0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blir ställd nu :-[ det där fattar jag inte.. den är inte för varmavttenberedning??Antingen kopplar man tanken med 2 rör men då kopplas stigen från vp till acken osså vidare till stigen på radiatorkretsen.Eller så ansluter man med 4 rör... stig och retur från rad krets och värmepump ansluts på acken upptill för stigen och nedtill för returen...Obs att anslutningarna kan va i toppen på acken då finns det rörö på returen ned till botten....Med din koppling väljer vattnet vilken väg det ska gå själv!??Hur körs cirkpumpen den inbyggda och den externa?? hela tiden eller "med" kompressorn??Jag har en kompis med en liknande koppling på fast kondensering, men då har acken en inbyggd varmvattenberedare. det funkar inget vidare viss mängd går alltid genom acken och vänder till kompressorn utan avkylning (kortslutning med andra ord)
Blir ställd nu :-[ det där fattar jag inte..
PerM:Du har igentligen ingen cirkulation i din tank heller i värmedrift förutsatt att radiatorflödet och värmepumpens flöde är samma.Principen med blixtgo:s tank är densamma, fast rördragningen förvillar lite.Det är när flödet över radiatorerna är lägre än värmepumpens som tanken laddas.
Per, jag bifogar en skiss. Jag har normalt mellan 5-6 grader C diff mellan GT8-GT9 (Vb ut-Vb in) när kompressorn är på. Under de dagarna då jag fick ett GT9 larm varje gång kompressorn var på, var det 9,5 C diff.Carl, om jag jämför retur rad temp (GT1) med Vb in (GT9), Vb in brukar vara ca 2 grader högre. Vid några tillfällen vid kallt väder har Vb in varit så mycket som 6 grader högre än retur rad temp. Menar du att detta påvisar ett problem?/Billhoppas skissen visas jag ser den inte vid förhandsgranskningen