0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sverige har ingen fast växelkurs mellan SEK och Euro.Varför ha en egen valuta om man har en fast växelkurs?Grejen är ju att kunna devalvera sig ur just såna situationer som grekerna sitter i.Men du har rätt i att Grekland aldrig får ordning på ekonomin om de inte får skattesystemet att funka.Men utan Euron så kan de som sagt devalvera sin valuta och få igång exportindustrin.
Visst! Sverige är ju inte med i EMU.Men alla EU länder som är med i EMU har fast växelkurs - även Grekland!Om de inför Drachmer igen måste de väl byta tillbacka till den fasta växelkursen. Sen kan de avvärdera sin "nya" Valuta".
Trodde de lämnade EMU om de lämnar Euron?
Jag tror inte de behöver lämna EMU, men i praktiken, som någon högt uppsatt tysk bankir sa; -Det kommer inte att finnas Euro tillgängligt i Grekland, därför måste grekerna trycka upp en alternativ valuta.MVH/Gano
Jag är Ingen expert, men trodde hittills inte heller att Grekland behöver lämna Euron om de inte kan betala sina skulder. I princip skulle det leda till att de inte kan betala sina tjänstemän, lärare, osv. och det skulle kanske innebära att de ger ut skuldsedlar.Bankerna i Grekland verkar vara ett annat Problem. De har ju brist på Euro sedlar eftersom grekerna har tagit ut en massa pengar som de nu bunkrar hemma.
Kontokort är väl fortfarande knappt användbart i Österrike?
Du kan ju inte betala en "fakelaki" (muta i ett litet kuvert) om du handlar med kontokort.Du måste tänka på att minst 40-50% av den Grekiska ekonomin är svart och med kort skulle farbror staten få mer inkomster.
Detta fattar jag inte heller, använder de inte kontokort i Grekland?Pengarna som spararna har i banken borde de ju kunna betala med elektroniskt ända tills banken konkar?