.
Nibe 750 installerad juni 2013, ersatte gaspanna och äldre flvp och sparade ca 15000kwh/år.
Total energiförbrukning:
2010Aug-2011Aug: 24573kwh
2011Aug-2012Aug: 24021kwh
2012Aug-2013Aug: 25773kwh
2013Aug-2014Aug: 9414kwh

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: F750, avluftstemp vs förångartemp efter lång avfrostning
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2015, 22:01:26 »
Plumber - jodå, mätt och inställt av proffs med instrument... Dock så ställde han in vp med fläkthastighet på 47% vilket ger mig ca 145 m3/h. Huset borde dock enligt ritning ha 180 m3/h. Så jag undrar om proffs med instrument är att lita på alla gånger :)

Sekarlssonmi - vi har ungefär samma täthet av långa avfrostningar. Ser inte avluftstempen i din plott. Har du lust att kolla vad diffen mellan avluft och förångare är i slutet av en lång avfrostning?
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad sekarlssonmi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 750
Ca avluft 14,5 ca förångare 16,5 när den slutar avfrosta.
Men jag tror att anledningen att den inte slutar tidigare är att förångartempen stiger sakta hela tiden och att Nibes kriterie för avtagande stigning är för snällt ställt.
Kriterierna jag hört är att avluften ska ha stigit med 8 grader, och att fläkthastigheten ska ha återgått, och att förångartempens stigning ska ha avtagit.
_____________________________________
Enplansvilla 135kvm (1991) i Riseberga, Malmö
Mekanisk frånluft ca 180 m3/h, inneluftsventilerad varmgrund, vattenburen värme, radiatorer, ca 21,5 grader, kurva 11 -2.
Nibe 750 installerad juni 2013, ersatte gaspanna och äldre flvp och sparade ca 15000kwh/år.
Total energiförbrukning:
2010Aug-2011Aug: 24573kwh
2011Aug-2012Aug: 24021kwh
2012Aug-2013Aug: 25773kwh
2013Aug-2014Aug: 9414kwh

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: F750, avluftstemp vs förångartemp efter lång avfrostning
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2015, 08:49:53 »
ontop, Varför behövs de långa avfrostningarna?
För mig kommer det inte en droppe smältvatten längre efter den första kvarten passerat, vad gör den sen?
Jag modifierad en tid under förra Ã¥ret förÃ¥ngaren sÃ¥ att den alltid kom upp i temp pÃ¥ 600 s (trÃ¥d finns om detta pÃ¥ forumet). Efter en tids drift isade trÃ¥get igen totalt, nÃ¥got som inte ens 45 minuters avfrostning rÃ¥dde bot pÃ¥.  Av de avfrostningar jag filmat kan man tydligt se att du ofta finns is kvar när avfrostningen är klar alltsÃ¥ behövs mer tid ibland, dock kan jag tycka att 45 minuter är lite väl mycket.  När det gäller vatten som kommer ut sÃ¥ droppade det knappt nÃ¥got frÃ¥n min även efter flera timmars avfrostning och en rejäl isklump kvar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!