Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ "smart" styrning via rumstermostat ingÃ¥ng  (läst 5914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pularn

  • Gäst
Pularn
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #15 skrivet: 21 september 2022, 18:04:29 »
Om du istället för blockering, istället arbetar mot nattsänkningen blir det inte fullt så kritiskt. Vad gäller tappvarmvattnet går det ju alltid att lägga en resistor parallellt med den ursprungliga och förskjuta temperaturen eller inte baserat på pris. Skulle vilja implementera någon form av algoritm till HA för att räkna ut hur mycket energi som finns lagrat (i mitt fall i mina tankar), beräkna hur länge energin räcker (baserat på lagrad energi och utomhustemperatur) och därefter välja ut vilka timmar som är billigast till energin är slut.

Angående nattsänkning… jag är helt införstådd i tankarna bakom detta förfarande men är det inte så att en natt sänkning räknar hem pengar om det är flat-rate?

Men om nu elpriset ät lågt på natten och högt på morgonen/dagen (och du har timabonnemang) så är det kanske en natthöjning man vill åstadkomma dvs göra en temperaturhöjning vid 4 tiden? Man ackumulerar på så sätt värme i det tröga huset för att sedan stänga av pannan och skapa sig utrymme för en längre avstängningstid inpå morgonen.

Kommentarer?



Kim med K

  • Gäst
Kim med K
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #16 skrivet: 21 september 2022, 20:28:54 »
Det verkar som att det inte finns någon nattsänkning att tillgå för GEO 500, inget jag kan hitta som kan styras via externingången i alla fall. Jag kan: Blockera kompressor, blockera tillskott, blockera varmvatten, blockera värme, överhettningskydd vk1, kördbärarpump av/på, lågt köldbärarvätsketryck. Det är dom olika alternativen jag kan välja för mina olika externingångar. Så jag tänker att jag vill slå av värmen hel och hållet och blockera den under ex dygnets 6 dyraste timmar eller något sånt.

Det känns som blockera tillskottsel är ju ett altenativ också, men o andra sidan vill jag ju inte att kompressorn ska gå onödigt hårt för att kompensera för tillskottet, kanske inte fungerar på det viset men känns tryggare att stänga av värmen helt och låta cirkulationspumpen gå.

Rätta mig om ni tycker jag har fel

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #17 skrivet: 21 september 2022, 22:26:58 »
Citera
natt sänkning räknar hem pengar om det är flat-rate?
Det här förstår jag inte. Nattsänkningen gör ju att värmepumpen under den tiden strävar efter en lägre inomhustemperatur vilket ger en lägre eftersträvad framledningstemperatur med färre kompressordrifttimmar (och därmed lägre energiförbrukning) som följd.

Citera
natthöjning
Japp, precis så.

Citera
gå onödigt hårt för att kompensera för tillskottet
Själva kompressorn har ju bara två tillstånd, av och på. Det som jag antar gör livet jobbigt för den är väl höga framledningstemperaturer eller låg köldbärartemperatur. Utöver det så kan den väl inte gå onödigt hårt, även om den får gå fler timmar. Jag tänker att så länge du klarar önskad komfort så bör du inte använda eltillskott.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 373
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!