CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Radiatorfunderingar  (läst 815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad bopakoster

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4674
  • Kön: Man
SV: Radiatorfunderingar
« Svar #15 skrivet: 29 september 2020, 11:34:04 »
Huset är byggt 1949, plankkåk 1 och 1/2 plan, i princip noll isolering i väggarna, sitter väl en typ av mjuk board ca 1 cm tjock mellan dom liggande och stående plankorna.
Utvändigt vass, hönsnät och puts och sedan eternitplattor påspikade förmodligen på 60-talet.
Jag har  tagit bort allt ända in till träväggen och sedan lagt på 2*45 isolering, träfordrat och 3-glas fönster.
Känns ju som det mesta är gjort där, har kvar vinden, där ligger sågspån mellan hanbjälkarna.
Rätt nytt yttertak, bytte för ca 10 år sedan, dränerat också för ca 8 år sedan, tycker jag gjort rätt mycket, sista gaveln på huset fixade jag i våras.
Vet dock inte hur mycket det kommer att påverka värmen i huset till vintern.
Så det är väl 2 större projekt kvar, värmen i huset och komplettera isoleringen på vinden ( måste "röja" bort allt som samlats där först),
sedan är det väl till att börja om igen ?
Den mesta värmen försvinner genom taket. Kan aldrig bli för mycket isolering där! Jag sänkte energiförbrukningen från 45 till 9 MWh/år med både 90mm isolering i väggar och 4dm på vinden och hemmagjorda treglasfönster + Bergvärmepump. Framledningstempen sänktes från kurva 9 till 6 dvs från +55 till +45° vid utetemperaturen -20°C.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad cinoc

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #16 skrivet: 29 september 2020, 16:53:32 »
Ja, du har rätt i att den mesta värmen går ut via taket, är väl medveten om detta, när jag bytte innertaken på övervåningen så har jag även fixat ångspärren i taket.
Jag har även satt in mekanisk frånluftsventilation med utsug i kök och badrum, vilket naturligtvis är en fördel när huset blivit tätare. Så att prioritera isoleringen på vinden vore kanske nästa steg, gäller liksom bara att hinna med.
Krävs ju egentligen "bara" att röja bort alla prylar, bygga en gångbrygga, ta upp ett par hål i skorstenen till dom gamla ventilationskanalerna som inte används mer för att öka ventilationen på vinden, antingen jämna ut eller ta ut sågspånet och sedan isolera. Förlängde ventilationsskivorna mellan takstolarna så det räcker när jag isolerade snedtaken på övervåningen. Allt blir ju till en helhet när man är klar, men nu blev jag plötsligt trött när jag tänker på jobbet.

Inloggad bopakoster

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4674
  • Kön: Man
« Svar #17 skrivet: 29 september 2020, 17:42:55 »
Bra jobbat! Men min poäng är bara att du kan slippa byta radiatorer om du lägger lite pengar på en halvmeter vindsisolering. Mitt råd är börja med det och sätt in värmepumpen. Om den sen eventuellt behöver eltillskott när det är kallt så kan du ju ta upp radiatortråden igen. Du sparar ju pengar på värmepumpen om du ändå behöver senare...
« Senast ändrad: 29 september 2020, 17:46:32 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad cinoc

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #18 skrivet: 29 september 2020, 20:00:14 »
Jadå, förstår helt och hållet din poäng, och naturligtvis kan jag vänta med att byta ut element nu och se var förbrukningen tar vägen. Blir ju naturligtvis mindre stress , tanken var ju mest att fixa detta under tiden innan pumpen kommer om 14 d. Röja på vinden behöver jag ju ändå göra, kan ju också ta bort det gamla expansionskärlet samtidigt. En halvmeter extra isolering kan ju bli lite jobbigt, men 25-30 cm skulle nog göra gott.
Är trevligt att resonera med lite andra  som gillar att fixa själva och är insatta i saker som man själv inte alltid kan.
Är ju lite lätt att man "snöar" in på en lösning, när det kan finnas andra som ser det på ett helt annat sätt som kan vara enklare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?