Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Snö i luftspalten
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Snö i luftspalten (läst 13480 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
xshadow
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 143
Karma +0/-0
Kön:
Allt kan göras bättre....och billigare.
xshadow
SV: Snö i luftspalten
«
Svar #15 skrivet:
25 januari 2006, 20:31:54 »
Citera
Aj, inge kul..
Vid kraftig blåst och snöyra är risken stor att snön yr in under/mellan takplattorna. Därför är det viktigt att ha ett fungerande undertak som tål detta.
Jag skulle ge dig rådet att försöka åtgärda problemet tillfälligt och sen till sommaren plocka ner taket och sätta dit ett ordentligt undertak istället för skivorna som nu finns där. Kolla t ex icopals Miratec som är åldersbeständigt:
http://www.icopal.se/Icopal_se/icopal_se.nsf/0/638814F3D7D141E6C1256DB0003D6B23?OpenDocument&lang=UK
Ingen råspont behövs vid användning av detta eftersom din taklutning är så brant.
Oftast står det i installationsanvisningarna att undertaksplasten skall monteras vågrätt över takstolarna börjandes nerifrån. Jag skulle montera det lodrätt rakt över takstolarna för att undvika skarv där det kan yra in snö(förutsatt att avstånden mellan takstolarna är kort nog).
Nu framgår det inte från dina bilder om taket är snedsträvat med plåtband. Om inte så lägg dit sådana också, de hindrar takstolarnas rörelser vid blåst och kostar inte många kronor.
Om takpannorna är i gott skick och det går att få bort hela så kan de ju användas pånytt. Kolla isåfall om de kan ommålas och måla om dem nere på marken.
Observera om du har för avsikt att sätta andra takpannor så måste du kolla att takstolarna är dimensionerade för att bära upp hela tyngden.
Sen angående nockventilation så håller jag nog med Bertil att nocken skall vara tät (dvs. undertaket tätt) och ventilation görs via ventiler i gavlarna. Kolla även att ventilationsspalten vid takfoten är tillräcklig.
Hoppas jag nu fick med allt jag tänkte på...
/Mosse
Loggat
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm
Ghost
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 16
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ghost
«
Svar #16 skrivet:
25 januari 2006, 20:34:30 »
Citera
Jo jag förstod det, men jag skrev att det hade kommit in vatten emellan plasten och taket till rummet. Där skall det inte finnas något vatten och jag förstår det. Min fråga handlade om det gick att få ut vattnet därifrån eller om jag måste riva upp plasten ?
Men tack för förklaringen iaf, har lärt mig lite fler ord
Nu vet jag vad nock är hehe ... med fler.. Blir nog mycket lättare framöver.
Loggat
Ghost
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ghost
«
Svar #17 skrivet:
25 januari 2006, 20:44:34 »
Citera
Tack Mosse, det låter som en mycket intressant ide.
Och jag håller med om att det borde vara mycket bättre att ha helt tät nock, med ventilation i gavlarna.
Vad beträffar takpannorna, så innehåller de asbest, i vilken mängd vet jag inte, men de skall specialåtervinnas om de skall slängas.
De är spikade med stora svarta räfflade spikar som borde gå att få loss.
Det kommer bli en fråga för diskussion när vi tar ner en och tittar på deras skick.
2 st som var spruckna har de förra husägarna bytt som villkor för att vi skall köpa huset.
Misstänker att det kan ha förekommit slarv då det gjordes, men det är inte säkert än. För snön läcker in från vardera ände av huset. Fast södersidan är mycket värre.
Ventilationsspalten vid takfoten verkar vara helt ok, det sitter ett nät som går längs hela takfoten, och det blåser rätt rejält upp mot nock.
Loggat
Bobo
Expert på värmepump
Stad/land: Tyresö
Antal inlägg: 450
Karma +0/-0
Kön:
Bobo
«
Svar #18 skrivet:
25 januari 2006, 21:51:41 »
Citera
Om jag har förstått dig rätt är det alltså plast ovanför innertaket och vatten på plasten? Plasten är då lagd som fuktspärr. Om det är vatten på flera ställen (kan vara svårt att se) är det knepigt. Ev blir det till att riva ner innertaket och fuktspärren och efter uttorkning sätt upp nytt.
Är det asbest i takpannorna skulle jag tänka mig för mer än en gång innan jag återanvände dem. Ta ner dem försiktigt, undvik damm, ha gärna munskydd.
«
Senast ändrad: 25 januari 2006, 21:55:17 av Bobo
»
Loggat
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.
Ghost
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ghost
«
Svar #19 skrivet:
25 januari 2006, 22:40:53 »
Citera
Jepp det är en liten plastremsa ovanför innertaket, som täcker glipan. Men den är gammal och spröd som en keramiktallrik.
Resten av innertaket är bara sådana spånskivor som du har sett på bild, inget papp eller plast på dem.
Jag slog på dem nyss, och det började rulla rejäla mängder snö nerför dem, och satte sig alldeles ovanför stuprännan. Skall ta lite bilder imorgon om intresset här kvarstår.
Vi kommer ej att återanvända pannorna, de skall återvinnas.
Tyvärr går det ej att riva ner innertaket utan att ta loss yttertaket:( Så vi kan inte göra så mycket.
Det värsta är att det har läckt in vatten i själva rumstaken. Det har kommit igenom plastskarvarna på själva fuktspärren till isoleringen, och runnit på spånskivan till rumstaket, ner mellan rumstak och innervägg vatten på tapeterna... I själva rummet. Så jag är rädd att det kommer bildas mögel där.
Det går heller inte att få ut isoleringen, får ta en kniv och skära upp den och slänga ut den. Sen får vi skaffa ny och skära till precis som denna. Men det löser inte fortsatta problem, så imorgon får jag skaffa skumplast och börja klättra.
Värt att notera är att det inte finns snö på hela innertaket, utan endast på den halvan av huset till söder och lite på norra sidan. Husets nock går från nörr till söder.
Det enda vi kan hoppas på nu är att det skall vara fruset, och sen att det blir mycket varmt snabbt så att det torkar upp.
Nu blir det att åka ner till mäklaren och se vad vi kan göra, och vem som blir ersättningsskyldig och hur vi skall gå vidare. För detta borde inte inträffa 4 månader efter inflytt. Mycket olyckligt
Hoppas det löser sig på bästa sätt.
Förresten så måste det finnas någon slags tätning mellan nock och tak, för det kommer in ljus på dagen på de ställen där snön har kommit in. Där det inte finns någon snö så finns det inget ljus.
Imorgon klättrar jag upp och tar lite fler bilder, ska posta dem här så de som är intresserade kan se hur det går, och hur det ser ut.
Tack för all hjälp det är verkligen roligt att det finns så många som har mycket bra ideer
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #20 skrivet:
25 januari 2006, 22:54:19 »
Citera
Då är det väl "vanliga" eterniplattor, dom ska på tippen. Hos oss tar man emot gratis från privatpersoner men det ska va embalerat i plast enligt deras anvisningar.
Jobbar man med det som privatperson behövs inga tillstånd och det är inte alls speciellt farligt utomhus (helst ska man inte va rökare) Naturligtvis ska man undika att slå sönder och kastdom...
Jag tycker inte om modrena underlagstak av div olika sorter mest olika typer av plast fanns en glsafiberarmerad "papp" som oxå var godkänd dirkt på takstolarna.
Har du ev skorstenar i nock och inga kupor mm kan det funka med dessa material.
Men råspont och papp är oöverträffat!!
Tänk bara om denna tyngd lyckas komma in på en duk spänd på takstolarna, då kan den ge med sig och då kan vattnet hamna på fel ställe.
det är tyvärr dyrare, men är ni händiga har nån bekant som är snickare går det fint att fixa själv.
Har ni vatten mellan innertaket och diffusionsplasten, måste ni som jag ser det riva taket innifrån. Om det inte är mycket begränsat, men att skära upp plasten från vinda och torka ut den vägen är svårt. Men är det något begränsat område kan det ev gå.
Som jag sa ta dit säljaren dom har ju pengar på banken nu, kanske dom har förbarmande!
Skulle felet räknas som ett dolt fel juridiskt, då är det helt och hållet säljarens ansvar. Dolt var det om inte besiktningsmannen såg det och anmärkte på nån allvarlig brist och risk för just det här.
Hade säljaren försäkrat sig mor dolda fel? kan iofs nästan va en nackdel försäkringsbolag kan va mera "hårdfjällade" än säljare med empati!
Mäklaren eller en jurist med den här inriktningen kanske kan hjälpa er på ett ögonblick med råd!!
Oj såg att du skrev en del när jag skrev....postar det här ändå...
uschh ja lider med er
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Ghost
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ghost
«
Svar #21 skrivet:
26 januari 2006, 18:32:24 »
Citera
Hej Bertil
Jepps det är eternitplattor. Läste igenom besiktningsprotokollet.
Förresten så är husets exakta byggår 1975. Och taket är ursprungligt. Fast frågan är om någon har "grejjat" med det innan eller inte.
Händig, kanske jag är hehe, vet inte förrän jag provar, fast vi får se. Pappa är lite rädd för höjder så han anlitar nog fackmän.
Diffusioinsplasten innehöll inte mycket vatten, ca 1 liter. Och det mesta har torkat upp.
Det fanns lite vattenfläckar på innertaket till rummen men de syns inte inifrån, de är alltså bara ytliga. Så jag tror inte att det är någon fara med själva innertaket till rummen. Jag har lagt pallar under isoleringen så att den skall torka, och den verkar torka snabbt. Idag så tror jag det inte är mycket vatten.
Igår var det ofantlig skillnad i vikt från morgon till kväll.
Vi gick till mäklaren idag, men de var på "utbildning", så de kommer på måndag. Tror nog att det är bäst att börja därifrån, eftersom mäklaren skall vara "neutral" enligt lag.
Oavsett hur, så tror jag nog att det kommer ordna sig med någon försäkring. Eftersom vi har bara bott här 5 månader, och inte har kunnat förutsäga detta på grund av att det inte går att se in så bra. Fastän vi har varit och kollat på vinden när det har ösregnat ute.
Tyvärr, eftersom vi saknar erfarenhet, när det gäller just trähus så kunde jag inte ens drömma om att "snö" skulle vara det största problemet, trodde mycket mera på kraftigt regn i kombination med vind.. Men de va inga problem med den biten.
Har tagit lite bilder idag, men de säger inte mycket. Skall se hur isoleringen ser ut imorgon, om den har torkat.
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #22 skrivet:
26 januari 2006, 23:05:28 »
Citera
På er egen husförsäkring får ni ingen hjälp, det kan jag nära nog ta gift på. Felet får inte bero på ett läckande yttertak då!!
Men via säljarens ev försäkring mot dolda fel. Eller direkt med säljaren om dom inte har någon försäkring.
Försäkringen kan faktiskt vara en nackdel, då möter ni deras advokater, det blir iofs advokat om ni inte kan komma överens med säljaren oxå.
Men det här är så klurigt att ni borde kontakta en sakkunnig själva.
Lite inte till hundra på vad mäklaren säger, du vet ju vem som betalat dom
Är det nån annan som haft "dolda fel" som kan ge råd!?
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
messer
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1203
Karma +3/-4
Jag älskar så gott det går
messer
«
Svar #23 skrivet:
27 januari 2006, 17:19:01 »
Citera
Hej.
Vill bara säga tag bilder på allt och då menar jag allt, och sen kan du ta lite mer bilder.
Varför detta tjat, jo jag vet hur lite bilder folk tar fast man talat om för dom att ta mycket bilder.
Du kan inte ta bilderna efter att du åtgärdat felen och då blir det svårt att bevisa felen.
Ta även bilder på arbetet under tiden ni reparerar.
Av dina bilder på vinden är det svårt att se vad som gjots, har dom spikat upp masonit i taket för att dölja problem med taket?
M.V.H
messer
Loggat
Ghost
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ghost
«
Svar #24 skrivet:
30 januari 2006, 10:55:01 »
Citera
Tja,
Japp jag tar bilder på allt, har inte tagit många men skall göra det senare. Masonitskivorna fungerar som innertak. De är ditsatta förmodligen när huset byggdes. De vilar på takstolen. De går inte att ta loss inifrån eller på något sätt rubba, man måste plocka hela taket.
Idag skall jag till mäklaren, om ca 15 minuter, så får vi se vad han har att säga, detta är en liten stad så jag räknar med att han kommer ge några bra råd iaf när det gäller ansvar och åtgärd.
Sen skall det fotas minnsan
, nu kommer säkert fotokursen till användning haha
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Snö i luftspalten
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 763
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
berkan
T Ramsmark
slutsteg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info