Nej Ewald, jag förstår inte alls...
...uppenbart gör det ingen annan hellre eftersom det är endast du kvar här i tråden.
Nej Ewald, jag förstår inte alls...
Du skrev ju att man bara är konkurrenskraftig när man köper i Kina i en annan tråd (om jag inte har fel) ... och tyckte att "konkurrenterna" köper i Kina osv.
Då ska du köpa dina prylar i Kina. Du kann inte konkurrerar när du importerar via Sverige. Dina konkurrenter köper direkt från Kina.
Men i dagens läge kan du få prylar (tillfälliga prylar) mycket billigt i EU. Det löner sig knappast att köpa i Kina (om man inte köper en hel container utan bara behöver mindre mängder). Då gäller det
att fundera om man hittar en bra samarbetspartner som importerar från Kina. Problemet allmänt är frakten.
Köper man en hel container ska man ha ett genomtänkt försäljningskoncept inkl. en strategi om marknadsföring ... och det kräver pengar...
som sagt, solvärmeprylar har blivit billiga .... och det finns massvis företag som måste sälja och letar efter "samarbetspartner" (se länken).
(Dessutom finns det enhetliga tullar i hela EU om man importerar från tredje land vad jag vet). Att köpa via Sverige borde inte vara en nackdel med hänsyn till tullar. Har man kunder utanför Sverige ska man momsregistrera sig i det respektive landet och betalar landets moms.

Enda nackdelen: logistiken/frakten.