Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av PEX stam?  (läst 2577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent85

  • Gäst
Kent85
SV: Dimensionering av PEX stam?
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2022, 09:54:59 »
R-talet är troligen tryckfall i Pa/m i det beräkningsprogrammet. Jag tror inte att det är Re (reynoldstal) isånnafall då borde värdena va i tusental, men jag antar att det inte är så?
För rörledningar som betjänar flera radiatorer föreslås R-värde 100Pa/m som max. ligger du nära 100?

Kan har du möjlighet att ange vilken typ av rör du använder i programmet, Cu, pex, pal?

Jag använder Mapress elförzinkat till avsticken och LK PEX för 25mm och Wirsbo Pex för 32-40mm. Nu med två stora stammar(40mm till 2st 32mm), och varje radiator har eget avstick på 15mm så är det R-tal(Pa/m) på 94.7, 138, 12.6. Största radiatorn är på 1200W.
Ska tillägga att detta är ett test då jag helst ifrån den stora stammen på 6k ha totalt 2 avstick, till 2x1,1kW och 3x1,2kW(här fattar jag att ett avstick på 15mm räcker).

Ändrar från 32->25mm stammar så klagar går det upp ill 323Pa/m.

Det som är mest udda tycker jag att varje avstick från stamm till radiator som är från taket till golvet, räknat på 5 meter 15mm i programmet, inte räcker nästan någonstans. Jag tycker min anläggning blir mindre än "normalt" men dimensionerna på alla rör verkar rejält stort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!