0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Själva skattekostnaden är en väldigt liten del, 360-800:-/år, för en småbil, skulle aldrig ens fundera på en 2 hjuling, att åka dessa mil vintertid! Livsfarligt och väldigt dålig komfort!.Köp en småbil, och varför så otroligt tight budget? Har du några val? Köp en småbil, kostnaden blir det den blir, eller stäng av väckaren och sov ut, och stanna hemma...
Tilläggas bör att jag tänkt cykla när väder tillåter också, bra att få träning inför VR.
Kalkyl Aygo:220 dagar a 7 mil är ungefär 1500 mil per årBränsle 0,4l bensin per mil = 14*0,4*1500 = 8400:-Skatt 360:-Service själv, olja filter 500:-Däck billigast möjligt 500:-Spolarvätska tvätt mm 500:-Försäkring 1500:-Ränta på de 20000:- utöver de 20000:- du tänkt dig 500:-Värdeminskning 3000:-Besiktning 300:-Summa: 15560Om du får dra av för resor till och från arbetet avgår 18,50*1500 = 27750-10000= 17750 som har ett värde av 5325:- om du har 30% skattesats annars 8875:-Kostnad för en Aygo som kostar 40000:- är alltså ca 10000:- eller 6500:- beroende på din skattesats.Till detta ska läggas eventuella reparationer, men du hamnar alltså under 1000:- per månad.Jag skulle dock lagt till helförsäkring.
Cykel är faktiskt inom räckhåll, och du skulle kunna köra elcykel. Som träning för VR är det oslagbart, du kommer åka åttor kring de andra. Jag pendlar knappt fyra mil om dagen på cykel men medger att det blir slitigt på vintern, det blev mycket buss och bil senaste månaden. Du skulle kunna prova nån dag i veckan till att börja med. (Även en dag i veckan på elcykel blir väldigt bra träning, med den distansen.)Annars är nog en Honda Innova det billigaste, drar 0.25 l/mil. En större scooter runt 0.35. Är nog inte många som kör en Aygo på under 0.5 heller, en torr sommardag kanske, om det inte är så varmt så man har ACn på.