Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kass golvvärme!!!  (läst 17670 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4435
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #15 skrivet: 31 januari 2013, 19:02:21 »
Lägger upp en bild så du ser exakt hur den ser ut.

Det där är en MMA-ventil, och om den funkar som MMA:s radiatorkoppel så bör det inte vara nåt problem att skruva loss den yttersta sexkanten, med tappen. Innanför den har du antagligen en strypning som kan justeras. Det kan ju vara så att ventilen är strypt. Det kan komma några droppar vatten när du skruvar bort sexkanten.

Man behöver en FN2 nyckel för att justera det:



http://www.vvs-boden.se/mma-forinstallningsverktyg-fn2-p-10831.html
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2013, 17:20:12 »
Den verkar inte gå att få ut med hjälp av att skruva loss den yttre muttern heller.
Har dock kollat upp exakt vad termostaten heter.
Markaryd VR 20 DN 20 kv 0,9 (2K)

Söker man på VR 20 så hittar man att den inte går att justera
 ( http://www.mma.se/produkter/ventiler-vaermekyla/ventil-utan-foerinstaellning-v.aspx ) , men när jag kikade lite närmare på monteringsanvisningarna så står det att det är ett speciellt verktyg för justering som heter FV till just 2K. 

Tycker att det är lite snurrigt. Såg dessutom att FV kostar typ 400 spänn........ inte alls kul, och jag tänker nog inte chansa på att så är fallet då det är väldigt svårt att se på själva ventilen om den är justerbar (sitter lite illa till).
Vore ju trevligt om det gick att skruva ut ventilen med något annat verktyg som man redan har hemma eller någonting som inte är så dyrt att köpa.

« Senast ändrad: 01 februari 2013, 17:22:05 av tjommeost »

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2013, 10:56:38 »
Ok. Har letat vidare lite noggrannare nu under morgonen och kommit fram till att den är INTE justerbar, så det kan vi släppa nu.

Så nu undrar jag om den verkligen kan ha hängt sig?
Den går att trycka in så att det sprutar vatten och den går att trycka i sidled, även då kommer det ett par droppar.
Ska man försöka dra ut den med nåt verktyg eller kan det vara så att den i fullt öppet läge ändå begränsar flödet så pass mycket? Har svårt att tänka mig att det är öppet så pass mycket som 20mm då ventilen endast rör sig ca 2-3mm.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 902
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2013, 12:20:14 »
Har inga andra värmekällor som kan påverka.

Såg en intressant sak nu på morgonen. Det sitter en termometer precis efter cirkulationspumpen och sedan sitter det en på fördelaren ca. 30-40cm längre fram. Och den som sitter precis efter cirkulationspumpen visar omkring fem grader mer än den som sitter vid fördelaren.
Om du bara har golvvärme, dvs inga radiatorer också, så gissar jag att shuntgruppen Push 22a gör mer skada än nytta; dvs att den helt enkelt alltid sänker temperaturen på framledningen till golvvärmen proportionerligt (och i detta fallet i onödan!). Det är liksom dess funktion: att blanda in kallvatten till det varma vattnet för att sänka tempen för golvvärmen (t ex för att man har radiatorer också som behöver högre framledning).

Jag försökte hitta en manual till Push 22 på Uponors hemsida för att se vad som står där, men gav upp efter en stund. Däremot hittade jag följande FAQ : "Måste man alltid ha en shuntgrupp vid golvvärme?":  http://www.uponor.se/service-center/faqs/faqs-ufh.aspx (svaret är "Nej").
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2013, 12:27:23 »
Detta är precis vad jag har kommit fram till och vill därför öppna allting för fullt.
Så nu börjar jag fundera på att byta ut MMA ventilen mot ett rakt rör eller en vanlig kulventil och låta FLVP sköta allting.
Borde ju inte vara så svårt att fixa själv.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2013, 13:20:08 »
Måste bara kolla en sak.

Det kan väl inte vara så att när man trycker in piggen så öppnar ventilen? Allting annat på shunten är lite bakvänt så jag kom på att jag måste fråga. I så fall är det ju bara att skruva in den maximalt. ???

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #21 skrivet: 03 februari 2013, 19:50:31 »
Nej ;)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2013, 14:37:19 »
Vad är det för golvvärmesystem? LK? Uponor? Roth? Hur gammalt? Vilken typ av golvplåt? Hur mycket och vad ligger det ovanpå slingorna? Verkar ju som att golvet inte för över värmen från slangen. Vad är det för yttemperatur på golvet typ.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #23 skrivet: 04 februari 2013, 19:01:39 »
Det är Uponor. Huset är byggt 2008. Modulenthus - modell: allegro 2
Har ingen aning om golvplåtar m.m.

Har tyvärr ingen ir-termometer så jag har inga siffror på golvtempen.

Dock så misstror jag starkt dom termometrar som sitter på fördelarna.
Det är nämligen inte det minsta obehagligt att hålla i rören när dom visar 60 grader.
« Senast ändrad: 04 februari 2013, 19:43:04 av tjommeost »

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #24 skrivet: 04 februari 2013, 21:24:30 »
Är det Uponors plastfördelare? Men fortfarande vad ligger det ovanpå plåtarna? Jag var på en anläggning som det låg två gips och parkett. Det var projjat 55grader vid DUT. Trodde det var fel så jag ringde upp och frågade. Jo minnsan det behövdes enligt Uponor. Gissa om det blev knas i deras tillbyggnad som var betong och klinker. Ring Uponor och prata med dom. Dom har säkert dokumentationen kvar på anläggningen.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2013, 07:32:42 »
Jag tror att jag kanske har dokumenten hemma i en pärm från bygget.
Ska kolla när jag kommer hem från jobbet.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2013, 23:07:26 »
Har kollat alla papper hemma och kan inte hitta nån dokumentation på hur det ser ut.

Har ett svagt minne från besöket i fabriken att det är golvvärmerör+plåt, 22mm spån och 15mm parkett (kan även vara en dröm  ::) )

Men oavsett hur det ser ut så borde det ju bli bättre om jag ökar flödet genom att ta bort termostaten/shunten. Eller?
Då räcker det ju om FLVP endast producerar den temperatur som behövs till slingorna, och inte mera.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #27 skrivet: 07 februari 2013, 08:19:54 »
Om man vill att det ska kännas att det är golvvärme så är klinker bättre. Golvet, dvs träparketten kan ju ha en bra yttemperatur kring 28 - 30 grader utan att man tycker att det känns varmt. Klinker är bättre på att leda värmen till fötterna, men parkett och klinker är lika bra på att värma upp rummet.

En annan sak är ju att det borde gå att ordna en lägre framledning och spara pengar.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #28 skrivet: 07 februari 2013, 13:13:33 »
Santos: Förstår vad du menar och för min del så behöver ju inte golven vara jättevarma och sköna hela tiden, bara det är ett drägligt inneklimat.  Jag bara antar att det blir dyrare att värma upp huset om jag måste ha en framledningstemperatur från pannan på 55 grader vid -3 grader ute för att hålla omkring +20 inne. Detta kan inte vara rätt.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #29 skrivet: 11 februari 2013, 11:16:58 »
Nu har jag försökt att koppla bort termostatventilen, men gängorna passade inte.
Eftersom det går en slang från pannan till termostatventilen så trodde jag att det skulle gå smärtfritt, men icke det  help

På MMA:s hemsida så står det  3/4 anslutning. Då antog jag att det skulle vara samma sort i bägge ändar. Men när jag drar upp slangen mot shunten så passar det inte alls. Den verkar vara mindre än termostatventilen.
Och på infon om shunten så står det så här:
Röranslutning Primär: G1/2 inv gäng
Röranslutning Sekundär: G3/4 inv gäng
Röranslutning Sekundär med excenter: G1 utv gäng

Vet inte vilken av dessa jag håller på med så det är lite svårt att veta hur jag ska göra.

Bifogar en bild så kanske ni förstår vad jag menar.
« Senast ändrad: 11 februari 2013, 11:18:33 av tjommeost »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!