0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ser inte riktigt hur man hävdar att man tjänar/sparar pengar på att inte låna, ser jag på mitt eget sparkapital så har jag snittat ca 10% om året i värdeökning medan utlåningsräntan ligger på 2-7% för motsvarande belopp. Hur kan jag då "tjäna" på att använda mina pengar?Visst, har man bara pengarna att ligga och ruttna på ett lönekonto eller annat bankkonto utan ränta, men det krävs ju ingen raketforskning för att pricka in fonder som iallafall gör större förräntning än utlåningsräntan..
Jag menade hela kostnaden för att borra med 20-30 m till berg, jämfört med jordvärme.
HEHE, jag förstår att du börjat spara efter år 2008.För oss som sparat länge är det rätt klart att man kan förlora mycket mer än 10%/år på att spara i aktier och fonder.Jag känner även till de som gått från mångmiljonärer till att bli lusfattiga då de spekulerat med lånade pengar.Minns Fermenta och Ericsson t.ex...Och bankkraschen 2008.Vårt 18 år långa sparande i fonder till barnen resulterade i klena 13% värdeökning, och långa tider har vi legat på röda siffror.Hade det inte varit för de "goda börsåren" EFTER finanskrisen hade vi avgjort förlorat på att placera pengarna i fonder.Även som läget nu har blivit hade vi tjänat mycket bättre på att ha pengarna på ett bundet räntesparande med en ränta någon procent över bankränta.Det är lätt att vara mallig när det gått 10% plus några år efter varann.
Njae man måste ju se det på lång sikt.Jag hade lite "tur" i timingen då jag flyttade över en huvuddelen från högrisk till vanliga räntefonder i rätt tidpunkt och därav fick marginell värdeminskning.