Notice: Undefined index: action in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/index.php on line 273
Aktiv energiförbrukning i displayen vs ljusimpulserna, visar de olika saker? - page 2 - Loggningsforum - Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Aktiv energiförbrukning i displayen vs ljusimpulserna, visar de olika saker?  (läst 1273 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31221
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Lite beroende på brukar jag rekommendera antingen SDM72DR eller SDM630 Modbus MID.
Vill du kommunicera direkt med elmätaren så är det SDM630 Modbus MID som gäller, men det kräver ju att du har ett verktyg som gör att du kan kommunicera.
Vår Logger 3030 PRO Modbus kan kommunicera med de elmätare vi säljer, och det går att hämta data från loggrarna via HTTP-anrop från en Rasberry, Aurdino eller liknande om man vill:
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_3030#Styrning_av_utg.C3.A5ngar_via_HTTP-anrop_.28M2M.29

Har du möjlighet att logga pulserna på pulsutgången till ett system som du redan har så kan det vara tillräckligt, men då riskerar du ju att tappa data om/när din utrustning som loggar står still av någon anledningen.
Fördelen med Modbus är att loggern läser data direkt ur elmätarens minne, så även om du haft ett stopp på loggningen av någon anledning så får du alltid helt korrekt data så snart loggningen kommer igång igen, du behöver aldrig korrigera några räkneverk t.ex., och i vår tjänst kommer "mätarfunktionerna" som visar räkneverk och förbrukning alltid att visa rätt så snart ett värde kommer in från elmätaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pakerfeldt

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 69
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det jag uttryckligen frågade efter var om det gick att läsa ut "den totala konsumtionen (all förbrukning), oavsett om elen köps eller tas från den egengenererade sol-elen".
Okej! Jag försökte bara svara på din fråga: "Finns det alltså inget sätt att plocka ut den totala konsumtionen (all förbrukning), oavsett om elen köps eller tas från den egengenererade "sol-elen"?"

Jag kombinerar avläsning av växelriktaren med avläsning av pulser för import och export från elmätaren för att få den totala bilden.

Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?