0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej fredman 74,Det är väl inte totalförbrukning per månad utan mätarställning? dvs förbrukning är skillnaden mellan talen? Så för t.ex okt 2012: 1420-857= 563kWh osv.//bopakoster
Vi har ett hus på 160 kvm med golvvärme i betong och inomhustemperatur 22 grader.I januari förbrukade pumpen 3500 kwh. I Februari 3000 kWh. Sen ändrade vi kurvan, öppnade alla termostatventiler och sänkte fläkten. Det har gett 1700 kWh i mars månad. Jag kan tillägga att vi bor inte i huset än. Det renoveras av en man. Således inga andra värmekällor.
Siffrorna är realistiska, som sagt är en 310P rätt klen värmepump och den klarar absolut inte att värma 340 m2 hus utan en massa tillskott, oavsett om huset är tomt eller inte.Och den där Nibe 100P gör tyvärr ingen värme till huset, den gör endast varmvatten och är inte till mycket hjälp.Men om man ser det från andra hållet så finns det mycket pengar att tjäna på att byta ut nuvarande värmesystem mot något genomtänkt.
fredman74Om jag vare dig och huset skulle stå tom, hade jag dragit ner ventilationen till ett minimum!Man kan koppla in en omkopplare som kopplar om från nuvarande till minimum. Kommer ni hem, slå om till den rekommenderade.
Jeg skal lige lære min 310 P nærmere ar kende. Nu er huset også taget mere i brug, i forbindelse med renovering.