Hej!
Jag tänkte dela med mig av en erkänd bug som jag hittat i IVT HE. Om du har en shuntgrupp (Shunt1000) kopplad till värmepumpen så räknar pumpen fel på framledningens börvärde om du har knäckt kurvan. IVT visste redan om buggen och den skall fixas i nästa version av programvaran till pumpen. Nuvarande version är 1.12 och den lider fortfarande av buggen, så jag antar att det blir 1.13 som fixar problemet.
Om du har en shunt kopplad till pannan, se till att du har en rak kurva utan några knäckningar. IVT påstår att pannan bara bortser från knäckningarna och bara går på ändvärdena, men mina tester indikerar att det inte stämmer helt och hållet. Kurvan över börvärdet kan ge annan lutning än de inställda ändvärden skulle ge. I mitt fall blev det beräknade börvärdet flera grader under min kurva vid höga utetemperaturer och flera grader över vid låga temperaturer.
Det tråkiga i kråksången är att pannan har en bug, det glädjande är att IVT redan håller på och fixar det. Hellre en erkänd bug som fixas än en förnekad bug....

//H