0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan man inte utrusta alla Stockholmare med var sin skyffel?Om alla skottade en timme så skulle ju hela stan vara röjd?
I Luleå där inaveln kommer ifrån som skrev debattartikeln utan möjlighet till debatt + Piteå, Älvsbyn, Boden och Kalix arbetspendlar totalt 14000 varje dag.. skulle vi ta alla dessa vägar och slå ihop på Essingeleden skulle det säkerligen motsvara 20 filer i vardera riktning med 10 plogbilar som konstant höll bort all snö bara där.14000 arbetspendlare har vi bara från lilla Nacka på 3 filer som ibland blir 2 filer, dessutom ska det delas med ytterligare 5000 som trycker på bakifrån, Värmdö. I hela Östersund arbetspendlar gissningsvis 6000 personer, det sväljer Essingeleden på ca 30-40 minuter.Precis, exakt detta visar verkligen problemet, ni förstår inte hur det är i stan! Och vart ska alla skottare lägga snön. Sen har man en moral att ta sig till jobbet, annars hade ju varenda kotte som kunnat hålla sig hemma både igår och idag gjort det. Själv måste jag ta mig till jobbet imorgon, annars får 1 familj och en kille inte en trevlig helg. Lämnar hemmet 04.45 för att undgå köerna och försöka komma hem i en rimlig tid. Timmerbilen klarar inte heller av att åka igenom sthlm sen får du tro på vad du vill, har du ens varit i Sthlm när det är snökaos?
Jag har inte sett några timmerbilar på oröjda vägar inne i stockholm...
Hade alla kört som norrlänningar här nere hade det varit större kaos mitt i sommaren än när vi har värsta vinterväglaget här.
Dom som är vana vid vinterkörning på dåliga vägar vet tex att man inta lastar släpet först finns en hel del lastbilar som inte är vana vid halka som inte har en tanke på att man måste lasta rätt för att få fäste.
du har förutfattade meningar smurfen,, tråkigt ,, är det svartis på vägen spelar det ingen roll om bilen är lastad med timmer eller Mjölk lika halt vettu!
Om vi säger så här. Jag har varit inne i några affärer i norrland. En iaktagelse jag gjort är att där uppe går allt så vansinnigt långsamt. Hoppar man in för att köpa en liter mjölk och har två pers före sig i kön så tar det minst en kvart.Denna seghet återspeglar ganska bra hur de försöker framföra ett fordon i stockholmstrafiken. Det går långsamt, man stoppar upp trafiken och skapar kaos då de inte verkar kunna köra i tät trafik. De behöver 2km lucka för att klara ett filbyte. Rondeller verkar man inte veta vad det är där uppe heller, så de vet man inte hur man kör i.... Nu ska det väl tilläggas att det inte enbart är norrlänningar som kör så förbaskat illa, Det är säkert samma sak om du släpper in en småländs bonde i stan. (däremot verkar de skånska bönderna inte vara lika handlingsförlamade)
Det där borde vara välkänt även bland chaufförer från Östeuropa. Bilden här kommer från en gammal handbok från DDR.
Jasså? Han brukar ju vara pigg på att fördomsfullt kritisera Stockholmare så varför skulle han stänga den? För att kritiken slår i andra riktningen med?
Jag tänkte skicka ett svar till den där killen från Luleå att det är skillnad att rensa en liten by som har lika många invånare som plogbilar. Antalet bilar som passerar Luleå under ett år är säkerligen mindre än vad som passerar Essingeleden under 12 timmar. Men han har en poäng, regeringen har varit för generös mot landsbygden och deras bidrag som gjort att dom fått lika många plogbilar som befolkning. För att göra en rättvisare fördelning skulle övre Norrland dela på 1 plogbil om man ska se till folkmängden så ska vi se om machomännen fortfarande är så stöddiga för att dom TROR att dom kan köra bil. Det tar inte ens en timme innan vissa ställen med snö blivit till polerad is, det är nästintill vid varje litet motlut eller vid korsningar, i Norrland har plogbilen hela dagen på sig och inte ens salt behöver dom.Jag kan ju tycka att det vore bättre om alla plogbilar befann sig där folket finns, vad är det för mening att ploga en ödslig väg i Norrlands inland kl 04.00 söndag om det inte vore för lönen Mitt rekord på att inte möta en enda bil är 19 mil om man räknar bort plogbilarna och jag kör hellre 120 km/h på en norrländsk väg en 120 på glashala Essingeleden. Här är det nästintill omöjligt att ens klara 19 sekunder utan möte på Sthlm större vägar oavsett tid på dygnet även om vi räkna bort Essingeleden. Själv när jag befann mig i Norrland under 5 veckor på vintern, blev man chockad när man kom till Sthlm över att man såg mer bilar på Essingeleden under 1 minut än på hela Norrlandsvistelsen.Jaja nu slapp jag skicka den till honom iallafall, eller nä jag ska skicka den till honom också.
Vore väl grymt konstigt om inte folk som är vana vid att köra på vinter väglag vore bättre på det men det verkar ni inte förstå utan det är ju att isen är värre och snön halare i Stockholm.
Om vi säger så här. Jag har varit inne i några affärer i norrland. En iaktagelse jag gjort är att där uppe går allt så vansinnigt långsamt. Hoppar man in för att köpa en liter mjölk och har två pers före sig i kön så tar det minst en kvart.
så varför skulle han stänga tråden ?