Kollat så att manometrarna stämmer?
Om systemtrycket är lågt så kan det vara orsaken.
Hur många meter har du från manometern på expkärlet till systemets högsta punkt?
Att det blir mer luft ju saktare du kör cirkpumpen är mycket märkligt, man kunde annars tänka sig att hög fart skulle ge lågt tryck på sugsidan av pumpen och att det då kom in luft.
Inte tvärt om.
Eftersom det påverkas av cirkpumpens hastighet kanske du har ett läckage av luft in i cirkpumpen, men då borde ju trycket stiga...
Jag tror på trasigt expanisonskärl, om luftläckaget är litet så kommer det succesivt in luft i radiatorkretsen.
Om du har en kombination av felvisande manometer (på rad-kretsen) och expansionskärlet på sugsidan cirkpumpen så skulle det även kunna förklara att det kommer in mer luft ju saktare du kär cirkpumpen.
Samtidigt låter det skumt, oftast går expansionskärlen sönder rätt snabbt när de väl börjar läcka.
Kan du förklara exakt hur du kontrollerat att expkärlet är helt och har 0.6 bars tryck?
OM expansionskärlet är trasig så kommer trycket att stiga rätt fort när vattnet värms, vatten trycks ut via säkerhetsventilen, och när systemet svalnar så sjunker trycket, om trycket sjunker så pass lågt att det blir lägre än höjdskillnaden i ditt radiatorsystem så kommer luft att sugas in via automatavluftare eller otäta radiatorkoppel.