0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
-Rickard! Har du en annan uppfattning om hur mycket luft som behövs mellan aggregatet och taket lyssnar jag gärna!
Citat från: larryd skrivet 21 november 2005, 14:18:31Citat från: KJM skrivet 21 november 2005, 13:34:20Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.Det där har duskrivit 20 ggr snart, bara för att det upprepas blir det ingen sanning, en väl anpassad pump till ett större hus kan definitivt ge bättre besparing med större/effektivare pump vilket faktiskt skulle kunna ge kortare pay-off tid och framförallt en lägre livscykelkostnad ( eller rättare sagt livscykelbesparing).
Citat från: KJM skrivet 21 november 2005, 13:34:20Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.
Citat från: Mike skrivet 21 november 2005, 19:37:52Citat från: larryd skrivet 21 november 2005, 14:18:31Citat från: KJM skrivet 21 november 2005, 13:34:20Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.Det där har duskrivit 20 ggr snart, bara för att det upprepas blir det ingen sanning, en väl anpassad pump till ett större hus kan definitivt ge bättre besparing med större/effektivare pump vilket faktiskt skulle kunna ge kortare pay-off tid och framförallt en lägre livscykelkostnad ( eller rättare sagt livscykelbesparing).Och hur mycket tycker du att man kan spara med en L/L pump då?? När värmekostnaden ligger på 12.000kWh/år för dom flesta husägare. 8.000kr/år kanske för att kunna betala en alldeles för dyr Toshiba, men då kommer nog till och med katten att frysa.
Har ni problem med takhöjden? Jag tog bort dörrfodret, på så vis kunde pumpen monteras 5 cm lägre Nu sitter det bara det övre dörrfodret vid sidorna av pumpen Monterade sen en liten vinkel-list som går under pumpen (mellan karmarna) Det blev riktigt bra. mvh Anders
hej.. hur som hällst så gå på en stor pump minst 6,5 kw den störe pumpen sparar mer el under sin livs tid än en liten pump..trots att den lilla pumpen ofta har högre cop..den stora klarar ju av att hålla huset varmt typ 5-8 grader längre utan stöd värme panasonics E9a ligger ca 1000-1500 kr lägre än E12an så dom pengarna tjänar du igen ganska fort