0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du kollar på de där vridna bladen så är de inte bara snedsågade, de vrider sig ju lite runt sin egen axel också, för att delar av bladen ska ta vind när andra delar av bladet inte gör det.Jag tror de använder det för att kunna ha färre blad och jämnare vridmoment, men för att bygga något enkelt så tror jag att det är bäst att ha fler blad som är raksågade.Däremot, för att vara lite glädjedödare, så tror jag att du ska se det där enbart som ett sätt att slippa jobba med farmen, inte som en framtida elförsörjning. Vid närmare eftertanke kanske detta skulle vara ett väl så kul och givande projekt: https://www.amazon.se/12V-220V-vindkraftturbingeneratorpaket-vertikal-Maglev-generator-styrenhet/dp/B0D4YXQVVD/ref=asc_df_B0D4YXQVVD/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476466460512&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10537053969545120060&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062368&hvtargid=pla-2378652381037&mcid=a007c91bc5fb3c74b0246bb1d602c032&th=1Inga gigantiska pengar om man har plats för det, och ger ju faktiskt lite effekt, verkar ha fått bra betyg också.
Du måste ha en axel som går upp till övre hjulet med, annars bryts din svets av nertill. Blir rätt häftig brytning på nedre annars. Och går av.
Först vad har du tänkt för generator, en biltyp ska snurra med ca 2000 varv för att ge något. Det kommer du aldrig att uppnå. Sen hur du får ihop det med anslutning mellan snurran och generatorn. Då ska det vara ett rör/axel som sitter fast på snurran och går ner med anslutning till generatorn, blir då ett trycklager strax innangeneratorn för att avlasta den. Eller ett trycklager i botten på axeln, har man tillräckligt stor snurra som orkar dra runt ,så kan det gå med remskivor.Men med en hemsnurra är det låga varvtal som blir, det ska vara en generator med permanenta magneter för att ha en lågvarssnurra. Är nog svårt att få till utan att bygga själv. Finns ritningar på Ytub hur man gör. Bäst är nog att köpa en snurra, finns för 230V, 48V, 24V, 12V och koppla den till en el-patron med rätt spänning.Generatorn ger då en effekt av varierande spännings grad, men det skiter en elpatron i.