0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har man bara VP som värmer ser jag ingen nytta med blandningsventilen, varför ska man värma vattnet varmare än man behöver för att sedan spä ut?
De flesta rekomenderar att tappvarmvattentemperaturen ska vara minst 50 grader vid tappstället för att minimera risken far bakterietillväxt och legionella. Det var anledningen till att jag inte tyckte det behövdes. Men ur ett VP-drift perspektiv så har du rätt, då hade det varit annu bättre att skicka ut 20 gradigt vatten till duschen! PerJ
Är det en vanlig termostatisk blandningsventil för VVB, ställbar mellan 30-65grad som är tänkt att användas?Vilken temp bör den isåfall ställas på?Intressanta inlägg...
Körde nu varierande flöde hela tiden från 320l/h-850l/h. Det började med förångn på -0,5 sen steg det till 1,5-2, suggas hela tiden 16,5 grader. Ända tills högsta flödes hast var retur temp kring 30-32 grader och diff 20-25. Sista delen skiftade flödet till 750-850l/h. Då minskade jag diff till 10-11 grader under tiden höjdes retur temp upp till min stopp temp retur på 51 grader. Sen fick jag stopp och avläste värdena. Det tog 1h 16 min. sen var min tank i topp 53-54 grader och botten 52,5 grader.Min teori är nu att med flöde på framlednings temp max 54-55 grader ger mig olika körningar beroende på hur mycket VV jag vill ladda.350-400l/h topp temp på 52 botten temp på 46gr. ....30 min vv laddning ger tank 1/3 full med 52-54 gr VV.350-550l/h ..................... 52gr.......................48gr ....40-50 min ger mig halva tanken full med VV.350-750l/h.......................52gr.......................50-51gr..80-90min: då fick jag 100% full tank med VV.
PerJ CitatNär det gäller flödet som du kalkylerar med så tänk på VP ger betydligt lägre effekt när det är kallt ute, så minflödet ska troligen va betydlgit lägre.
Jag har nu modifierat min tank ritning så att jag har VP retur på två nivåer. För att få detta att fungera krävs det då en extra växelventil på returen ifrån tanken ?Lars