Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tesla Powerwall  (läst 18355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Tesla Powerwall
« Svar #15 skrivet: 17 maj 2015, 22:13:38 »
Men vem behöver ladda sin Tesla med 85 kWh när kvinnor i Sverige kör 1 mil per dag i snitt vilket är motsvarande 2 kWh, männen kör något mer snittet ligger på 3,67 mil per dag och bil vilket gör att bilen måste laddas med 7,5 kWh per dag vilket gör att laddaren belastas med hela 650 Watt under de tolv timmar bilen står hemma hos ägaren. När elbilsägaren kör en längre tur med bilen behöver inte bilens batteri laddas fullt på några timmar när man kommer hem om man inte genast skall köra en lång tur igen med bilen utan det räcker med att ladda så att nästa dags körning klaras för att senare ladda batteriet mer. Batteriet slits mer vid hög laddningsgrad och låg laddningsgrad vilket gör att det inte behöver laddas fullt omgående som blybatterier kräver.
Men inte behöver man gå via hembatteriet när solcellerna lämnar ström utan bilen kan om den är inkopplad och behöver laddning ta emot strömen direkt från solcellerna via en DC-DC laddare. Hjälper även vid strömavbrott då hemet kan förses med el från hemets och bilens batteri.
http://www.gizmag.com/toyota-prius-plug-in-emergency-generator/22834/
« Senast ändrad: 17 maj 2015, 22:47:36 av T-bird »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7749
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tesla Powerwall
« Svar #16 skrivet: 17 maj 2015, 22:51:36 »
1 och 3,67 mil kanske är en sanning på dom få orter där man har en fungerande kollektivtrafik. I mina trakter är det få som kör mindre än 2000 mil per år och då står bilen hemma någon dag i veckan många har dubbla miltalet. Så för den stora delen av befolkningen som BEHÖVER bilen i sitt dagliga livspussel är det ingen större hitt med batteribil. Men för dom som i princip skulle kunna lämna bilen hemma i vardagen är det kanske lite annat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Tesla Powerwall
« Svar #17 skrivet: 17 maj 2015, 22:55:41 »
Du har inte fattat poängen, en elbil ska vara som en vanlig bil.
Självklart kan bilen agera backup pt huset, Nissan säljer redan utrustning för det.
Poängen med powerwall är idag att inte låta solcellsel lämna huset för dålig betalning utan använda den själv.

I förlängningen kommer dock systemet användas heöt annorlunda, tanka billig el nattetid för att under en halvtimma på morgonen köra över i bilen.
När du kommer hem driver du huset på bilen kär elen är dyr för att sedan gå över på nätet lite senare på kvällen.

Tänk en gång till så inser ni vilka fantastiska möjligheter som öppnas med ett stort hembatteri och skälvklart ska bilen kunna agera kraftkälla till huset och det görs redan.

Tesla är helt rätt ute jag behöver en bil som går 40 mil på batteri annars får man ha två bilar varav en som går på fossilt eller en plug-in hybrid, jag föredrar stort batteri och Teslas fantastiska snabbladdningsstationer.
« Senast ändrad: 17 maj 2015, 22:57:20 av Mike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35965
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tesla Powerwall
« Svar #18 skrivet: 18 maj 2015, 06:21:07 »
För väldigt många kommer det även framgent att behövas 2 bilar, eller i vart fall hybrider.
De som drar släp eller husvagn t.ex. - behöver inte ens kolla om det går sätta drag på dagens rena elbilar - det går inte.
De som bor där det blir 30-40 grader kallt vill nog gärna ha en bil som går på fossilt, i vart fall som backup, även om det inte är tekniskt omöjligt att få en batteribil att fungera, speciellt om man kan parkera varmt både hemma och på jobbet.

Allra bäst ekonomi blir det nog frö de som kan ladda gratis på jobbet, och sedan köra över energi till hembatteriet, eller direkt till husets behov när man har bilen hemma.
Har man bara 1-2 mil till jobbet (som nog de flesta har) kan man ju tänka sig att dränera teslans batteri på 20-30 kWh/dygn, och sedan ladda igen när man kommer till jobbet...
Det kommer att bli en utmaning för alla som har anställda att kontrollera eller debitera för elförbrukningen på jobbet...  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7749
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tesla Powerwall
« Svar #19 skrivet: 18 maj 2015, 08:42:38 »
En annan stor utmaning blir om/utbyggnad av elnätet. Eftersom dom allra flesta (i alla fall som inte bor i större samhällen) har två bilar kommer elbehovet att fördubblas och den belastningen är knappast elnäten byggda för. För att ladda med egen el är ju inte ens teoretiskt möjligt under dom mörka månaderna och elnätet måste hålla även om det bara handlar om några enstaka månader. Visst är det möjligt att man någon gång i framtiden kör bilarna på el men vägen dit är lång för det är inte bara batterierna som är "problem" utan även folks "blåögdhet". Jag har en "miljömedveten" granne i byn som inte kan förstå varför man inte täcker bilarnas tak med solceller och på det viset laddar bilens batterier. Jag orkar inte ens ta upp en debatt med honom.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Tesla Powerwall
« Svar #20 skrivet: 18 maj 2015, 08:54:31 »
Kemiskt bränst är inte det samma som fossilt!  Och det finns förnybara flytande brändlen redan idag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35965
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tesla Powerwall
« Svar #21 skrivet: 18 maj 2015, 09:09:01 »
Det har du alldeles rätt i, vi tillverkar ju 2% av Sveriges Dieselkonsumtion i Piteå redan, av tallolja.
http://www.sunpine.se/

Och vem vet, i framtiden kanske det blir lönsamt att bedriva djurskötsel bara för biogasen, även om alla blivit veganer.  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Tesla Powerwall
« Svar #22 skrivet: 18 maj 2015, 22:34:01 »
etanol är 100% förnyelsebart. Och det går bra att köra på E100 också. Tillverkas tom i Sverige men av någon outgrundlig anledning envisas de med att blanda in 15-50% bensin...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Tesla Powerwall
« Svar #23 skrivet: 18 maj 2015, 23:55:31 »
Etanolbilar släpper ut enorma mängder avgaser vid kyla och kallstart.
Alla avgastester görs med bensin.
Jag är glad att vi inte bara har etanolbilar.

Finns flera nyare testet än detta som visar samma sak:
http://www.dn.se/debatt/etanolbilarna-nytt-hot-mot-halsan-och-miljon/
« Senast ändrad: 18 maj 2015, 23:58:55 av Mike »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Tesla Powerwall
« Svar #24 skrivet: 19 maj 2015, 12:31:13 »
Antietanolpropaganda via nyttiga idioter på DN!
Kallstart upptar någon minut per dag sedan är en etanolbil renare än en bensinbil, en dieselmotor slutar däremot aldrig spy ut gigantiska mängder skit.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Tesla Powerwall
« Svar #25 skrivet: 19 maj 2015, 17:53:11 »
Antietanolpropaganda via nyttiga idioter på DN!
Kallstart upptar någon minut per dag sedan är en etanolbil renare än en bensinbil, en dieselmotor slutar däremot aldrig spy ut gigantiska mängder skit.
Vintertid spenderar en ohygglig mängd bilmotorer sin tid med att gå under normal temperatur, jag kommer aldrig upp i temperatur till och från jobbet liksom de flesta av dem där jag bor, det tar sällan mer än 15 minuter till arbetet, oftast under 10 minuter.

Alla bor inte i Norrland, de flesta bilar går korta sträckor i taget.

Funkar AutoMotorSport bättre för dig?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20080421/aktuellt-sa-farliga-ar-etanol-avgaserna

Elbilar med miljövänligt producerad el är överlägset och jag kommer att köpa direkt när man kan få en under 400000:- som kommer 35 mil på en laddning.
« Senast ändrad: 19 maj 2015, 17:55:36 av Mike »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7749
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tesla Powerwall
« Svar #26 skrivet: 19 maj 2015, 18:27:40 »
För dom som bara vill åka bil är det kanske ok med el men för dom som måste använda bilen dagligdags är det knappast ett realistiskt alternativ. Det kanske blir det så småningom men det är nog en lååååång väg dit.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Tesla Powerwall
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2015, 19:05:38 »
I Norge ligger tre elbilar på topp 10 i försäljning.
Tesla Model S var etta två månader förra året!

Där kostar en Tesla ungefär som en V70.

I april 2015 var 15,5 % av nya sålda bilar nollutsläppsbilar, alltså elbilar och 12,2% ytterligare var hybrider!
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-april/category659.html
Golf E är etta, Tesla S tvåa och Nissan Leaf 7:a April 2015. Av Golfförsäljningen är en stor del elbilar.
Tittar ni på Mars 2015 istället så är Tesla nästan mest sålda bilmodell och 23,4% var rena elbilar!
« Senast ändrad: 19 maj 2015, 19:33:42 av Mike »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Tesla Powerwall
« Svar #28 skrivet: 20 maj 2015, 07:55:03 »
Vintertid spenderar en ohygglig mängd bilmotorer sin tid med att gå under normal temperatur, jag kommer aldrig upp i temperatur till och från jobbet liksom de flesta av dem där jag bor, det tar sällan mer än 15 minuter till arbetet, oftast under 10 minuter.

Alla bor inte i Norrland, de flesta bilar går korta sträckor i taget.

Funkar AutoMotorSport bättre för dig?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20080421/aktuellt-sa-farliga-ar-etanol-avgaserna

Elbilar med miljövänligt producerad el är överlägset och jag kommer att köpa direkt när man kan få en under 400000:- som kommer 35 mil på en laddning.

Haha, en artikel från 2008! Då kan du ju även läsa mina och andras kommentarer där...
Vad de flesta inte vet är att under den 10 minuter långa frp-cykeln då står i bensin och  etanol fallet de första 1,5-2 minuterna för i princip hela utsläppet. Detta för att det endast är tiden för katten att börja fungera som är intressant i praktiken. Sedan är reningen praktiskt taget 100%.
För en diesel ser det helt annorlunda ut och utsläppen fortsätter till stor del heja dagen...
Det är alltså  inte så att det blir (relativt ofarliga enligt senare forskning ) aldehyder eller ens helt ofarlig HC i form av oförbränd etanol hela tiden motorn är under normaltemp, nej tom i mina gamla konverterade bensinbilar då kan jag konstatera kat-tändning redan efter ca 1.5 km efter en riktig kallstart.
Detta är ca dubbelt så lång sträcka som på bensin, men med betydligt harmlösare avgaser än vad en diesel släpper även om den skulle vara helt varm....
Även extrema kortkörare med 10 min till jobbet vill jag påstå att det är bättre för miljö och hälsa än att åka diesel.
Fö har du väl motorvärmare om  du har så kort väg till jobbet...
Då blir det i praktiken ingen skillnad mot bensinbil.
Dessutom betyder inte detta att det tar lika lång tid nästa gång om jag tex skulle parkera och låta motorn svalna några timmar,  nej då blir nästa start betydligt bättre, knappt ngn skillnad mot på bensin.
Tyvärr är det ju få som har praktisk erfarenhet som jag så myterna lever kvar, helt enligt fossillobbyns plan.
« Senast ändrad: 20 maj 2015, 08:24:47 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Tesla Powerwall
« Svar #29 skrivet: 20 maj 2015, 17:02:17 »
Jag vill varken ha bensin eller diesel jag kommer göra som norrmännen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!