Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Värmebärarpump P2  (läst 7512 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
Värmebärarpump P2
« skrivet: 05 november 2006, 10:41:26 »
I Rego 637 v3.06 (och kanske tidigare versioner) kan man ställa in så att P2 endast går när kompressorn går.

Finns det någon anledning att den ska gå då kompressorn står stilla när man har en by-pass volymtank? Vattnet snurrar ju i alla fall bara runt från kompressor till tank och tillbaka till kompressorn. Det känns tveksamt att den lilla värme man utvinner ur värmeväxlaren när kompressorn har stannat är mer än den energi som det går åt att driva P2 med.

Synpunkter?
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #1 skrivet: 05 november 2006, 13:33:46 »
I ditt fall kan den med fördel vara på enbart kompressor.

Det är när man enbart kör p2 som vämebärarpump som den ska gå kontinuerligt
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #2 skrivet: 05 november 2006, 13:59:52 »
Som jag trodde då :)

Nu en följdfråga på detta:

Vilken hastighet bör man ha på P2? Ju lägre fart desto mer hinner ju vattnet att värmas upp i värmeväxlaren, men samtidigt får man ju mindre cirkulation vilket betyder att mindre värme förs bort från vvx...

Finns det någon som har en modell för att rita upp ett diagram för att se vilken hastighet som är mest optimal?

Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2039
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #3 skrivet: 05 november 2006, 14:28:31 »
Läge 2 är oftast optimalt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #4 skrivet: 05 november 2006, 16:30:32 »
Du ska ha en tempdiff över VP:n (VB-ut minus VB-in) på ca 7 ºC när kompressorn går för optimal drift.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #5 skrivet: 05 november 2006, 22:41:18 »
Man stör/förstör skiktningen om p2 går kontinuerligt.

På 25 kw pumpen märks en rejäl skillnad!

Men det förutsätter ju som sagt att man har en volymtank.

Kopplad på stig o retur på vp sidan o rad sidan (4 anslutningar)
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3458
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #6 skrivet: 05 november 2006, 22:41:51 »
Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #7 skrivet: 05 november 2006, 23:16:59 »
Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.

Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #8 skrivet: 05 november 2006, 23:18:22 »
Man stör/förstör skiktningen om p2 går kontinuerligt.

På 25 kw pumpen märks en rejäl skillnad!

Men det förutsätter ju som sagt att man har en volymtank.

Kopplad på stig o retur på vp sidan o rad sidan (4 anslutningar)

Jo, fyra anslutningar har jag ju, dock inte en 25kw pump  :o
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3458
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #9 skrivet: 06 november 2006, 08:10:03 »
Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.

Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?

Han skrev ju att han hade en "by-pass volymtank?", vilket väl innebär att tanken har fyra anslutningar, och om då laddpumpen i VP har större flöde än den externa radiatorpumpen så kommer pumpen att stanna när tanken är fulladdad, även om radiatorreturen fortfarande är kall.

Även om jag inte har en IVT så har jag samma typ av inkoppling, och efter driftsättningen gick min pump max 20 minuter i taget, vilket var tiden det tog att fylla tanken. 18 minuter senare var tanken tömd och pumpen startade igen ytterligare ett par minuter senare, eftersom den måste stå minst 20 minuter.

Efter att jag sänkt laddpumpen så att den har lägre flöde än radiatorkretsen stannar pumpen först efter att både radiatorreturen och tanken stigit till korrekt temp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #10 skrivet: 06 november 2006, 08:25:00 »
Du skall se till att ha lika eller lägre flöde på den pumpen än den externa cirkpumpen, annars får du kortslutning i tanken med onödiga stopp.

Gäller väl bara om man INTE har en volymtank?

Han skrev ju att han hade en "by-pass volymtank?", vilket väl innebär att tanken har fyra anslutningar, och om då laddpumpen i VP har större flöde än den externa radiatorpumpen så kommer pumpen att stanna när tanken är fulladdad, även om radiatorreturen fortfarande är kall.

Även om jag inte har en IVT så har jag samma typ av inkoppling, och efter driftsättningen gick min pump max 20 minuter i taget, vilket var tiden det tog att fylla tanken. 18 minuter senare var tanken tömd och pumpen startade igen ytterligare ett par minuter senare, eftersom den måste stå minst 20 minuter.

Efter att jag sänkt laddpumpen så att den har lägre flöde än radiatorkretsen stannar pumpen först efter att både radiatorreturen och tanken stigit till korrekt temp.

Dessutom får du ut mer värme ur radiatorerna om du har lite högre fart på cirkpumpen för dessa. DeltaT på ca 5 ºC över radiatorerna lär vara optimalt.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #11 skrivet: 06 november 2006, 11:29:20 »
Åh, vad jag älskar detta forum, ställ en fråga och du har svar inom ett par timmar :)

Jag ställde P2 på läge två, men då får jag bara c:a 4 grader i delta över VP så den åker ner till läge ett igen. Radiator pumpen (P3?)) får nog stanna på läge två så jag får värme även i elementen längst bort :)
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3458
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #12 skrivet: 06 november 2006, 12:48:01 »
Åh, vad jag älskar detta forum, ställ en fråga och du har svar inom ett par timmar :)

Jag ställde P2 på läge två, men då får jag bara c:a 4 grader i delta över VP så den åker ner till läge ett igen. Radiator pumpen (P3?)) får nog stanna på läge två så jag får värme även i elementen längst bort :)

Mina båda pumpar lämnades i läge tre när installatören drog. Efter strypning och loggning så kör jag med läge två på externa pumpen, och ett på laddpumpen, och det funkar bra. Jag har testat att köra radiatorpumpen på ettan, men då blir det svalt längst bort vid kyla.

Jag tror även att jag med laddpumpen i läge ett får lite varmare varmvatten pga att framledningen till beredaren är lite varmare, och returen lite svalare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #13 skrivet: 06 november 2006, 13:23:42 »
Då är jag inte helt snett ute då :)

Nu en följdfråga på detta:

Jag upptäckte igår att returen till VP är varm (c:a 31C) trots att raditatorvattnet har en temperatur på c:a 23C. Det är ju två olika slingor, men detta tyder ju på att volymtanken på något sätt är delad, eller är det bara en skiktning som sker i tanken? Min sensor för radiatorreturen sitter ju på slingan mellan VP och volymtanken, så den tror ju att vattnet är varmare än det verkligen är. När VPn väl tyckte att det var dags att producera mer värmevatten så skönk temperaturen ned till den faktiska temperaturen eftersom att P2 nu startade.

Detta fenomen fanns ju inte tidigare eftersom P2 gick konstant. Vågar man flytta denna sensorn för radiatorreturen till den faktiska radiatorreturen, dvs på den andra slingan, eller riskerar man då en övertemperatur i VPn? Kanske ska man istället justera upp kurvan?
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #14 skrivet: 06 november 2006, 15:03:50 »
Hoppas på Jocke montör här....

Men visst bör du ha returtempgivaren på returen från radiatorkretsen.
Men du har givare på både framledningen o returen genom värmepumpen också.

Meny 3
Gt1 visar returtempen från radkretsen.
Gt8 o GT9 genom pumpen. Dom här 2 ska inte flyttas...


Har du nån GT1??   lite lurigt om den finns på alla!? Men det rä den som styr våran maskin och då går det toppen att stoppa cirkpumpen när VP står still.

 Rego 600 styrdatorn...  omffattnade beskrivning finns på hemsidan under nedladdningar...



Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal