0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle va kul om nån mäter energiförbrukningen på sitt (el)klinkergolv.Kanske Rickard redan gjort det???Han ligger lite pyrt till med sin skyhöga hushållselförbrukning (Svenskt rekord?)
Min erfarenhet är definitivt den omvända. Jag har Golvvärme i hela huset med kök, entré och badrum med klinkers och övriga rum med laminat. För att golven både ska kännas varma och dessutom få en viss rumstemperatur måste jag ha högre termostatinställningar där jag har laminat. Klinkers leder ju värmen bättre! Jag kan tänka mig att grundisoleringen har betydelse för vilken temp man måste ställa in på termostaten. Själv går min gräns vid 21-23 grader för att golven ska upplevas som varma i klinkerrummen. I laminatrummen måste jag jag använda nån grad högre.Vad gäller golvmaterial kan jag bara hålla med ovanstående om klinkers fast av annan anledning. Golven är stenhårda! När barn och hund är stora/ute ur huset blir det trägolv (laminatet känns både kallt, och stelt). Att det lär kosta lite mer i uppvärmning för att värmen ska tränga igenom trägolven tar jag med glädje. Jag jobbar och bor för att få livskvalitet