Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Har du för svag pump? Byta till starkare?  (läst 15689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 85
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
Har du för svag pump? Byta till starkare?
« skrivet: 05 juni 2011, 21:13:17 »
Jag har lite beslutsångest, jag vet inte om jag ska välja 10 eller 12 kW. Det var någon som hade så svag pump att han till slut bestämde sig för att byta till starkare. Jag har sökt inlägget men hittar det inte.

Har ni för svag pump?
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2011, 21:19:19 »
Vad menar du med för svag pump? Att den inte klarar all uppvärmning utan tillskott kanske?
Min ganska nya pump klarar i alla fall allt behov för hushållet utan annat tillskott med sista vintern som referens.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 85
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2011, 21:24:31 »
Givetvis, ja. Jag har nu lärt mig att man inte ska överdimensionera. Det är alltså mer ekonomiskt med lite elvärmetillskott när det är som kallast istället för en trasig pump för 10-tusentals kronor. Alla försäljarna säger att man ska ligga lite i underkant så att pumpen går så länge som möjligt, dvs att den startar och stannar så få gånger som möjligt.
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2011, 21:32:26 »
Men då har dem lärt dig fel :)  Dem säljarna vet inte vad en VP är huvuddunk

Jag vill ha en stor VP så jag slipper köpa extra el, har en liten nu och det är inte så kul när elräkningarna dimper ner.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2011, 21:34:21 »
Du får säkert hjälp av många specialister här på forumet.
Men jag för min del har inga problem med för många starter. Det beror säkert på hur man bygger upp systemet runt anläggningen m.m. Jag har även tolkat saken så att drifttiden kan ha en avgörande betydelse för livslängden, så att dimensionera utifrån totala gångtiden/år kanske inte är helt fel när du vill beräkna totalekonomi.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11037
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2011, 21:39:08 »
Med dagens och framtidens energipriser så finns det ingen anledning att dimensionera i underkant.
Så länge VP'n har tillräckligt mycket vatten att jobba med så får du inga problem med många starter/korta gågtider. Hur ser systemet ut i övrigt? Vad har du för energibehov?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 85
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2011, 21:44:45 »
Du får säkert hjälp av många specialister här på forumet. Men jag för min del har inga problem med för många starter. Det beror säkert på hur man bygger upp systemet runt anläggningen m.m. Jag har även tolkat saken så att drifttiden kan ha en avgörande betydelse för livslängden, så att dimensionera utifrån totala gångtiden/år kanske inte är helt fel när du vill beräkna totalekonomi.

Ok. Jag försökte läsa igenom din signatur men förstår inte exakt hur många kW du har. Du har alltså tagit lite extra stark pump för att inte riskera köra el?

Med dagens och framtidens energipriser så finns det ingen anledning att dimensionera i underkant. Så länge VP'n har tillräckligt mycket vatten att jobba med så får du inga problem med många starter/korta gågtider. Hur ser systemet ut i övrigt? Vad har du för energibehov?

Aha, jag förstår. Energibehovet har jag förhoppningsvis beskrivit på min signatur. Jag funderar på en Evi Heat med inbyggd solfångarmodul. Med sådan minskar behovet av djupt borrhål och stark värmepump. Men solfångare vill jag vänta lite med.
« Senast ändrad: 05 juni 2011, 22:02:29 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2011, 21:46:59 »
Jag har lite beslutsångest, jag vet inte om jag ska välja 10 eller 12 kW. Det var någon som hade så svag pump att han till slut bestämde sig för att byta till starkare. Jag har sökt inlägget men hittar det inte.

Har ni för svag pump?

Med dina 250m2 och eventuellt andra mindre fördelaktiga anläggningsdetaljer så kanske inte ens 12kW räcker till.
Beskriv lite mer ingående så får du säkert bra tips av ORAKLET, C-C, Labold med flera.  
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11037
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2011, 21:51:16 »
Citera
Ok. Jag försökte läsa igenom din signatur men förstår inte exakt hur många kW du har. Du har alltså tagit lite extra stark pump för att inte riskera köra el?

Jag har en luft/vatten-pump, så det är inte helt jämförbart. Luft/vatten tappar mycket uteffekt när det blir riktigt kallt, så om man dimensionerar för låga utetemperaturer så blir pumpen alltid överdimensionerad vår, höst och sommar. Men, som sagt var: Det problemet löser man genom att bygga upp systemet runt VP'n på rätt sätt.

Förresten, min pump är på 10kW....
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 85
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2011, 21:53:27 »
Jag har lite beslutsångest, jag vet inte om jag ska välja 10 eller 12 kW. Det var någon som hade så svag pump att han till slut bestämde sig för att byta till starkare. Jag har sökt inlägget men hittar det inte.

Har ni för svag pump?

Med dina 250m2 och eventuellt andra mindre fördelaktiga anläggningsdetaljer så kanske inte ens 12kW räcker till.
Beskriv lite mer ingående så får du säkert bra tips av ORAKLET, C-C, Labold med flera.  

Det känns redan nu rätt säkert att jag väljer 12 kW! Får tacka för alla tips. Flera försäljare nämnde 8 kW i början....
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15232
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #10 skrivet: 05 juni 2011, 22:06:48 »
Att du har solmodul påverkar inte storleken på vp när du behöver effekten ger solen så lite. Det påverkar nog knappt borrhålet heller heller för ett bra borrhål återladdar sig själv över sommaren. Om 30000 kw är med hushåls el bör en 10 kw räcka till tror jag men det finns dom som har kalkylprogram på forumet om du anger var du bor så får du säkert en kalkyl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 118
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2011, 22:07:59 »
Ok. Jag försökte läsa igenom din signatur men förstår inte exakt hur många kW du har. Du har alltså tagit lite extra stark pump för att inte riskera köra el?

Jag har nog inte tagit till något extra tycker jag. Jag lämnade några uppgifter till kyltekniker som beräknade effektbehovet åt mig. Mitt önskemål var att inte behöva något tillskott av El eller annat för att klara mina behov ner till -35grader. Han tyckte att jag skulle satsa på lite större än mitt ursprungsförslag grundat på beräkning från tillverkare/försäljare på Nolia-mässa i Piteå (6kW).
Det verkar stämma väldigt bra nu när jag kört i vinter så jag har inget att klaga på när det gäller dimensioneringen.
Hur många kW den är på fick jag veta i separat utprovning och beräkning på plats utifrån de faktiska driftförhållanden och beräknade temperaturbehoven till fastigheten som jag angivit. Däremot så sa han att mina ca 8kW nog är att jämföra med en kanske 10kW-pump i andra sammanhang eftersom jag har högre framledningstemperatur än för t.ex golvvärme.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:24gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 60gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11037
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #12 skrivet: 05 juni 2011, 22:16:26 »
Hur hög framledningstemp behöver du när det är som kallast ute?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #13 skrivet: 05 juni 2011, 22:37:11 »
Att en lite solpanel på 2 kvm skulle minska borrdjupet, njaa.  Hur mkt sol får du när panelen är täck med snö kl 2100 på kvällen i januari med 20- ute?   Då får du hosta upp elpengar om du inte dimensionerar lite annorlunda.


Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 85
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #14 skrivet: 05 juni 2011, 23:20:50 »
Att du har solmodul påverkar inte storleken på vp när du behöver effekten ger solen så lite. Det påverkar nog knappt borrhålet heller heller för ett bra borrhål återladdar sig själv över sommaren. Om 30000 kw är med hushåls el bör en 10 kw räcka till tror jag men det finns dom som har kalkylprogram på forumet om du anger var du bor så får du säkert en kalkyl.

Jag har skrivit min signatur lite tydligare. Jag bor i hufvudstaden. 31.000 kWh vatten och värme. Med 5.000 kWh hushållsel blir det totalt 36.000 kWh. Då kanske 12 kW blir bäst ändå  :)
Evi Heat säger att de brukar dra ned på både hål & värmepump om solfångare installeras. Men, som sagt, solen får vänta lite för min del.
Solfångare behöver kyla på sommaren och hämtar det från det kalla hålet. När huset inte behöver någonting skickas alltsammans ned i hålet och värmer det. Jag har läst i broschyrer att detta är bra. Så här står det i Comfort Magazine 2010 nr 3, sid 14:

"Mats talar om vikten att hålla ett nollspel med marken. Om man bara utvinner värme eller kyla ur ett borrhål utan att ge marken möjlighet att återhämta sig, eller utan att fylla på med energi, kommer hålet efter några år vara förbrukat under lång tid"

http://issuu.com/comfort/docs/comfortmagazine3_2010?mode=embed
« Senast ändrad: 08 juni 2011, 07:15:08 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal