Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Demontering Panasonic, blev det verkligen rätt?  (läst 5649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Syncron

  • Gäst
Syncron
Demontering Panasonic, blev det verkligen rätt?
« skrivet: 19 april 2014, 14:32:21 »
Hej!

Jag hittade instruktioner här för att demontera en Panasonic luft/luft.
Korta drag: Kylläge, stäng kranen lilla röret, vänta några minuter, stäng kranen stora röret, stäng av maskinen, demontera.

Jag gjorde exakt så.

Men när jag lossade muttern på ena röret (på utedelen) så pös det ut ganska mycket gas under kanske 20-30 sekunder.
Drog ej bort hela muttern direkt, när det började pysa lät jag de stå så och "småpysa" tills det blev tyst.

Är det normalt? Är det sånt tryck i rör och innedelen att det pyser ut under en stund?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Demontering Panasonic, blev det verkligen rätt?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2014, 14:56:13 »
Det låter fel, hade kompressorn startat?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Syncron

  • Gäst
Syncron
SV: Demontering Panasonic, blev det verkligen rätt?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2014, 15:14:45 »
Ja det tror jag, väntade tills allt var igång och innedelen började leverera kyld luft.
Fläkten gick på utedelen också när jag drog igen den lilla kranen. När jag väntat några minuter så hade fläkten på utedelen stannat och det kom ingen kyla på insidan längre.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Demontering Panasonic, blev det verkligen rätt?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2014, 15:35:29 »
Det som händer om det har blivit rätt är att det blir vakuum i hela rörpaketet och innerdelen så det kan vara att det sög in luft som du hörde.
Kände du att det var tryck utåt eller hörde du bara ljudet?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Syncron

  • Gäst
Syncron
SV: Demontering Panasonic, blev det verkligen rätt?
« Svar #4 skrivet: 19 april 2014, 15:44:11 »
Det vet jag faktiskt inte, om det var tryck utåt eller om det bara pyste. Tänkte inte på det.
När det slutat pysa och jag tog loss rören, så kom det lite vätska ur rören.

Finns det något sätt att kolla om det finns köldmedium kvar i maskinen?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Demontering Panasonic, blev det verkligen rätt?
« Svar #5 skrivet: 19 april 2014, 16:16:14 »
vätska = olja

Hade det varit flytande köldmedie sÃ¥ hade det varit kallare  än -40 grader C  och du hade knappast missat att det var svinkallt.

tiden är ocksÃ¥ en faktor - du tömmer inte en maskin pÃ¥ gas pÃ¥ 20-30 sekunder genom en lite lossad rörkoppling, utan det hade handlat om ett pysande under minst 10 minuter  med troligen bÃ¥de spott och fräs av flytande köldmedie och delar av maskinen hade blivit väldigt kallt - att tömma runt kilo köldmedie i gasform tar en stund.

det som är viktig för dig är att se att dina kranar verkligen är täta och om du har kvar skyddslocken/förslutningarna sedan maskinen var ny så kanske du skall använda dessa - alternativt tillverka korta konade rör med igenbankad och hårdlödd andra ända som skruvas där du tog bort rören till innerdelen...


Även som privatperson har man ansvar att inte släppa ut köldmedier av HCF-typ om det är möjligt att förhindra och extra skyddslock är en extra säkerhet.


 


« Senast ändrad: 19 april 2014, 16:26:40 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!