Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?  (läst 21599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #30 skrivet: 04 oktober 2007, 15:09:04 »
Så man ska inte eftersträva en tempdiff som motsvarar glide för R134a som är köldmedium i CE65?
Enligt denna sida så är glide = 0 för R134a: http://www.eurocooling.com/articlecopeland.htm
och jag antog att det var därför Superteddan hade läst att: "Ang att sänka cirkulationspumpen, så skall den enligt alla anvisningar alltid stå på max".
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #31 skrivet: 04 oktober 2007, 15:42:58 »
SÃ¥ i ditt fall, kolla med installatören/eller tillverkaren  om idealdiffen.
Har frågat CZ, publicerar svaret när det kommer.
/Ted
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #32 skrivet: 04 oktober 2007, 15:44:25 »
Jag försöker ge en bakgrund till varför diffen 7 grader dyker upp som idealet på skillnad mellan tillopp och retur.
Från början svarade jag på funderingarna som du hade om ettrörsystemet generellt. För att sedan övergå till tempskillnader på tillopp och retur hur de kan påverkas. I ditt fall vet jag inte, vilket som är idealdiffen på CZ maskinen. Men om diffen behöver ökas så ser jag som lösning, att sänka hastigheten på cirkpumpen som den enklaste och billigaste.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #33 skrivet: 04 oktober 2007, 20:36:01 »
Jag försöker ge en bakgrund till varför diffen 7 grader dyker upp som idealet på skillnad mellan tillopp och retur.
Från början svarade jag på funderingarna som du hade om ettrörsystemet generellt. För att sedan övergå till tempskillnader på tillopp och retur hur de kan påverkas. I ditt fall vet jag inte, vilket som är idealdiffen på CZ maskinen. Men om diffen behöver ökas så ser jag som lösning, att sänka hastigheten på cirkpumpen som den enklaste och billigaste.

Tackar för all hjälp. Uppskattas när man är blåbär.

Har även ställt frågan kring "vad som händer" om man sänker hastigheten på cirkulationspumpen till CZ. Väntar med spänning.
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #34 skrivet: 04 oktober 2007, 21:27:17 »
SÃ¥ i ditt fall, kolla med installatören/eller tillverkaren  om idealdiffen.
Har frågat CZ, publicerar svaret när det kommer.
/Ted
Det ska bli intressant att höra hur de motiverar högsta hastighet pÃ¥ cirkulationspumpen om de inte samtidigt vill ha lÃ¥g delta-t.  Sc:,h
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #35 skrivet: 05 oktober 2007, 00:22:35 »
Hej

Jag tror inte att glide eller kondenseringstemperaturer kan ha nått med tempdiff över elementen att göra.
Jag tror skulle tempdiff ha nått med kondenseringstemperaturer att göra så måste det handla om att temperaturen in i kondensatorn skall ligga på en viss temperatur hela tiden.
Men då skulle man ju också få en tast temperatur ut ur kondenatorn och sen måste man förbruka exakt den energin för att få ner temperaturen till det den skall vara in i kondensatorn.

Sen vet jag inte om någon värmepump cirkulerar radiatorvatten genom kondensatorn.

Minskad tempdiff över en radiator får man med ökat flöde.
Om VBut är samma kommer temperaturen att öka i rummet med ökat flöde.
Alltså måste man sänka temperaturen på VBut för att bibehålla samma temperatur vid ökat flöde.
Flödet kommer samtidigt att öka i den andra änden och kommer därför inte att värmas upp lika mycket vid högt flöde som vid lågt flöde.

Den enda vitsen jag ser med lägre flöde är bruset i ledningarna minskar och energiåtgången för transporten minskar.

MVH
Messer

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #36 skrivet: 05 oktober 2007, 09:17:30 »
Sen vet jag inte om någon värmepump cirkulerar radiatorvatten genom kondensatorn.
MVH
Messer

Genom kondensatorn cirkulerar nog ingen pump något vatten. ;) Men genom kondensorn cirkulerar flertalet värmepumpar radiatorvattent (golvvärmevattnet).
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #37 skrivet: 05 oktober 2007, 09:32:01 »
Så man ska inte eftersträva en tempdiff som motsvarar glide för R134a som är köldmedium i CE65?
Enligt denna sida så är glide = 0 för R134a: http://www.eurocooling.com/articlecopeland.htm
och jag antog att det var därför Superteddan hade läst att: "Ang att sänka cirkulationspumpen, så skall den enligt alla anvisningar alltid stå på max".

Tänkte inte på att CZ kör med R134A, i så fall så är diff VB inte alls lika kritiskt.

Du (Superteddy) behöver nog inte lägga ner sÃ¥ mycket jobb pÃ¥ att fÃ¥ högre tempdiff över radiatorerna, det finns nog inte sÃ¥ mycket att tjäna pÃ¥ detta.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #38 skrivet: 05 oktober 2007, 19:10:17 »
Då har jag fått svar från CZ, som följer:

Hej Ted,

ur värmepumpens synvinkel är det bättre ju mindre delta det är.  Det som kan anses ineffelktivt med lÃ¥gt delta är att cirkulationspumpen drar onödigt mycket ström. Det är dock mycket marginellt.
Du skall i alla fall inte minska cirkpumpen under läge 2. Då går den för sakta vid varmvattenproduktion.
Du tjänar ca 20W i effektförbrukning från läge 3 till läge 2.

Hälsningar
Gunnar Hedlund
ComfortZone AB


Skall testa med att sänka cirkpumpen till läge 2 vid tillfälle, och se om jag kan läsa ut någon skillnad i hur pumpen arbetar mot radiatorsystemet.

Tack för alla era svar o synpunkter.

/Ted
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #39 skrivet: 05 oktober 2007, 20:44:29 »
De 20w som du spar när du sänker hastigheten ska ju jämföras med eventuell sämre verkningsgrad hos pumpen.
Det vore kul att höra vad förbrukningen blev efter vintern eftersom du verkar ha ganska hög förbrukning nu!
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #40 skrivet: 06 oktober 2007, 09:23:03 »
Har inte en aning om vad man skall göra nu. Tyvärr begriper jag inte tillräckligt av teorin för att fatta åt vilket håll jag skall gå här. Som jag förstår det så vill pumpen ha ett lågt delta-t, men då avges väl inte speciellt mycket värme i huset? Den värme som avges av ett element måste ju vara direkt kopplad till temperaturskillnaden mellan matar- och retur?

Jag vill bara att radiatorsystemet skall ge pumpen förutsättningar att gå så bra som möjligt, dvs radiatorerna skall så bra som möjligt omsätta en så stor del av pumpens effekt som möjligt till värme i huset. I slutändan vill jag ju ha så lite tillskott och så bra COP som möjligt - och jag är ute efter brytpunkten i plånboken där det inte är lönt att investera mer.

Och just nu begriper jag inte om jag skall öka min radiatorvolym, sätta dit trimventiler nån acktank eller inte göra något alls?

Tacksam för input från er som begriper.

/Ted

Det vore kul att höra vad förbrukningen blev efter vintern eftersom du verkar ha ganska hög förbrukning nu!

Hög och hög, beror pÃ¥ vad man jämför med. När jag bytte frÃ¥n att köra den gamla kombipannan pÃ¥ elpatron till CE65 pÃ¥ elpatron (ventsystemet var inte klart vid installationen, tog nÃ¥gra veckor) sjönk förbrukningen med 30-50% direkt.  :)
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #41 skrivet: 06 oktober 2007, 10:01:19 »
Som jag förstår det så vill pumpen ha ett lågt delta-t, men då avges väl inte speciellt mycket värme i huset? Den värme som avges av ett element måste ju vara direkt kopplad till temperaturskillnaden mellan matar- och retur?

Det är lätt gjort att tänka fel angående detta, men tänk så här: desto varmare elementen är desto mer värmer dom och för att åstadkomma detta så ska elementen vara jämnvarma, dvs inte 7 grader kallare i nederkant jämfört med i överkant.
 
Jag vill bara att radiatorsystemet skall ge pumpen förutsättningar att gå så bra som möjligt, dvs radiatorerna skall så bra som möjligt omsätta en så stor del av pumpens effekt som möjligt till värme i huset. I slutändan vill jag ju ha så lite tillskott och så bra COP som möjligt - och jag är ute efter brytpunkten i plånboken där det inte är lönt att investera mer.
Och just nu begriper jag inte om jag skall öka min radiatorvolym, sätta dit trimventiler nån acktank eller inte göra något alls?

Om jag förstått Comfortzones svar rätt så bör det bästa vara:
- Högsta hastighet på cirkulationspumpen
- Öppna alla "strypningar" som existerar på radiator/radiatorslingorna
- Reglera strypningar så att rummen får samma/rätt inbördes temperatur
- Sänka "kurvan" eller hur man gör på CZ så att det blir rätt temperatur i huset

Om det lönar sig eller inte att byta ut eller komplettera med nÃ¥gra radiatorer eller fläktkonvektorer beror väl pÃ¥ vad framledningstemperaturen hamnar pÃ¥, du kan ju jämföra cop som anges vid  35 resp 50 grader:
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW 6,5/ 1,7*
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/50°C kW 6,5 /2.2*

Cirkulationspump och fläkt är inte inräknad i tillförd effekt.

För att få fram cop så dividera avgiven effekt med tillförd effekt: tex 6,5/1,7
Så om du kan sänka framledningstemperaturen så ökar cop.

När jag bytte frÃ¥n att köra den gamla kombipannan pÃ¥ elpatron till CE65 pÃ¥ elpatron (ventsystemet var inte klart vid installationen, tog nÃ¥gra veckor) sjönk förbrukningen med 30-50% direkt.  :)
:o
Ok, jag tyckte bara att 6,5 kw lät klent till en förbrukning på 35-40Mwh men något kanske inte stod rätt till med gamla pannan.
Det vore ändå kul att höra vad förbrukningen blev efter vintermånaderna.
« Senast ändrad: 06 oktober 2007, 10:03:59 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #42 skrivet: 06 oktober 2007, 10:44:51 »
Tack för uttömmande svar. Då gör jag nog så att jag inte gör någonting just nu. Avvaktar kallare väder för att se vad jag får för framledning (och ev ojämn fördelning i huset) så får man se vad nästa steg blir.

Och om jag försöker 'tänka rätt' när det radiatorernas värmeavgivningsförmåga då, så ligger vinsten i att man med en större radiator skulle kunna få ut samma värmeeffekt vid en lägre temperatur = bättre COP. Och att den förstås kan ge högre total effekt vid 'svinkyla'. ??

Ang 6,5 kW som klent, så är det säkert för klent, men det finns ju inte mer 6,5 om det är frånluft som gäller. Har ju 9kW patron också om det behövs. Hoppas att man klara sig utan patron 80% av tiden, dock.

/Ted
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Styrning/strypning av flöden i ettrörssystem?
« Svar #43 skrivet: 06 oktober 2007, 11:58:54 »
Och om jag försöker 'tänka rätt' när det radiatorernas värmeavgivningsförmåga då, så ligger vinsten i att man med en större radiator skulle kunna få ut samma värmeeffekt vid en lägre temperatur = bättre COP. Och att den förstås kan ge högre total effekt vid 'svinkyla'. ??

Som det ser ut av siffrorna nedan så påverkas inte uteffekten från din pump av framledningstemperaturen så om du behöver en högre effekt än 6,5 kw så åstadkoms det med hjälp av elpatron (som jag fattat det):
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C kW 6,5/ 1,7*
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/50°C kW 6,5 /2.2*

Jämför siffrorna med Nibe 1225-8:
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C  kw 8,8/1,9
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C  kw 7,1/2,2

Notera hur pumpen går på en lägre effekt (1,9) och avger högre effekt (8,8) när framledningstemperaturen är 35 grader jämfört med 50 grader.

Du kommer ju däremot att få en högre cop om du kan sänka framledningstemperaturen (6,5/1,7 jämfört med 6,5/2,2) eftersom pumpen går på en lägre effekt vid lägre framledningstemperatur.

Ang 6,5 kW som klent, så är det säkert för klent, men det finns ju inte mer 6,5 om det är frånluft som gäller. Har ju 9kW patron också om det behövs. Hoppas att man klara sig utan patron 80% av tiden, dock.
6,5 kw är ju kanonbra för att vara en flvp och hur långt det räcker får du ju facit på snart.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 669
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!