Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel på bromsarna?  (läst 11046 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2014, 13:44:31 »
?? jag har luft i mitt reservdäck...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2014, 16:17:58 »
Nackdelen med dom där locken med slang som man kopplar till däcket brukar vara att man tömmer behållaren jättefort.
Som någon sa så har verkstäderna en extra behållare på den slangen.
Jag har funderat på att montera på en sådan på min då den i övrigt funkar bra.
Men man byter så sällan bromsvätska själv nu för tiden.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2014, 21:14:50 »
Visst brukar de där bromsluftarna ha en tryckreduceringsventil som begränsar trycket till någon tiondels bar?  Jag har en gammal sats med ett antal olika lock med en tryckluftnippel, brukar koppla in den till befintlig tryckluft i garaget via en vanlig ställbar tryckregulator som jag ställer ner så utgående tryck inte är högre än att man kan hålla emot med tummen. Dock har jag råkat på en del bilar av senare årsmodeller där den där satsen inte har gått att använda för att det inte finns något lock som passar på behållaren. Nu senast var det en sen 90-talsbil som inte hade gänga utan en slags bajonettlåsning för locket.

Och det finns folk som har sprängt bromsvätskebehållare vid luftningsförsök...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2014, 23:29:48 »
Sen bör man väl ha tändning på/läge II med ABS om man ska lufta, annars får du ju inte arbetsflöde av bromsvätskan.
Att lufta en ABS på gammalt vis fungerar inte tillfredställande.
På Ford hade en gubbe foten på bromsen, satte på tändningen.....och den andra gubben gick runt och luftade......det var hopplöst ensam.

Med vänlig hälsning Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #19 skrivet: 08 februari 2014, 08:18:26 »
Sen bör man väl ha tändning på/läge II med ABS om man ska lufta, annars får du ju inte arbetsflöde av bromsvätskan.
Att lufta en ABS på gammalt vis fungerar inte tillfredställande.
På Ford hade en gubbe foten på bromsen, satte på tändningen.....och den andra gubben gick runt och luftade......det var hopplöst ensam.

Nja, det där behövs bara på bilar där ABS och hydrauliskt bromsservo är hopbyggda med varandra (t ex Ford Sierra och äldre Scorpio, Saab OG900). Det där systemet tillverkades av ATE och förekom mellan ungefär 1985 och 1992. Om bilen har en vanlig huvudcylinder separerad från ventilblocket så går det bra att lufta med avstängd tändning.

Citroën är förstås ett kapitel för sig, har man bara tryck kvar i huvudackumulatorn och bakfjädringen så räcker det med att öppna en luftnippel i taget och trycka ner bromsen en stund, man behöver inte pumpa själv. Det lömska där är att bakfjädringen och därmed bakre bromskretsen blir trycklös om man lyfter upp bakvagnen så att båda hjulen hänger fritt, så ska man lufta bakbromsarna på en sådan bil gäller det att bara lyfta ett hjul i taget.

Med vänlig hälsning Jawen
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #20 skrivet: 08 februari 2014, 16:48:10 »
Nackdelen med dom där locken med slang som man kopplar till däcket brukar vara att man tömmer behållaren jättefort.
Som någon sa så har verkstäderna en extra behållare på den slangen.
Jag har funderat på att montera på en sådan på min då den i övrigt funkar bra.
Men man byter så sällan bromsvätska själv nu för tiden.

Behållaren du ser på bilden är en extrabehållare, till detta har man sedan även bilens originalbehållare.
Har aldrig haft problemet att bromsvätskan tar slut eftersom processen är så kort och effektiv.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2014, 19:01:45 »
Behållaren du ser på bilden är en extrabehållare, till detta har man sedan även bilens originalbehållare.
Har aldrig haft problemet att bromsvätskan tar slut eftersom processen är så kort och effektiv.
Jag har sökt en sån där, men de säljer visst bara den där vacuumgrejen. Den tror jag inte på, måste finnas risk att dra in luft via hjulcylindrarnas tätningar, de tätar ju vid tryck.
Annars har jag regulator,anslutningsnippel, lock och slang, måste väl köra utan extra kärl då, det går ju om man håller koll på mängden.
Körde en sväng idag, bromsen har ändrat sig av sig själv i natt. Nu är den mjuk 1/3 och sen blir den hård som sten, får trycka bra hårt för att abs ska gå in.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2014, 21:54:51 »
Körde en sväng idag, bromsen har ändrat sig av sig själv i natt. Nu är den mjuk 1/3 och sen blir den hård som sten, får trycka bra hårt för att abs ska gå in.

Då gissar jag på en kärvande glidpinne till ett bromsok, i synnerhet om bilen har skivbromsar runt om. Har den trumbromsar bak skulle det kunna vara stort spel mellan backar och trumma på ena sidan, kanske för att en självjustering krånglar eller en kolv kärvar i hjulcylindern. I så fall kan man märka det på att bromspedalen känns mycket stummare då handbromsen är åtdragen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2014, 22:42:38 »
Citera
Jag har sökt en sån där, men de säljer visst bara den där vacuumgrejen. Den tror jag inte på, måste finnas risk att dra in luft via hjulcylindrarnas tätningar, de tätar ju vid tryck.
Annars har jag regulator,anslutningsnippel, lock och slang, måste väl köra utan extra kärl då, det går ju om man håller koll på mängden.

Helt riktigt, att suga vacuum vid oket är som att be om problem, finns ingen anledning heller att krånga till det så.
Om du har allt utom behållare så kan du väl bara fixa en behållare? Som VVSare vet du ju ungefär vad man borde kunna använda..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #24 skrivet: 08 februari 2014, 23:53:47 »
Klossar och skivor nytt fram, rent och snyggt, fett på glidbultarna, borde inte kunna vara fel där. Möjligen att de ska slitas till för att ta. Bak är det skivor till färdbromsen och trummor till handbromsen, där har jag inte rört alls i år. Jag får köra och bromsa lite till så får jag se om det blir bättre.
Jo kärl till extra bromsolja tänkte jag ta en vanlig konservburk med plåtlock, sviktar lite för jag vet inte vilket tryck de tåler. Å andra sidan måste de väl tåla 1 bar, kanske tejpa runt burken, man vill ju inte ha glassplitter överallt om den skulle sprängas.

Men nu kom pojkens bil emellan, han behöver nytt motorfäste. Tur man inte har ett jobb att sköta, det hade jag inte haft tid med. ::)
« Senast ändrad: 08 februari 2014, 23:56:32 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #25 skrivet: 09 februari 2014, 10:53:10 »
Behållaren du ser på bilden är en extrabehållare, till detta har man sedan även bilens originalbehållare.
Har aldrig haft problemet att bromsvätskan tar slut eftersom processen är så kort och effektiv.

Jag såg aldrig bilden. Den där funkar säkert kanon.
Den jag har är alltså bara ett lock och ingen behållare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #26 skrivet: 09 februari 2014, 15:23:15 »
var jag snål nu? ::)
Ska bli spännande att prova det imorgon. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #27 skrivet: 09 februari 2014, 16:34:42 »
Nä men antagligen raslös.  tummenupp
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2014, 14:11:51 »
Ett tips är att låsa bromspedalen i nertryckt läge när ni ska pilla något som gör att bromsoljan kan rinna ut. På så sätt tappar du nästan ingen olja och det blir mindre luft i systemet. Men det kanske ni redan visste.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2014, 17:29:14 »
Hade jag ingen aning om ska försöka komma ihåg det  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!