0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rätt sätt är att blända av när du vet att du bländar mötande bil.
Och det vet ju typ ingen när det är, förutom du då Felet är att folk bländar av på tok för tidigt och när de gjort det så ska tydligen den mötande bilen oxå göra det bara för att det ska va så En lång raka tex, båda ser varandra men bara för det är det ju inte säkert att man bländar varandra...
Är det inte därför lastbilar har positionsljus ovanför framrutan för att upplysa dig om att det är just en lastbil som dyker upp i backkrönet och att du redan bländar han innan du ser stårkastarna?
Du vet att du bländar lastbilschaffisen när du ser att denne bländar av......men mest troligt är att du blir bländad först, så då bländar du av, och lastbilschaffisen kommer att göra detsamma...
Just i exemplet lastbil kan du ju ha en poäng men det skiljer ju en hel del i utförandet mellan en personbil och lastbil.Är oxå för att markera höjden på mötande fordon de sitter där de sitter Ska två PERSONBiLAR då vänta med att blända av tills man ser positionsljusen menar du?
På tal om ljus: Finns det något jobbigare än när mötande tänder sitt helljus precis innan man passerat? Brukar ha näven beredd på spaken för att kunna "ge igen" på de som håller på med det ofoget...Och på tal om något helt annat: Post ja de där att slå på för tidigt är ett förbannade ofog! med dagens starka xenonljus så ska man inte slå på förrän under själva mötet!Här snackar vi smidig backning med släp. Och just det ja, avfarten också...(tror att länken med filmen ska funka även för er som inte använder Facebook)
Nej, jag tog upp undantaget från regeln. Att man får ett tipps om att man borde blända av fast man inte är bländad själv.
Det behövs inget undantag, om alla bländar av först när de själva blir bländade så fungerar det bäst. Jag ser att du redigerat ditt tidigare inlägg, men det är av obetydligt vikt om det är raksträcka eller serpentinväg. Skall Joka blända av då han anser att han bländar mötande trafik, eller skall han blända av när mötande trafik anser att de blir bländade? Båda parter kommer att tjäna bättre sikt i åtskilliga meter innan de passerat varandra om allt görs på det mest effektiva sättet. Och att två halvljusfördon möts är inte negativt heller, du ser en älg betydligt tidigare i Jokas mötande halvljus än vad du gör med dina egna helljjus toppade med Bosh Rally-superduper-extralumor...
På en lång raka gäller Fattiglapps princip, blir du inte bländad själv så bländar du inte heller mötande bil
Jag redigerar inläggen för att jag stavar som en kratta, ingen annan anledning.
Stavade du så fel att du glömde typ en hel mening då