0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det gick att bifoga ett Excelldokumentskulle jag kunna visa på ett års fullständig uppföljning vecka för vecka, månad för månad med LVP som huvudsaklig värmekälla.
Hej gästJag har försökt nå Admin och grabbarna för att få svar om det går men når dom inte.Mitt huvud räcker i alla fall inte till för lösa problemet ( om det nu är ett problem)Har du nåt förslag, hur?
Hej UlfeldtAlldeles riktigt. Jag mätte under en period och gjorde ett genomsnitt av detta.För övrigt fick jag lämna mätarställningen månadsvis till vårt elverk. Detta kontrollerades sedan av dom i september.Har nu fått 15 000 kWh som underlag för debitering.Jag har inte ändrat propptaxan (20A) för att kunna använda elvärmen fullt ut vid sträng kyla. Rätt eller fel?Är det nödvändigt att slå av pumpen vid -18 grader och mer? Har för mig att det finns en rekomendation om detta.
Du har nog rätt.När jag läser i skötselanvisningen står det att om man aktiverar stand by - läget skall pumen få en förvärmning av kompressorn med 80W när den är avslagen. Hur än jag läser kan jag inte få reda på hur man gör. Detta vore naturligvis bättre än av slå av den helt. Hur gör man ? Nå'n som vet.
Hej Panasonic E9Menar du att om jag slår av pumpen med fjärren och har arbetsbrytaren på träder förvärmningen i funktion automatiskt?
Till P E9Du skriver vid ena tillfället att pumpen inte skall slås av under kortare perioder p.g.a. slitagerisken. Sen skriver du atten förvärmningen är i gång till kompressorn om den är avslagen med fjärren. Då har det väl för guds skull ingen betydelse om jag stänger av pumpen, under en natt, när det är riktigt kallt. Vad är det som gäller? Skall jag följa skötselanvisningen eller följa ditt råd att "inte bry" mig. Det är nå't som inte stämmer här, eller...!?
Har haft vår pump i drygt ett år. Just nu är det -9 grader ute. Innetemperatur, 1 rum bort ifrån pumpen, 20,5 grader.Rummet där pumpen sitter 22,5 grader. Ineffekt till pumpen ca 1200 W.Uppvärmd yta 144 kvm. Huset byggt 1976 och inte bra isolerat med dagens mått mätt.När utetemperaturen början sjunka närmare 13 - 15 grader behövs stödvärme i ett par rum. Mer än 18 -grader så stänger jag av pumpen. Onödigt hårt slitage !? Kör då på elvärme eller eldar i kaminen.Total elförbrukning utan LVP 28 800 kWh och med pump 13873 kWh. Om det gick att bifoga ett Excelldokumentskulle jag kunna visa på ett års fullständig uppföljning vecka för vecka, månad för månad med LVP som huvudsaklig värmekälla.