Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Belysning vid strömavbrott.  (läst 11061 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #15 skrivet: 12 december 2013, 08:48:09 »
Det har blivit denna.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Elverk/Digitalt-elverk-G-1100-17312/
Kan kopplas till LLVP och några lampor. Håller på med att koppla om.

Tack!

Vad betyder 'Digtalt elverk'? Att det antingen är av eller på, eller?  Sc:,h Vad skiljer det från ett 'vanligt' elverk?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #16 skrivet: 12 december 2013, 22:11:36 »
Allt som är digitalt är ju bra, är det inte så det är?  ::)

Som jag tolkar det så använder det elverket inverter-teknik. Fördelen för tillverkaren är väl främst att verket kan göras mindre (läs: billigare) då en mindre men högvarvad generator kan användas istället för en större med lägre varv för 50 Hz ut vid angiven effekt.
Invertern fixar istället till spänningen så att den blir rätt, eller snarare "modifierad sinusvåg" som kan ge problem med vissa prylar och missljud i cirkulationspumpar, transformatorer m.m...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #17 skrivet: 13 december 2013, 07:07:28 »
Allt som är digitalt är ju bra, är det inte så det är?  ::)

Som jag tolkar det så använder det elverket inverter-teknik. Fördelen för tillverkaren är väl främst att verket kan göras mindre (läs: billigare) då en mindre men högvarvad generator kan användas istället för en större med lägre varv för 50 Hz ut vid angiven effekt.
Invertern fixar istället till spänningen så att den blir rätt, eller snarare "modifierad sinusvåg" som kan ge problem med vissa prylar och missljud i cirkulationspumpar, transformatorer m.m...

Precis. Dock duger den till lampor... Även en LLVP.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #18 skrivet: 13 december 2013, 10:51:25 »
Vart av med strömmen vid 22 i går kom tillbaka vid 7 i morse men under den tiden var inte lyset några problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #19 skrivet: 13 december 2013, 13:39:36 »
Vart av med strömmen vid 22 i går kom tillbaka vid 7 i morse men under den tiden var inte lyset några problem.

Samma här, strömmen flög 22:30 igår och kom igen  11 idag :::_)  tredje längre avbrottet sedan september >:(.  Jag kör med en sån här lampa vid avbrott  http://www.metropol.se/auctions/bildshow/default.asp?OG=%7B68B8E0A3-0FA6-49AA-A1D6-AB7984940BA3%7D&extra=%7B68B8E0A3-0FA6-49AA-A1D6-AB7984940BA3%7D&ZoomState=1&i=2    Luktar Arlanda, men ger kraftigt ljus a´c 200W + lite värme. Nu har jag LED lampor överallt, så det blir att fixa drivning av dessa med ett överblivet bilbatteri + inverter vid avbrott.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #20 skrivet: 13 december 2013, 15:52:38 »
Nu har jag LED lampor överallt, så det blir att fixa drivning av dessa med ett överblivet bilbatteri + inverter vid avbrott.
Fritidsbatterier är betydligt bättre än bilbatterier för att driva en inverter. Biltema har riktigt bra för en rimlig peng. Köp inte deras inverters bara (jag har själv bränt upp två stycken)  tOOmten
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linderödsåsen. Skåne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #21 skrivet: 13 december 2013, 22:55:38 »
Sedan decemberstormen 1999 har jag en fyrkantsvågs-omformare på 1000 W och några bilbatterier att driva den med. Jag har under åren bytt batterier och utökad användningen av grejet. Efter ”Simone” sist i oktober skaffade jag en äkta 1000 W sinusomformare från Elfa efter tips på denna sida om deras bra priser, samt än en gång nya batterier, nu 4 st 75 Ah från Biltema. Nu här i Sven-stormen kom den på jobb.

Jag kunde för förste gång även köra kyl och frys. Cirkpumpen har jag under strömavbrott alltid på, över en klockströmbrytare, som är tänd en kvart i timmen. Samtidig eldar jag med briketter och har ställd shunten helt öppen. Så kommer där 80 grader vatten ut i raddarna i 15 min. och det är lagom värme alltid idet termostaterna tar hand om ev överskott.

Jag har också skaffat div LED-lampor från Biltema och Jula för 30 till 50:- och har nyss upptäckt att IKEA har 11 Wattare som dessutom är dimbara till endast 99:-!

I övrigt har jag en jetpump på 700 Watt som jag kan köra vatten till hydroforen. Jag har div grejor som drar under max-effekten så jag klarar i stort allt. Även min mikro och kaffekokare. Jag har numera en liten gasolplatta från Jula till 149:- och gaspatronerna kostar endast 19:- till den, men annars har jag en ved-köksspis som jag kan värma mat, och halva huset upp med.

När batterierna börjar ta slut, har jag tillverkad långa ”startkablar” så jag uppladdar dem via bilen i tomgång. Så länge det finns soppa på tanken har jag ström till allt i huset.

Nästa projekt är nu i julhelgen. Då ska jag äntligen fixa ett nödsystem med uttag och belysning på strategiska platser i mitt hus så jag inte ska dra en halv kilometer sladdar och grendosor var gång det blir strömavbrott. Är det lönt frågar du? Jag haft 6 strömavbrott de senaste 3 månader. 2 av dem i 2 dygn, 2 av dem i flera timmer, så svaret är givet.

En grej: En modifierad sinusomformare är inte så bra på klockor. Faktiskt rät kul att se hur olika klockor reagerar på denna ström. Med min nya omformare går uret 100% exakt, så jag kan lita på att kunde stiga upp i tid.
 
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #22 skrivet: 14 december 2013, 05:28:51 »
Att jag inte läste ditt inlägg innan ...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #23 skrivet: 14 december 2013, 07:42:27 »

Nästa projekt är nu i julhelgen. Då ska jag äntligen fixa ett nödsystem med uttag och belysning på strategiska platser i mitt hus så jag inte ska dra en halv kilometer sladdar och grendosor var gång det blir strömavbrott. Är det lönt frågar du? Jag haft 6 strömavbrott de senaste 3 månader. 2 av dem i 2 dygn, 2 av dem i flera timmer, så svaret är givet.

Jag beslöt mig för att byta ut huvud-elavbrytaren till huset på våren och den har varit i bruk några gånger redan, senast i går (stormen tog ungefär 200 000 anslutningar)
Är elcentralen nyare modell med DIN-skena så är det enkelt, elektrikern klarar av det på tre timmar om han är förberedd...
Ta ett sök på Omkopplare med nolläge 1-0-2
Fördelen är att det är enkelt, vem som helst kan göra omkopplingen till generator/ ackumulatordrift

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linderödsåsen. Skåne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Belysning vid strömavbrott.
« Svar #24 skrivet: 14 december 2013, 08:47:18 »
Nej jag ska inte ha 3-fas reservström, endast 1 och max 1000 W. Det du visar är till en reservkraftsgenerator som tar all ström. Jag er elektriker och har kopplat in såna flera gångar till bensin/dieselgeneratorer och traktordrivna aggregat. Alltid måste man ha elverkets godkännande och alla papper i ordning innan inkopplingen. Visst kan man skaffa en billig bensingenerator, men de har endast tankvolym till 4-6 timmers drift, larmar, osar, och kraften utnyttjas oftast endast till en bråkdel. Vi använder såna när vi byter en huvudcentral, men endast till lite lampor och borrmaskiner.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!