Bytte till vanliga SP treglas i trä för 25-30 år sedan ish. Fanns nog inte alu utsida då, hade inte spelat roll, hade inte haft råd med detta iallafall.
Kvistar syns igenom och färgen börjar flagna.
De är äggvita 0205y.
Ännu inte så mycket jobb att grunda och måla i lite där det behövs, så de kommer att hålla min livstid om jag bara sköter dom då och då.
Trä spröjsen kasserade jag då de ruttnat. Köpte nya i plast, pvc tror jag det är. Lätta att lossa och snygga, så är jättenöjd med dessa.
I uterummet beställde jag fönster kassetter i specialmått, så där finns ingen ram som behöver underhåll,
I stora rummet köpte vi tre stora pvc för 10 år sedan, 1/3 av priset mot trä. De börjar bli lite matta så jag tror jag skall lägga oå lite båtvax el liknande.
Jätte bra med inåtgående och vädringsläge samt spröjs mellan rutorna.
Gjorde samma i stugan, fyndade via direkt import sex fönster och en glasdörr av okänt polskt märke för totalt 12.000 kr för ca 10 år sedan i samband med total ombyggnad.
Jättebra förutom att de kanske mattats något mer.
De är tvåglas med argon, hur länge nu argonen finns kvar, några månader iallafall 😂
Löstagbar utsida vore väl något. Så man kunde göra enkelt underhåll. Tror jag skrev i rostfritt tidigare.
Med epoxilack eller bil lack eller vad nu som håller bäst om man måste ha de i kulör.