0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Men något tim avtal tar vi nog inte, bara hysteriskt, har ju inte lönat sej alls, lätt att räkna ut om man ser sin timförbrukning, även med natt varmvatten, natt tvätt, etc etc. Men eloge till de som försöker !
Timpris passar såklart inte alla, men för egen del så är det inget "försök" utan fråga om effektiv optimering som det senaste halvåret har sänkt vår elräkningen med cirka 35% jämfört med om vi skulle haft rörligt månadspris med samma förbrukning.Med vår förbrukning så innebär dessa 35% inte något enormt stort i kronor räknat och om inte jag såg optimerandet som lite av en hobby så hade det härav varit svårt att motivera tiden som läggs ned.
Tack för info om detta, har också tagit Prova på priset till december ut, trodde det skulle löpa på som vanligt för man är ju redan är kund.Inte alls tydligt på Jämtkrafts hemsida för gemene hen, lämnas ju utrymme för olika tolkningar.Men nu får vi se hur priset blir i november, i oktober var det ju 2,20 jämfört med 1,20 för rörligt. Kanske blir bättre med rörligt månadspris framöver?Och ingen uppsägningstid kan ju vara riktigt bra Förhoppningsvis startas snart både finska kkv O3 och sockerbagarna Ringhals 4.Förvaltat, precis som fast avtal, borde rimligtvis kosta något extra, speciellt om alla pga oro vill gå mot fasta avtal, hmm. Dessutom tillkommer väl trots allt en del nya vindkraftverk i norden, dessa stoppas väl inte och lite mer solpaneler, jag själv t.ex. Och fyllnadsgraden i norska vattenmagasinen är tillbaka på normalnivå nu!! (var ju på låg nivå för 2 månader sedan)Men något tim avtal tar vi nog inte, bara hysteriskt, har ju inte lönat sej alls, lätt att räkna ut om man ser sin timförbrukning, även med natt varmvatten, natt tvätt, etc etc. Men eloge till de som försöker !
Vi hade ju tänkt fortsätta med Jämtpriset ..... så om du vill ha kvar ditt jämtpris så välj inget nytt avtal.
Imorgon tex får du gå upp kl 5 för att elda så det är varmt till 7, sedan lägga i jämt till 21 förutom att du maxar två timmar innan 16-18, priset är ständigt relativt inte jätte högt hela dygnet, mellan 1-2 kr.Raljerar lite, jag eldar själv och kan göra detta då jag mest är hemma. Jag har kommit på att elda på natten gör jag inte då man ju sover bättre svalt,
Inte bara står snurrorna still när det inte blåser, utan även när det blir vinter och kallt.
Elpriset är samma för oss här uppe nu precis som var fallet vid samma tid av året förra säsongen och anledningen är som påtalat att vattenkraften i SE1 har begränsad produktion för att få en bra isläggning som håller resten av vintern.Nej, jag var inte uppe kl.5 i morse för att elda, varför skulle jag det? Elpriset var ju under dygnsmedel fram till kl. 7.Värmepumparna gick under natten fram till kl.7 och värmde upp huset så att det var varmt och skönt (21°C) när vi gick upp. Har svalt (16-17°C) i sovrummet genom att ha tilluften främst via dessa rum och ingen värme på i dessa rum heller samt stängd dörr, så inget problem att få svalt för sömnen men ändå ha varmt ute i resten av huset.Förberedde på morgonen innan jag åkte hemifrån en brasa med tidfördröjd upptändning (sätter ett ljus som brinner ned och tänder senare) som såg ut att ha tänt brasan runt 11-tiden och värmer nu huset fram till 13-tiden, sedan får temperaturen sjunka och kommer vara runt 18°C när jag kommer hem runt 17-tiden och tänder en brasa. Värmepumparna kommer nog få ta över uppvärmningen efter kl. 21.Brytpunkten för när det är en uppenbar ekonomisk fördel att elda ligger enligt mina beräkningar en bra bit över 1 kr/kWh (spot-pris) vid 0°C ute. Den beräkningen är inte 100% säker men jag tar även med i beräkningen en del av kostnaden för sotning.Man kan ju alltid diskutera vilket pris på veden som jag borde räkna med, men jag räknar med priset på senaste inköpta björkved trots att den ved som eldas nu har köpts klart billigare tidigare år och ny ved i vår kan komma att bli ännu dyrare.Jag räknar för övrigt med att nuvarande period med högt elpris i SE1 och SE2 dämpas något med början imorgon i och med att Vattenfall planerar att sakta öka produktionen i Lule-älv från lunchtid idag. Edit: Så blev det inte.Svårt att veta hur vinden kommer påverka prisbilden framöver, då det vid mättade överföringar söderut i praktiken är viktigare att det såhär års blåser nere i Danmark och Europa än här uppe i norr. Just nu står delar av vindkraften stilla i SE2 på grund problem med nedisning.https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/082f6f48-b9cc-47ca-b2f1-1f2b9a1b998a/3
På min täljstens-kamin måste jag reglera draget, så det blir sotfritt snabbt.Verkar som norrmännen säljer vattenkraft när det är dyrast och köper tillbaks när det är billigt, tänker Vattenfall också tar efter så snart.