0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men har man bara användning för 2 kW så är ju COP 2 pumpen tämligen värdelös.Bryr man sig inte om COP överhuvudtaget, kan man ju lika gärna sätta in en byggfläkt på 9 KW med COP 1.
Citat från: Panasonic E9 skrivet 16 november 2005, 20:12:38Men har man bara användning för 2 kW så är ju COP 2 pumpen tämligen värdelös.Bryr man sig inte om COP överhuvudtaget, kan man ju lika gärna sätta in en byggfläkt på 9 KW med COP 1.1. Det var bara ett exempel för att åskådliggöra att COP inte är det enda som de skrev.2. Vilket hus kräver 2kW vid -15...3. Jag tror de flesta förstod poängen (Kinnan också)
Citat från: Panasonic E9 skrivet 16 november 2005, 20:12:38Men har man bara användning för 2 kW så är ju COP 2 pumpen tämligen värdelös.Bryr man sig inte om COP överhuvudtaget, kan man ju lika gärna sätta in en byggfläkt på 9 KW med COP 1.2 kW konstant behov under pumpens livslängd 15 år = ca 131500 timmar. Pump med konstant COP=2 = 65750 tillförd effekt.Besparing = 65750 kWh minus pumpens pris under pumpens livslängd. Vilken värdelös pump! Vi säger ju att COP har betydelse, men bara i samband med effekt!! Behöver man ingen effekt alls däremot är COP värdelöst.Ju mindre effekt pumpen avger desto mindre betydelse har COP.Ex1 (alla summor räknat på 1 kr / kWh)Effekt ut = 0, COP=1 eller 1000 miljarder. Ineffekt för att uppnå Effekt ut = 0. Besparing = minus (=pumpens pris).Effekt ut = 10 watt, COP = 100. Ineffekt för att uppnå Effekt ut = 0,1 watt. Besparing över 15 år = 1300 kr minus pumpens pris.Ex2Effekt ut = 4 kw, COP = 1,5. Ineffekt för att uppnå Effekt ut = 2,66 kW. Besparing över 15 år = 175000:- minus pumpens pris.Effekt ut = 10 kw, COP = 1,5. Inneffekt för att uppnå Effekt ut = 6,66 kW. Besparing över 15 år = 438000:- minus pumpens pris.Som synes i dessa, jag vet, något extrema exempel, så blir i praktiken alltid större effekt ut från en relativt ringa COP premierat vs mindre effekt ut och högre COP över tiden. Skillnaden blir än större om pumpen inte orkar försörja effektbehovet och kräver stöd alternativt stängs av, relativt en pump som orkar levera hela effektbehovet alternativt fortfarande ger något när en annan stannat. Men självklart är det alltid bättre med högsta möjliga COP i alla lägen. Att underlåta det sambandet är som att prata om vridmoment utan varvtal för en bilmotor (vilket förvånansvärt många gör).Ps. Har du bara användning av 2 kW vid -20 grader, då är kanske en värmepump en onödig investering (om du inte bor där det är konstant -20). Ps2. Hoppas jag räknat rätt på allt här ovan. / hej
2 kW konstant behov under pumpens livslängd 15 år = ca 131500 timmar. Pump med konstant COP=2 = 65750 tillförd effekt.Besparing = 65750 kWh minus pumpens pris under pumpens livslängd. Vilken värdelös pump!
Som synes i dessa, jag vet, något extrema exempel, så blir i praktiken
Ja att kasta bort 21917:- är ganska värdelöst (blir dubbelt upp om man räknar på 2 kW i stället för 1 kW också ).Dessutom brukar större pumpar vara dyrare och en större pump hade varit helt onödigt i detta lågenergihus. Ungefär som att jaga skogsduvor med fälthaubits studs
Orkar inte räkna på allt, men att bara välja en pump som har 0.1 högre COP än i ditt exempel två (4kW)skulle innebära 22250:- lägre 15:års elräkning.
Om man t.ex tittar på Mälardalsområdet så är årsmedeltemperaturen +6°C. Medeltemperaturen under uppvärmningssäsongen ungefär - 3-4°C. Det är under hela uppvärmningssäsongen som Superscrollen är oslagbar med sitt höga COP. Antalet dagar som det är kallare än -15°C är lätträknade.
Citat från: Kinnan skrivet 16 november 2005, 15:52:56Om man t.ex tittar på Mälardalsområdet så är årsmedeltemperaturen +6°C. Medeltemperaturen under uppvärmningssäsongen ungefär - 3-4°C. Det är under hela uppvärmningssäsongen som Superscrollen är oslagbar med sitt höga COP. Antalet dagar som det är kallare än -15°C är lätträknade.Varför i hela fridens namn redovisar då Kinnan enbart data uppmätta vid -18°C om dessa dagar är lätträknade. Superskrollen ska vara oslagbar runt -3°C -4°C med sin höga COP. Då blir man ju faktiskt förbaskat nyfiken på vad COP och effekt är vid -7°C och vid +2°C (vid lite olika belastningar på kompressorn som SP gör). Så som det sker nu att man slänger ut lite data (som dessutom inte går att jämföra med något annat) på ett diskutionsforum känns inte seriöst.
Jobbar väl på 100 inlägg då...Som jag sagt förrut, ska man ha en luft luft måste man kolla behovet av maxeffekt, jag påstår att alla har för "små" maksiner.I norrland bör den ge minst 5 kw vid -20 annars är det liten vits. Dom flesta som har luft luft är just luftkunder...2 kw är inte mycket att hänga i julgranen...Men har man direktel kan det trots allt va nåt att överväga, men då måste man välja antingen flera maskiner eller också en mycket "större"
Hela branschen borde enas om en Nordenanpassad typ av redovisning vid temperaturer som pumparna skall användas vid d.v.s vid minusgrader! Att endast redovisa asiatisk test vid +7 är vilseledande.SP-testet har jag 100% förtroende för även om jag skulle vilja ändra lite i det.
Citat från: Kinnan skrivet 16 november 2005, 13:53:09Citat från: Sparare skrivet 16 november 2005, 13:40:08E9-DKE är mycket bättre än Superscroll!E9-DKE-22 grader > 2,1kwHE9-SPE-18 grader > 1,8kwDet viktiga är COP faktorn som avgör besparingen.Det uttalandet tyder på att ni inte vet vad ni talar om!En pump som lämnar 4kW med COP 2 vid -15 är bra mycket bättre än en som lämnar 2kW med COP 3 vid den temperaturen.Om huset tex kräver 5kW vid den temperaturen så kommer det se ut enligt följande:4kW med COP 2 behöver 4/2 +1 = 3.00kW totalt tillförd effekt för att värma huset2kW ned COP 3 behöver 2/3 +3 = 3.67kW totalt tillförd effekt för att värma husetGe oss korrekta oberoende mätresultat istället för att svamla runt...
Citat från: Sparare skrivet 16 november 2005, 13:40:08E9-DKE är mycket bättre än Superscroll!E9-DKE-22 grader > 2,1kwHE9-SPE-18 grader > 1,8kwDet viktiga är COP faktorn som avgör besparingen.
E9-DKE är mycket bättre än Superscroll!E9-DKE-22 grader > 2,1kwHE9-SPE-18 grader > 1,8kw
Citat från: Elovv skrivet 16 november 2005, 18:36:00HejJag tycker det är positivt att både MediaWorks och Kinnan svarade på mitt mail samt att siffrorna i manualen var ett tryckfel. Tydligen är det fortfarande tryckfel i de nya fabriks-siffrorna presenterade av Kinnan....Hur kan man annars förklara att Panasonic själva mäter 2.1 kW vid - 5 C på E9DKE, när Kinnan själva mäter fram 2.1 kW vid - 22 C.Antingen så har Panasonic fel på sina termometrar, eller så har E9DKE världens flackaste kurva ( noll i tapp mellan - 5 och -22 !!)Att sedan SUPERscrollen inte presterar mer än 1,9 kW vid -18 C (oavsett sitt COP) förklarar varför man låter bli att testa hos SP, och fortsätter sin transkampanj om COP 5.3.HälsTomasTomas
HejJag tycker det är positivt att både MediaWorks och Kinnan svarade på mitt mail samt att siffrorna i manualen var ett tryckfel.