0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen bör man väl ha tändning på/läge II med ABS om man ska lufta, annars får du ju inte arbetsflöde av bromsvätskan.Att lufta en ABS på gammalt vis fungerar inte tillfredställande.På Ford hade en gubbe foten på bromsen, satte på tändningen.....och den andra gubben gick runt och luftade......det var hopplöst ensam.Nja, det där behövs bara på bilar där ABS och hydrauliskt bromsservo är hopbyggda med varandra (t ex Ford Sierra och äldre Scorpio, Saab OG900). Det där systemet tillverkades av ATE och förekom mellan ungefär 1985 och 1992. Om bilen har en vanlig huvudcylinder separerad från ventilblocket så går det bra att lufta med avstängd tändning.Citroën är förstås ett kapitel för sig, har man bara tryck kvar i huvudackumulatorn och bakfjädringen så räcker det med att öppna en luftnippel i taget och trycka ner bromsen en stund, man behöver inte pumpa själv. Det lömska där är att bakfjädringen och därmed bakre bromskretsen blir trycklös om man lyfter upp bakvagnen så att båda hjulen hänger fritt, så ska man lufta bakbromsarna på en sådan bil gäller det att bara lyfta ett hjul i taget.Med vänlig hälsning Jawen
Nackdelen med dom där locken med slang som man kopplar till däcket brukar vara att man tömmer behållaren jättefort. Som någon sa så har verkstäderna en extra behållare på den slangen.Jag har funderat på att montera på en sådan på min då den i övrigt funkar bra.Men man byter så sällan bromsvätska själv nu för tiden.
Behållaren du ser på bilden är en extrabehållare, till detta har man sedan även bilens originalbehållare.Har aldrig haft problemet att bromsvätskan tar slut eftersom processen är så kort och effektiv.
Körde en sväng idag, bromsen har ändrat sig av sig själv i natt. Nu är den mjuk 1/3 och sen blir den hård som sten, får trycka bra hårt för att abs ska gå in.
Jag har sökt en sån där, men de säljer visst bara den där vacuumgrejen. Den tror jag inte på, måste finnas risk att dra in luft via hjulcylindrarnas tätningar, de tätar ju vid tryck.Annars har jag regulator,anslutningsnippel, lock och slang, måste väl köra utan extra kärl då, det går ju om man håller koll på mängden.