0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Max effekt 1545W, max ström 9.9A. Hur går det ihop, är det inte Ström * Spänning = Effekt? //IROC-Z
Om du hade läst lite mer ellära så hade du även räknat in effektfaktorn Cos för fasförskjutningsvinkeln.
En het nyhet ( ) för den som även vill vara cool ( ).http://www.kcc.se/nyheter.php?tid=26Ingen COP angiven. Bra lösning på högsta COP (vid vårtemperatur och utan avfrostning) eländet.
Rätt skönt att man börjar sälja värmesystem på "design" och utlämnar den tekniska specen i reklamen.
Citat från: gäst skrivet 05 januari 2006, 16:58:25Rätt skönt att man börjar sälja värmesystem på "design" och utlämnar den tekniska specen i reklamen.Men det är ju utlovat ett oberoende SP-test som ska pågå nu. Det är väl bra? Att man kan ändra färg på innerdelen är väl lite roligt eller tycker du inte det?
Gäst!Om vi antar att din pump håller 10 år med drift 6mån/år får man genomsnittlig värdeminskning till 20000/10/(365/2) = 11kr/driftdygn. Vid -20 grader är slitaget onormalt högt varför värdeminskning i stället kan sättas till 2x11=22kr/driftdygn. Vid -20 grader kan din ras-10 plockat ut 1kw ur ytterluften och med elpris 90 öre/kwh inkl nätkostnad eller 1x24x0.9 = 21,6kr/dygn vilket är lika med värdeminskningen 22kr/dygn. Du tjänar (sparar) mao inte ett öre på att använda din värmepump vid -20 och vid lägre temperatur får du en förlust.Man sparar inte 50kr/dygn som du skriver vid -20grader med L/L-pump.Du måste se till helheten!
Yttertemperaturen spelar ingen roll. Vid -20 utvecklar kompressorn kontinuerligt högsta möjliga effekt med högsta möjliga varvtal så den och dess smörjolja är nog väldigt varm och go! Menar du att slitaget vid 100% effekt skulle vara lika med slitaget vid 25% effekt? Man kan kanske anta att slitaget blir 4ggr större och sen kan man kanske anta att kompressorns smörjolja bryts ned betydligt snabbare vid hög temperatur.Är slitaget på en bilmotor lika vid 1500rpm som vid 6000rpm?Prova själv föresten! I med 2:an. Ut på motorvägen med varvräknaren i botten så får du se hur långt du kommer.